Remschijf met lager: kies voor topkwaliteit

Bij een vervanging van de zogenaamde ‘kant-en-klaar remschijven’ met geïntegreerde naaf, wiellagers en ABS-sensorring is de montage van topkwaliteit essentieel. Daarom levert mijngrossier.nl de OE-kwaliteit van NTN-SNR.

ntn-snr

NTN-SNR behoort tot de grootste fabrikanten van wiellagers en is daarmee een van de belangrijkste leveranciers voor eerste montage. Dat geldt ook voor remschijven met geïntegreerde wiellagers. NTN-SNR is bijvoorbeeld de enige leverancier ter wereld die voor deze productreeks de officiële goedkeuring heeft van PSA. Mijngrossier.nl levert uitsluitend remschijven met geïntegreerde wiellagers die voor 100 procent gelijk zijn aan de OE-specificaties. Dit geldt overigens niet alleen voor schijf/lagercombinaties, maar voor de complete wiellagerkits. Ook de benodigde montageaccessoires voldoen aan de OE-specificaties. Het NTN-SNR-assortiment telt momenteel 27 referenties.

Voordelen

  • Een volledige NTN-SNR-set bestaat uit de remschijf met geïntegreerd lager, ASB®- magneetencoder (Active Sensor Bearing), borgring, naafmoer en naafdop.
  • Eenvoudige, snelle en nauwkeurige montage.
  • Geen speciaalgereedschap nodig voor het inpressen van het lager.
  • Identiek aan het product voor eerste montage. Hiermee voldoet de set aan de hoge eisen van de autofabrikanten.
  • Perfecte passing. Hierdoor worden klachten over trillen en lawaai, veroorzaakt door de remmen, voorkomen.

Let op: voorkom montagefouten. Het samenvoegen van losse componenten tot één unit levert vaak problemen op met de passing, uitlijning en speling.

Montagetips

Remschijven zijn veiligheidsonderdelen. Hoewel de montage van remschijven met een voorgemonteerd lager eenvoudiger is, zijn er toch enkele aandachtspunten. Monteer daarom altijd zorgvuldig en werk ‘schoon’.

  1. De naafmoer en naafdop moeten vervangen worden. Indien je de oude moer en dop hergebruikt, bestaat het risico dat deze weer loskomen.
  2. Reinig de astappen.
  3. Reinig de ASB®-sensor en controleer deze met de ASB®-testkaart.  
  4. Schuif de remschijf met lager op de astappen zonder mechanisch geweld toe te passen en vergeet niet deze te ontvetten.
  5. Zorg ervoor dat de remschijf niet kantelt. De binnenring van het lager kan er makkelijk opgeschoven worden. Slaggereedschap is niet noodzakelijk en mag ook niet worden gebruikt.
  6. De borgring, indien aanwezig, in de juiste positie plaatsen en de nieuwe naafmoer met de hand tot aan de aanslag indraaien. De remschijf moet hierbij continu gedraaid worden om een exacte centrering van de lageronderdelen te garanderen. Er mag geen slagmoersleutel gebruikt worden.
  7. Trek de naafmoer met het juiste aanhaalmoment aan. Hou hierbij rekening met de specificaties van de voertuigfabrikant voor de aanhaalprocedure. Het aanhaalmoment moet exact worden aangehouden. Het voertuig mag hierbij niet op de wielen staan en de remschijf moet hierbij continu worden gedraaid.
  8. Stel het wiellager niet bloot aan magneetvelden, anders bestaat de kans dat de ASB®-sensor wordt beschadigd.
  9. Vet de naafdop in aan het contactoppervlak en monteer de dop. Gebruik hierbij een houten hamer om vervormingen te vermijden.
  10. Vermijdt magnetische velden in de buurt van de ASB-sensorring, dit kan zorgen dat de sensor niet correct wekt.