Geluiden in de stuurinrichting

Geluiden vanuit de stuurinrichting. Hoe interpreteer je deze? Wat is het probleem en wat is de oplossing? Stuurhuizenspecialist ERA Benelux geeft advies.

stuuringrichting-controlerenWe hebben allemaal wel eens te maken gehad met een krakend geluid bij een stuurhuis van een Renault. verder lezen

APK tip: Roestschade aan het subframe, wat nu?

Voertuigen zonder volledig dragend chassis hebben vaak een subframe. Dit kan gemonteerd zijn aan de voor- en/of achterzijde. In Annex 1 van de aanvullende permanente eisen is voor een subframe een roestschadegradatie van 6E opgenomen. Dit betekent dat roestschade is toegestaan. De gradatie geeft aan hoeveel roestschade is toegestaan. Hoe beoordeelt u dit?

roestschadeU beoordeelt de roestschade van het subframe en van het bevestigingspunt van het subframe aan de carrosserie volgens de artikelen 4, 5, 6, 7, 12 en 13 van de aanvullende permanente eisen.

1. Subframe

De roestschade beoordeelt u tussen de draagpunten van het subframe. Meet hier de lengte en doorsnede van de roestschade op en bepaal deze ten opzichte van de totale lengte en doorsnede. Samen met de roestschadegradatie van 6E kunt u dan de roestschade berekenen. De plek met de meeste roestschade mag niet groter zijn dan 2E. Met andere woorden: de roestschade mag niet meer zijn dan een derde van de totale lengte of doorsnede. Deze beoordeling is beschreven in artikel 7 van de aanvullende permanente eisen.

2. Bevestigingspunt aan de carrosserie

Ook voor de bevestigingspunten van het subframe is een roestschadegradatie bepaald op 6E. De beoordeling moet u doen volgens artikel 12 van de aanvullende permanente eisen. Maak een denkbeeldige cirkel van 10 centimeter om het bevestigingspunt. Binnen die cirkel bekijkt u welke roestschade aanwezig is. Vervolgens schat u in hoeveel dat punt aan bevestigingssterkte verliest door de roestschade binnen de cirkel ten opzichte van de oorspronkelijke bevestiging. Ook hier mag de bevestigingssterkte met maximaal een derde zijn verminderd.

Mag ik roestschade aan het subframe repareren?

Ja, roestschade aan het subframe mag u repareren op de manier die voor alle roestschades aan de carrosserie is toegestaan.

Overige onderdelen

Aan het subframe kunnen meerdere voertuigonderdelen bevestigd zitten, zoals stuurhuis, motorophanging of wielgeleidingselementen. De bevestigingen van deze onderdelen aan het subframe hebben een eigen roestschadegradatie volgens de APK-regelgeving.

Bron: APK keurmeester 73

De Double Check prijzen van week 18

De achttiende week van “Double Check” gaat in. Deze week maak je onder andere kans op Moog speaker, Philips ledlamp en een Makita bouwradio.

Week 18 banner

Bij iedere € 75,- inkoop aan stuurdelen, remdelen en schokdempers ontvangt u automatisch een wincode waarmee u kans maakt op meer dan 1.000 prijzen. Vul deze wincode in op www.veiligheidsdriehoek.nl, waar u direct kan zien of u gewonnen heeft.

 

De prijzen van week 18

Week 18 prijzen

Hoe rem ik op een platenremtestbank?

Om de remvertraging op de juiste manier vast te stellen tijdens de APK, volgt u in de eerste plaats de handleiding van de fabrikant van de remmentestbank. Daarnaast zijn er in de APK-regelgeving specifieke eisen opgenomen, in de aanvullende permanente eisen, in paragraaf 3, artikel 77 t/m 81.

rembankOp 1 januari 2016 is er een wijziging doorgevoerd voor het gebruik van een platenremtestbank.

Nieuwe procedure

Wat houdt de nieuwe procedure voor platenremtestbanken in? De voorgeschreven snelheid bij aanvang van de remproef is ongeveer 10 km/h. Vervolgens wordt de remvertraging bepaald. U bepaalt de remvertraging op het moment direct vóór blokkeren, en dus niet bij blokkerende wielen. Dit betekent dat u gedoseerd remt. En u gebruikt de gehele plaat om de slipgrens te benaderen voor het bepalen van de juiste remvertraging.

Wat niet (meer) mag

Bij het remmen met blokkerende wielen meet u de wrijving tussen de band en de remplaat. Dit is niet de werkelijke remvertraging die u moet bepalen bij een remproef. Daarom mag u niet remmen met blokkerende wielen. Voor het bepalen van de handremvertraging mag u niet vanuit stilstand met aangetrokken handrem optrekken en vervolgens de vertraging bepalen. Ook hier geldt een aanvangssnelheid van ongeveer 10km/h.

Bron: APK keurmeester 73

De Double Check prijzen van week 17

De zeventiende week van “Double Check” gaat in. Deze week maak je onder andere kans op een TW Steel horloge en een Total tankpas t.w.v. 50 euro.

Week 17 bannerBij iedere € 75,- inkoop aan stuurdelen, remdelen en schokdempers ontvangt u automatisch een wincode waarmee u kans maakt op meer dan 1.000 prijzen. Vul deze wincode in op www.veiligheidsdriehoek.nl, waar u direct kan zien of u gewonnen heeft.

De prijzen van week 17

Week 17 prijzen

ECS-trekhaakbekabeling in nieuwe verpakking

ECS Electronics gaat haar trekhaakkabelsets in een nieuwe verpakking leveren.

ecs-verpakking-doos

De kans is groot dat je binnenkort een voertuigspecifieke trekhaakbekabeling van ECS Electronics in een nieuwe verpakking geleverd krijgt. De verpakkingswissel gaat volgens het principe ‘running change’, wat betekent dat de wijziging een natuurlijk verloop heeft. Vooralsnog worden de sets nog in de oude verpakking geleverd, totdat deze helemaal van de plank zijn. Geleidelijk zal dan de nieuwe verpakking zijn intrede maken. De nieuwe verpakking verandert niets aan de inhoud. Dit blijft de voertuigspecifieke trekhaakbekabeling van topkwaliteit die we gewend zijn van ECS Electronics. Dus inclusief het eenvoudige plug&play-principe van de ECS-kabelsets. De sets van ECS zijn compleet: alle benodigde componenten en electronische modules zijn aanwezig. Verder beschikt een set over perfect toepasbare en functionerende componenten voor elektronica, stekkerdozen, aangepaste buizen, kabellengtes, etc. Een ander pluspunt zijn de uitvoerige en gebruiksvriendelijke montagehandleidingen die ECS bij elke kabelset levert. Een goede en veilige werking van de sets is zo in alle opzichten gegarandeerd.

Toolspecial lanceert de ideale bandenwisselaar

Als bandenservice een belangrijk deel van de werkplaatsomzet vormt, behoort een professionele bandenwisselaar tot de standaarduitrusting. Toolspecial biedt hiervoor nu het perfecte alternatief: de Bright Premium Jaguar.

jaquar+bead-bazookaOp het gebied van bandenservice worden grote, brede wielen, al dan niet met TPMS-ventielen, en Ultra High Performance- en runflatbandenbanden steeds meer gemeengoed. Met name deze brede en vaak stugge banden vragen om een speciale aanpak tijdens de (de)montage, vooral om te voorkomen dat de lichtmetalen wielen beschadigen. Toolspecial biedt het autobedrijf nu een unieke combinatie: de Bright Premium Jaguar, een aantrekkelijk geprijsd, professioneel banden(de)monteerapparaat met hulparm inclusief Bead Bazooka.

Dit bandendemonteerapparaat biedt het autobedrijf op vele punten een uitstekend alternatief. Deze volautomatische machine is voorzien van een achterover kantelende montage-arm met pneumatische vergrendelbare montagekop. Hierdoor kan er snel en efficiënt gewerkt worden. De opspanklauwen van de Bright Premium Jaguar zijn verstelbaar in drie standen voor wielen van 11- tot 26-inch. De bedieningspanelen hebben een stop/start-functie die de spanklauwen op elke gewenste positie laten stoppen om het wiel zo eenvoudig op te spannen. Handig is dat de grote opspantafel een grote draaisnelheid heeft: tot 13 omwentelingen per minuut. Een ander praktisch voordeel is de krachtige hieldrukker, die een capaciteit van 2800 kg heeft en meervoudig verstelbaar is. Dit garandeert niet alleen het probleemloos (de)monteren van nagenoeg alle personen- en bestelwagenbanden, maar ook van bijvoorbeeld van caravan- of aanhangerbanden.

Een sterk pluspunt van dit bandendemonteerapparaat is de geïntegreerde en pneumatisch bedienbare hulparm. Deze is uitermate geschikt voor de (de)montage van brede of stugge banden, zoals runflatbanden. De hulparm ontlast de monteur en zorgt ervoor dat er op de juiste manier en zonder beschadigingen ge(de)monteerd wordt.

De combinatie met de Bead Bazooka maakt van de Bright Premium Jaguar-bandenwisselaar een uniek apparaat. Door transport en opslag zijn, na montage van de band, de wangen van een band vaak naar binnen gebogen en dat maakt het oppompen tot een lastige klus. Er ontsnapt namelijk lucht tussen hiel en velgrand. Dankzij het krachtige luchtschot van de Bead Bazooka zit de hiel van de band echter binnen no-time op zijn plaats. Hierna kan de band op normale wijze op de juiste spanning worden gebracht.

banner-toolspecial

400ste Qualified Diesel Specialist benoemd

De teller van het Qualified Diesel Specialist netwerk blijft maar oplopen. Inmiddels is de 400ste specialist benoemd. Autobedrijf Arjan Schouwstra in Kortenhoef is op 28 juni geslaagd voor de training. Schouwstra heeft het predicaat Qualified Diesel Specialist in ontvangst genomen van Edwin Luchies accountmanager bij Auto Wessel.

IMG_2811-mg

 
“Om bij te blijven, moet je investeren in techniek. Je wilt dat de brug vol blijft en daarom volgen wij met grote regelmaat een cursus of training”, aldus Arjan Schouwstra. Dit was ook de reden om de cursus Common-rail diesel te volgen. “De common-rail dieselmotor is een complex geavanceerd stukje techniek. Dankzij de juiste kennis is reparatie in eigen beheer mogelijk.”

Qualified Diesel Specialist is het garageconcept wat voortvloeit uit het trainingsprogramma van Automotive Academy. Dankzij dit trainingsprogramma is de garagist in staat om zelf diagnoses te stellen en reparaties uit te voeren aan dieselmotoren. Qualified Diesel Specialisten kunnen gebruik maken van een aantal faciliteiten waaronder het Test & Go ruilprogramma en een gespecialiseerde helpdesk. Tevens kunnen ze beschikken over een uitgebreid assortiment originele dieseldelen van de marktleiders Bosch, Delphi, Denso en VDO.

Wilt u ook Qualified Diesel Specialist worden? Klik op meer informatie of neem contact op met uw grossier.

Brembo wint ook Le Mans

Remdelenfabrikant Brembo is niet alleen kind aan huis bij autofabrikanten, maar is ook belangrijk leverancier van de eredivisie van de autosport. Zo is Le Mans 2016-winnaar Porsche voorzien van aluminium/lithium-remklauwen van Brembo.

PorscheAutosportliefhebbers hebben ongetwijfeld de bizarre slotfase tijdens de 24 uur van Le Mans 2016 gezien, toen Porsche er vandoor ging met de overwinning. Een spectaculair duel dat gedurende de gehele race werd gestreden, leek in het voordeel van Toyota uit te vallen. Met nog vijf minuten op de klok kwam er echter een kink in de kabel: de leidende #5 (Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Anthony Davidson) viel stil, waardoor Neel Jani (met teammaats Marc Lieb en Romain Dumas) met de #2 Porsche de koppositie in overnam. Hierdoor wonnen de mannen uit Zuffenhausen voor de achttiende keer de 24 uur van Le Mans.

Verschillen en overeenkomsten

Al vele jaren behoren de Formule 1 en de 24 uur van Le Mans tot de absolute top van autosport. Het is technisch gezien interessant om de verschillen en overeenkomsten op remmengebied van een LMP1-auto en een Formule 1-auto naast elkaar te leggen. Beide racecompetities zijn immers wegbereiders van technische ontwikkelingen die uiteindelijk in straatversies terecht komen. Wil je ‘monsters’ zoals een LMP1-auto en of Formule 1-auto vertragen, dan is het vanzelfsprekend dat je een uitermate krachtig en betrouwbaar remsysteem nodig hebt. In de Formule 1 zijn intense remvertragingen van 5g geen uitzondering: op het circuit van Monza is 5,8g zelfs normaal. Tijdens de 24 uur van Le Mans wordt een remintensiteit van 3,5g niet overschreden. Dit verschil wordt veroorzaakt door het verschil in massa van beide autotypen. Een Formule 1-singleseater heeft een minimumgewicht van 702 kg met de bestuurder aan boord, terwijl een LMP1-auto op Le Mans rijdt met een minimumgewicht van 875 kg (855 kg voor niet-hybride LMP1-auto’s). Verder duurt een F1-race niet langer dan twee uur, terwijl de auto’s tijdens de 24 uur van Le Mans in principe een hele dag racen. Tijdens bijvoorbeeld de GP van België in Spa remt een Formule 1-auto zo’n 350 maal, terwijl een LMP1-auto in Le Mans tot 4.000 maal zijn remsysteem ‘pijnigt’.

In de constructietekening hieronder staan de verschillende remschijven van Brembo van beide racecompetities.

De verschillen tussen beide schijfontwerpen zijn duidelijk, behalve dan dat beide van koolstof zijn vervaardigd.

 Formule124 uur van Le Mans
Schijfdikte28 mm30-32 mm
Diameter remschijven voor278 mm320-370 mm
Diameter remschijven achter278 mm320-350 mm
Aantal ventilatiegaten> 100036-430
Temperatuur350-1000°C350-800°C
Slijtage< 1 mm3-4 mm

Ventilatie en slijtage

Het feit dat Le Mans-auto’s dikkere remschijven hebben, is te verklaren door de noodzaak om een 24 uurs-race met dezelfde set af te ronden. Het verschil in schijfdiameter is gekoppeld aan de omvang van de wielen: in F1 zijn momenteel 13 inch wielen toegelaten, terwijl tijdens de 24 uur van Le Mans 18 inch wielen ingezet worden. De koeling van de remschijven en daaraan gekoppeld het aantal ventilatiegaten verschilt duidelijk tussen beide remschijftypen. Gedurende de 24 uur van Le Mans worden de teams geconfronteerd met een geheel ander probleem dan de technici in de F1-pits: in plaats van het koelen van de systemen, moet men voorkomen dat de temperatuur te ver daalt, met name ‘s nachts of tijdens de neutralisatiefasen. Net als in de Formule 1 gebruiken de LMP1-auto’s tijdens de 24 uur van Le Mans carbonremblokken van Brembo. Uiteraard zijn ze iets dikker om te garanderen dat ze 24 uur volledig operationeel zijn. De slijtage van remblokken en schijven in de Formule 1 bedraagt minder dan 1 millimeter, terwijl de auto’s op Le Mans zo’n 3-4 mm per schijf en 8-10 mm per blok ‘consumeren’.

Benieuwd op welk circuit de remmen de hardste klappen krijgen? Klik hier.

 

De Double Check prijzen van week 16

De zestiende week van “Double Check” gaat in. Deze week maak je onder andere kans op Philips livingcolor micro, Moog speaker en Philips Led lamp.

Week 16 banner

Bij iedere € 75,- inkoop aan stuurdelen, remdelen en schokdempers ontvangt u automatisch een wincode waarmee u kans maakt op meer dan 1.000 prijzen. Vul deze wincode in op www.veiligheidsdriehoek.nl, waar u direct kan zien of u gewonnen heeft.

De prijzen van week 16

Week 16 prijzen