Elektronisch plannen onmisbaar in efficiënt autobedrijf

Een elektronische werkplaatsplanning biedt alleen maar voordelen, aldus WESP-consultant Jeroen Kraan. “Alle autobedrijven die een hoge omzet per monteur realiseren, hebben één ding gemeen: ze plannen digitaal. Elektronisch plannen biedt ook voordelen voor de monteurs en de klanten.”

Wesp mei 2018 elektronisch plannen

De meeste autobedrijven plannen al elektronisch. Kraan: “Bij veel bedrijven is de overstap niet zonder discussie verlopen. Een planbord werkt makkelijk, is een veelgehoord argument om alles bij het oude te laten. Maar als een autobedrijf eenmaal is overgestapt, is het bord gauw vergeten. Ik weet uit ervaring dat de medewerkers binnen twee weken gewend zijn aan het nieuwe plansysteem. De meeste garagesoftwarepakketten bevatten een goede planmodule, dus voor de kosten hoeven autobedrijven het niet te laten.”

Optimale planning

“Het grootste voordeel is dat je als autobedrijf zo optimaal mogelijk kunt plannen”, aldus Kraan over elektronisch plannen. “Met een planbord kun je alleen globaal inschatten hoe het zit met de beschikbaarheid van de monteurs. Daardoor wordt vaak te veel op safe gespeeld. Als je digitaal plant, denkt de computer met je mee hoeveel tijd je nodig hebt voor de diverse werkplaatsafspraken.”
Een betere planning leidt tot een hogere omzet per monteur. Kraan: “Het gemiddelde universele autobedrijf heeft drie monteurs. Voor die bedrijven is elektronisch plannen zo lonend dat ze zo snel mogelijk zouden moeten overstappen. Zelfs voor een eenmansbedrijf is elektronisch plannen een stap om over na te denken. De voordelen zijn minder groot, maar het levert zeker geen nadelen op.”

Raadplegen voertuighistorie

Wie digitaal plant, integreert de voertuighistorie gemakkelijk in het voorbereidingsproces van de werkzaamheden in de werkplaats. Dat is het tweede pluspunt dat Kraan noemt. “Met de voertuighistorie heb je een goed zicht op de werkzaamheden die hoogstwaarschijnlijk uitgevoerd moeten worden. Wanneer zijn bijvoorbeeld de remblokken voor het laatst vervangen, of de ruitenwissers? Elektronisch plannen is hierbij een onderdeel van een werkwijze die leidt tot meer omzet per monteur. Bestel de onderdelen die je verwacht te gaan vervangen vooraf. Tijdens de klus bel je de klant voor goedkeuring van de werkzaamheden en je kunt het werk in één keer afmaken. Autobedrijven die dit traject goed op orde hebben, realiseren jaarlijks circa 30 tot 50 duizend euro omzet per monteur extra.”

Elektronisch = efficiënt

Het derde voordeel van elektronisch plannen is dat de kans op fouten kleiner wordt. “Het kenteken en de klantgegevens kloppen, want anders kun je de auto niet in de planning opnemen”, noemt Kraan een voorbeeld. “Daarnaast hoeven alle gegevens maar één keer ingevoerd te worden. Op basis van wat je in de planning hebt benoemd en met de klant hebt besproken, kun je de werkorder uitdraaien. Dat scheelt veel tijd.”

Voordeel voor monteurs en klanten

Een overzichtelijkere, betrouwbare planning is ook in het voordeel van monteurs. Kraan: “Als je digitaal plant, plan je veel exacter. Je hebt minder tegenvallers en minder meevallers. Minder tegenvallers betekent minder stress en minder onvrede.”
Een pluspunt voor zowel het autobedrijf als de klanten is dat de kans groter is dat de auto’s op de afgesproken tijden klaar zijn. “Daarnaast biedt elektronisch plannen de klant de mogelijkheid om online zelf een afspraak in te boeken”, noemt Kraan een bijkomend voordeel. “Het autobedrijf moet daar wel zelf een vervolg aan geven, maar de afspraak is alvast genoteerd.”

Over WESP

Werkplaats Service Provider (WESP) ondersteunt autobedrijven bij het verbeteren van de service aan hun klanten en het structureel verhogen van hun omzet. WESP biedt zijn klanten een overzicht van alle relevante bedrijfsinformatie en laat zien hoe de aangesloten autobedrijven presteren ten opzichte van hun collega-ondernemers. Ervaren WESP-consultants analyseren de bedrijfscijfers, ze gaan in gesprek met de ondernemers en hun medewerkers en geven adviezen op maat.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *