Bougiekabels

bougieskabels-header

Dat de ontsteekspanningen bij moderne motoren hoog zijn, staat buiten kijf. Het is dus van groot belang om bij een vervanging kwaliteitsonderdelen te monteren die aan de specificaties voor eerste montage voldoen. Bougiekabels moeten bijvoorbeeld bestand zijn tegen ‘doorslaan’ en hoge spanningsverschillen kunnen weerstaan. Daarnaast moet de lengte van de kabels precies overeenkomen met OE·specificatics om de juiste weerstand te genereren.

Bovendien wordt de materiaalkeuze van de kabels steeds belangrijker. Niet alleen het binnenwerk, maar ook de buitenkant moet aan strenge eisen voldoen om de juiste ontsteekspanning te kunnen garanderen of de temperatuur onder de motorkap te weerstaan. Naast de materiaalsamenstelling van de kabels wordt ook het ontwerp van de bougiedop steeds belangrijker. Denk daarbij aan het monteren van de speciaal gevormde bougiedoppen die diep in de cilinderkop gomonteerd moeten worden In het geval van meerklepstechniek. Om een goede vervanging te garanderen, levert mijngrossier.nl daarom ook bougiekabels van Beru en Bosch.

Juiste weerstand

De autofabrikanten monteren grofweg drie verschillende soorten bougiekabels: koperkern kabels, reactieve weerstandskabels of kabels met een koolstof kern. Bij het vervangen van bougiekabels is het belangrijk om de juiste kabels te kiezen; de juiste weerstand en ontstekingsspanning zijn immers van grote invloed op de motorprestaties en het brandstofverbruik. De weerstand bij bougiekabels met koolstof kern varieert bijvoorbeeld enorm. Bij oudere motoren levert dat geen problemen op, bij moderne motoren zou montage van dit type kabels echter tot grote ontstekingsproblemen kunnen leiden.

Complete sets

Koperkern bougiekabels hebben een constante weerstand en worden toegepast bij nagenoeg alle modellen van Audi, BMW, Mercedes-Benz, Seat, Skoda, Volkswagen, Porsche en sommige Opels. Bij de zogenaamde reactieve bougiekabels wordt de weerstand grotendeels bepaald door de lengte van de kabel. Dit type silicone weerstandkabels met ferro-magnetische kern wordt veelvuldig ingezet bij auto’s van Franse en Italiaanse herkomst en bij verschillende Japanse modellen. De bougiekabels met de oudste techniek zijn de kabels met een koolstofkern. De moderne versies van deze silicon-carbon-weerstandskabels zijn te vinden bij praktisch alle modellen van Ford en Opel. Mijngrossier.nl levert voor nagenoeg alle automodellen kant-en-klare en complete bougiesets.