Uit de praktijk: piepende en trillende remmen

Een veelgehoorde klacht van klanten: piepende en trillende remmen. Wat kun je doen om garantieclaims te voorkomen?

remmen

Iedere monteur kan het beamen: het remsysteem van de ene auto piept en trilt, terwijl een ander model van hetzelfde type dit niet doet. Dit betekent dat trillingsproblemen niet alleen veroorzaakt worden door het ontwerp van een remsysteem en de combinatie met vering, wielen en naven. Ook externe factoren zoals het klimaat, de gereden route, het type remmen, de belading en de gebruiker zijn van invloed. Er zijn meerdere redenen waarom remmen trillen en piepen.

Verantwoordelijkheid monteur

Trillende en piepende remmen zijn ook het gevolg van menselijke handelingen. Na demontage van de oude schijven is het bijvoorbeeld belangrijk om niet alleen de naaf vuil- en roestvrij te maken, maar ook om de nieuwe schijf vetvrij te maken met een remmenreiniger. Niet grondig reinigen betekent dat de schijf een oneffen raakvlak heeft, waardoor de remschijf na montage te schuin staat, wat weer tot trillingen kan leiden. Daarnaast is het van belang om bij montage de juiste aanhaalvolgorde en aanhaalmomenten te hanteren. Als dit niet gebeurt, kan dat leiden tot vervorming of scheurvorming in het draagvlak dat met de naaf in aanraking komt. Trillingen zijn het gevolg. Als het voorgeschreven aanhaalmoment wordt overschreden, kan de drager van de remschijf zelfs afbreken. Verder is het raadzaam om de borgbouten niet te vast aan te draaien. Deze zijn uitsluitend bedoeld om de remschijf in de juiste stand te monteren; niet om de schijf vast te zetten. Verder moeten bij nieuwe remschijven nieuwe remblokken van het juiste type gebruikt worden.

Roestige remnaaf

Uit de praktijk blijkt dat het voorkomen van trillende en piepende remmen ook heel simpel kan zijn: gewoon de remnaaf goed schoonmaken. Er zijn zelfs speciale, prettig geprijsde wielnaaf- en schijfremschoonmaaksets beschikbaar. Schoonmaken kost daarmee niet veel extra moeite, maar voorkomt wel veel problemen die achteraf weer opgelost moeten worden. Na het schoonmaken van de naaf een heel dun laagje montagepasta (of keramisch vet) aanbrengen en klaar is Kees. Maak je de naaf niet goed schoon, dan zorgt vuil en roestvorming voor oneffenheden, die op hun beurt weer leiden tot piepen, trillen of zelfs het krom trekken van de remschijf. Voorkom dus een hoop problemen door simpelweg de naaf even goed schoon te maken.

Montagemateriaal

Denk bij het vervangen van remblokken of remschoenen ook aan nieuw montagemateriaal. Piepende remmen worden ook veroorzaakt door het hergebruiken van het oude montagemateriaal. Een goed voorbeeld zijn de gebruikte veren van remschoenen. De nieuwe generatie veren beschikt vaak over kleinere onderdelen, die wanneer ze oud en versleten zijn vibraties en hinderlijk geluid kunnen veroorzaken. Hergebruik van oude montagematerialen kan verschillende problemen veroorzaken: zoals piepende remmen en klapperende clips; een ongelijke en onevenredige overdracht van de remblokken op de remschijven, waardoor deze onnodig kunnen beschadigen; en een ongelijk remmend systeem. Dit vermindert stabiliteit en kan gevaar opleveren. Door ook het montagemateriaal te vervangen, zijn op een eenvoudige wijze veel ergernis en onnodige kosten te voorkomen. Mijngrossier.nl levert een omvangrijk assortiment van bijna 1.000 montagekits in Hitec-verpakking. De montagekits bevatten alle onderdelen die nodig zijn om remblokken of remschoenen te vervangen. De specifieke montagekits bestaan onder meer uit rubbers, geleiders, bouten, veren en overige onderdelen.