Tags bij dit artikel

Roetfilter vervangen?
Roetfilter vervangen?
bekijk film
In deze animatie wordt kort uitgelegd wat een roetfilter doet, hoe je enkele problemen met het roetfilter kan oplossen en hoe je uiteindelijk een tevreden klant houdt die vaker bij je terug komt.
Neem contact op
Wilt u meer informatie over onze producten en dienstverlening?
Bel: 010 - 446 97 81
Of laat u terugbellen
Neem contact met mij op

Bedankt voor uw interesse.

Wij nemen binnenkort contact met u op.
Volg ons op facebook
zoek een grossier

plaats:

postcode:

straal (km):

Op kenteken zoeken naar auto onderdelen

klik hier als u geen kenteken heeft.
nieuwsbrief
Op de hoogte blijven? Meld je
aan voor onze nieuwsbrief:
onze merken
LiftTek
4217 x gelezen
16 December 2011

Rembekrachtiger onder de loep

Het is geen dagelijks voorkomend werkplaatsprobleem: uitval van een rembekrachtiger. De oorzaak voor de uitval kan meerdere oorzaken hebben. Een overzicht.

De functie van een rembekrachtiger is simpel en doeltreffend. Met behulp van de bekrachtiger hoeft de bestuurder minder krachtig op het rempedaal te duwen om hetzelfde remeffect te krijgen. Een rembekrachtiger helpt de zuigers in de hoofdremcilinder te verschuiven. De hulpkracht wordt meestal door onderdruk en soms door hydraulische kracht uitgeoefend. Normaal gesproken gaat een rembekrachtiger een autoleven lang mee en functioneert deze zonder problemen. Als er uitval is, ligt de oorzaak meestal bij externe factoren.

Dieselmotoren

Vaak is er bij diesels een defect bij de mechanische vacuümpomp. Deze pomp wordt door de motor aangedreven en gesmeerd via het oliecircuit. Als de pomp een probleem vertoont, komt er via de vacuümslang oliedamp in de bekrachtiger. Het membraan en de pakking van de bekrachtiger en hoofdremcilinder worden hierdoor aangetast, wat uiteindelijk resulteert in slechtere remprestaties. Vervang in dit geval zowel de rembekrachtiger, de hoofdremcilinder als de vacuümslang. Als dit niet compleet wordt vervangen, zullen na enkele weken dezelfde problemen weer de kop opsteken. Dit wordt dan onder meer zichtbaar door olieresten die zich in of op de vervangen onderdelen bevinden.

Over de limiet

Tijdens de montage van een nieuwe hoofdremcilinder kunnen er ook problemen met de rembekrachtiger ontstaan. Als het rempedaal wordt ingetrapt als de hoofdremcilinder gedemonteerd is, gaan de interne delen van  de bekrachtiger over hun limiet. Het gevolg is dat de metalen conische plaat achter het membraan gedeformeerd wordt. Resultaat: een defecte bekrachtiger. Om dit voorkomen, is het raadzaam om het rempedaal nooit in te trappen wanneer de hoofdremcilinder gedemonteerd is. Een andere, veel voorkomende oorzaak van uitval van de rembekrachtiger is een vacuümlek in de slangen of terugslagklep. Om het lek te vinden, is het raadzaam de motor stationair te laten lopen en te luisteren naar een sissend geluid. Als deze methode geen duidelijkheid verschaft, neem dan wat water en besprenkel de slang hiermee in beperkte hoeveelheden. Een zuigend geluid zal de lekkage automatisch aanwijzen. In dit geval is het verstandig om de complete slang, inclusief terugslagklep, te vervangen.

  Is er een snelle manier om een rembekrachtiger te testen? Ja!
• Bedien het rempedaal als de motor niet loopt, tot aan het punt dat het pedaal ‘hard’ wordt.
• Trap het pedaal vervolgens met geringe kracht door. Wanneer het pedaal zonder meer tot aan het einde kan worden ingetrapt, betekent dit dat een er lekkage in het remcircuit is.
• Start de motor als het pedaal niet beweegt. Het pedaal zou na de start iets moeten inzakken. Deze pedaalweg duidt er op dat de vacuümondersteuning in orde is.

Bedenk echter dat door het gebruik van een mechanische vacuümpomp de pedaalweg bij dieselmotoren kleiner is dan bij benzinemotoren.

Als er geen pedaalweg is, duidt dit op een vacuümprobleem. De volgende oorzaken kunnen hieraan ten grondslag liggen:
• Lekkage bij de vacuümklep of slang
• Slang niet aangesloten
• Terugslagklep geblokkeerd
• Vacuümpomp defect (dieselmotoren)
• Gasklep te ver geopend (benzinemotoren)
• Lekkage bij inlaatspruitstuk (benzinemotoren)

Als de rempedaalweg ’s ochtends voor het starten ‘hard’ is en het rempedaal tijdens het starten in beweging komt, duidt dit op een kleine lekkage tussen de rembekrachtiger en de terugslagklep of op een  verkeerd afgesteld rempedaal.
 



Deel dit bericht:
3 Reacties
Ik heb het volgende probleem mijn rempedaal is keihard en kan niet ingetrapt worden, aangezien de startonderbreker uit geschakeld wordt na het intrappen van de rem, kan ik de auto nu dus niet starten.

Kan dit ook een vacuüm probleem zijn?

Met vriendelijke groet,

M.Baan
1. › 23 juni 2014 door Michel
mijn rem pendaal word niet echt hard als ik de wagen start.

heb remblokken en schoenen vervangen ook de remklauwen en rem cilinders achter alle oude olie er uit en goed ontlucht. remkracht is wel goed maar moet wel eerst een keer pompen wil die goed remmen. wie heeft hier een antwoord op .gr willem
2. › 09 mei 2014 door willem
Na het remmen doet de rembekrachter even fluiten(bij de pen die aan het rempendaal zit).
Wat kan ik hier aan doen ,het is een fluittoon ergenis onder het rijden oproept.
3. › 29 augustus 2011 door Op Heij
Reageer op dit artikel
E-mailadres wordt niet getoond