In de ankers op het circuit van Bakoe

De technici van Brembo hebben ook het stratencircuit van Bakoe onder de loep gelegd. Conclusie: op sommige punten zeer uitdagend voor de remmen.

In de ankers op het circuit van Bakoe

Als je als F1-liefhebber aan het ‘Baku Street Circuit’ denkt, zie je een recht stuk van dik twee kilometer voor je. Met vol gas sprintende F1-bolides. Daarna vol in de ankers voor een scherpe knik naar links. Vervolgens een reeks haakse bochten. En dan kronkelen door smalle knikjes langs de middeleeuwse stadsmuur. Bakoe is een snel circuit dat ook krap en listig is. De race van afgelopen zondag voldeed aan de verwachtingen. De race door de snelle straten van Bakoe was spectaculair. Na een reeks crashes, neutralisaties en pechmomenten stond een oude bekende als winnaar op het podium.

Pedal to the metal

Dat het stratencircuit van Bakoe snel is, wordt niet alleen geïllustreerd door het lange rechte stuk over start/finish naar bocht 1. Over het algemeen wordt gedurende het gehele rondje door Bakoe volgas gereden. Zo’n 56% van de race is het ‘pedal to the metal’. De gemiddelde snelheid ligt dan ook rond de 215 km/u. Het stratencircuit kent een aantal technische bochten, zoals bocht 8 en 15. In deze bochten is nauwkeurig remmen essentieel als je contact met de muren wilt vermijden. Het circuit kent in het eerste gedeelte vier 90°-bochten. Hier wordt een grote inspanning van de remmen vereist. De andere bochten van het circuit hebben verschillende hoeken, wat ook een andere belasting voor het remsysteem betekent. Volgens de technici van Brembo, die alle F1-circuits onder een vergrootglas hebben gelegd, is het ‘Baku Street Circuit’ matig veeleisend voor de remmen.

In de ankers

Dankzij de 11 rempunten per ronde en de extreme lengte van de baan (meer dan 6 km) moeten de coureurs hun remmen elke ronde bijna 17 seconden gebruiken. Dat is 6 seconden meer dan op het circuit Gilles-Villeneuve in Montreal: één van de meest uitdagende circuits voor de remmen. De gemiddelde piekvertraging bedraagt in Bakoe echter slechts 4,2G. Dit omdat geen enkele remsectie 4,9 tot 5G bereikt zoals op andere circuits. Er zijn op het stratencircuit in Azerbeidzjan immers ook bochten die met een vertraging van 3,2G gepaard gaan. Het ‘Baku Street Circuit’ kent 2 bochten die als veeleisend voor de remmen gekwalificeerd worden. De resterende bochten zien de technici van Brembo als ‘middelzwaar’ (6 stuks) en ‘licht’ (3).

In de ankers op het circuit van Bakoe bochten

Bocht 3 op het circuit van Bakoe

De meest belastende bocht voor het remsysteem is zonder twijfel bocht 3. Hier komen de formulewagens aanzetten met een snelheid van zo’n 315 km/u en remmen in 2 seconden af naar zo’n 99 km/u. Om dit binnen 56 meter te doen, passen de bestuurders een remkracht van 139 kg toe op het rempedaal en ondergaan zij een vertraging van 4,8G. De belasting op het rempedaal is hier gelijk aan die van bocht 1. Bij deze bocht, die optisch vergelijkbaar is met bocht 3, is de snelheidsvermindering en de tijd die nodig is om te remmen echter iets lager: 1,79 seconden om van 317 km/u af te remmen naar 126 km/u. Hierdoor is de noodzakelijke remruimte ook iets minder: zo’n 50 meter. Het remgedeelte bij bocht 15 is met 51 meter ook relatief lang. Hier vertragen de coureurs in 1,89 seconden, maar ondergaan zij een remvertraging van ‘slechts’ 4,6G.

Afbeeldingen: Brembo

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *