Verouderde of defecte gloeibougies hebben in de zomer meestal niet zo veel invloed op het startgedrag van een dieselmotor als in de winter. Maar zodra de temperaturen onder nul komen, slaat de motor niet meer aan.

In de verbrandingskamers ontbreekt de vereiste warmte. Warmteverlies door de koude cilinder en de aanzuiglucht hinderen de zelfontsteking. Zonder toevoer van warmte bereikt de dieselmotor de vereiste temperaturen niet.

Gloeibougies hebben de centrale functie om extra energie voor de start te leveren. Voordat de motor gestart wordt, wordt de gloeibougie onder spanning gezet en hierdoor wordt de gloeistaaf tot meer dan 800 °C verhit. Door deze hitte wordt het vermogen van de motor om koud te starten aanzienlijk verbeterd. De warmteontwikkeling door de gloeibougie optimaliseert bovendien de verbranding, zodat rookontwikkeling en andere emissies voorkomen worden.

Het is verstandig om tijdens een onderhoudsbeurt de gloeibougies, vooral tijdens de winterperiode, aan een extra inspectie te onderwerpen. Als vervanging noodzakelijk is, biedt mijngrossier.nl gloeibougies van topmerken zoals Bosch en NGK.

Wij hebben gloeibougies van de merken: