Koppeling

Koppeling-header

Versnellingsbakken en aandrijfsystemen worden steeds complexer. Dat geldt ook voor koppelingen en de bedieningssystemen. Het vervangen van een koppeling luistert tegenwoordig nauw.

Montage van een verkeerd onderdeel of een halfslachtige reparatie betekent meer dan eens een kostbaar herhalingsbezoek. De werkplaatspraktijk leert dat zo’n driekwart van alle reparaties aan koppelingen puur mechanische delen betreft. En dat veel monteurs bij een reparatie alleen klassieke koppelingsdelen zoals de koppelingsplaat en de drukgroep vervangen. Als je een klant op langere termijn niet op extra kosten wilt jagen, is dit echter onverstandig. Koppelingen gaan tegenwoordig immers langer mee. Vroeger was 100.000 km met een koppeling al een hele prestatie. Nu is 200.000 km geen uitzondering meer. Deze langere levensduur vraagt ook meer van de omgeving van de koppeling, van het bedieningssysteem maar ook van het (tweedelig) vliegwiel.

Kies bij een vervanging voor originele kwaliteit zoals LuK.