Bobine & Ontstekingsdelen

Ontstekingsdelen van topkwaliteit zijn onmisbaar voor optimale motorprestaties en een gering brandstofverbruik.

De ontsteking van het brandstof/luchtmengsel vormt al ruim honderd jaar voor technici een uitdaging. Hoewel de eerste ontstekingsonderdelen zuiver mechanische onderdelen waren en tegenwoordig de elektronica een steeds grotere rol speelt, is de functie van het ontstekingssysteem onveranderd. Het brand/luchtmengsel moet op het juiste tijdstip van de nodige ontstekingsenergie voorzien worden zodat het mengsel ontsteekt en volledig verbrand. Bij dit proces is er een belangrijke rol weggelegd voor de bobine. Het is de taak van de bobine om een lage accuspanning om te zetten in een hoge ontstekingsspanning en deze energie over te dragen aan de bougie.

Welke bobine

Welke bobines zijn waar te vinden? Bij oudere voertuigen zijn bekerbobines en verdelerbobines gemonteerd. Deze bobines worden hoofdzakelijk gebruikt in voertuigen met een mechanische ontstekingsverdeler (roterende hoogspanningsverdeling). Doorgaans beschikken deze type bobines over een hoogspanningskap die door middel van een hoogspanningskabel met de ontstekingsverdeler verbonden is.

Dubbel-vonk

Een andere soort spoelen vormen de dubbel-vonk bobines (statische hoogspanningsverdeling). Het wezenlijke kenmerk van deze dubbel-vonk bobines zijn ten minste twee hoogspanningskappen. Dubbel-vonk bobines genereren de ontstekingsvonk gelijktijdig voor twee verschillende cilinders. Zoals de naam al doet vermoeden levert een dubbel vonk bobine twee vonken: een hoofdvonk voor de ontsteking van het brandstof/luchtmengsel voor de cilinder die zich in de compressieslag bevindt en een (loze) steunontsteking voor de cilinder in uitlaatslag. De dubbelvonk bobines zijn er ook in de vorm van compacte bobineblokken voor motoren met vier en zes cilinders.

Penbobines

Een veelgebruikte bobine is de zogenaamde bougieschacht bobine, ook wel enkelvoudige vonkontsteking genoemd. Dit type spoelen wordt rechtstreeks op de bougie gemonteerd. Hierdoor wordt de ontstekingsenergie optimaal benul. Aangezien er geen componenten zoals hoogspanningskabels of mechanische delen meer nodig zijn, is er geen sproke van vermogensverlies. De energie ontstaat rechtstreeks aan de bougie. Binnen de familie van bougieschacht bobines zijn er twee varianten: stekkerbobines en penbobines. In tegenstelling tot de penbobines is bij stekkerbobines de spoelwikkeling aan het bovenste deel van de stekker aangebracht. Daardoor is er meer plaats in de cilinderkop nodig. Bij penbobines lopen de spoelwikkelingen radiaal langs de lengteas. Daardoor kunnen de spoelen zeer smal. met kleine diameter, geconstrueerd worden. De voordelen: ze nemen weinig ruimte in beslag en leveren een hoog energierendement. Penbobines worden steeds meer ingezet bij nieuwe motoren van nagenoeg alle automerken.

Eén behuizing

Een bijzondere variant bobines vormt de zogenaamde bobinerail. Bij een bobinerail zijn meerdere bobines in één gemeenschappelijke behuizing (lijst, rail) aangebracht. Ook hier wordt de bobine rechtstreeks op de bougies gestoken, maar nu als één lijst. Deze spoelen, vaak te vinden bij Opel- en Peugeot-motoren, voorzien niet alleen de ontstekingsbougies van energie, maar bewaken soms ook een optimale mengselverbranding door een geïntegreerde meting van de ionenstroom. Foutieve ontstekingen, kloppende verbranding en ontstekingsuitvallen worden hierdoor vroegtijdig onderkend. Indien op een lijst een spoel defect is, wordt de bobinerail in zijn geheel vervangen.

Wij hebben bobines & ontstekingsdelen van de merken: