Diagnosetips stuurinrichting: abnormale bandenslijtage & proefrit

Vanwege de plaats waar zij zich bevinden en de manier waarop ze werken, zijn de ophanging en de stuurinrichting nauw met elkaar verbonden. Zij moeten daarom worden gecontroleerd alsof het om één systeem gaat.

banden-check

We bekijken de stappen die moeten worden uitgevoerd voor een juiste diagnose, en de basisprocedures die moeten worden uitgevoerd om de toestand van de ophanging en de stuurinrichting bij de meeste soorten voertuig te kunnen controleren. 

Proefrit

Nadat de informatie van de klant is opgenomen, moeten de eerste diagnosestap worden uitgevoerd: tijdens een proefrit moeten de defecten worden nagetrokken. Een storing in de stuurinrichting kan zich als volgt voordoen:

  • Continue trillingen die aan het stuurwiel worden doorgegeven (shimmy).
  • De auto trekt naar links of rechts wanneer het stuur in de rechtuitstand staat.
  • Ongewoon hard gevoel bij het draaien van het stuurwiel.
  • De stuurinrichting en dus het stuurwiel trekt naar één kant.
  • Er is speling in het stuurwiel en de stuurinrichting reageert niet onmiddellijk wanneer het stuurwiel wordt gedraaid.
  • Na een bocht gaat de stuurinrichting niet vanzelf terug in de rechtuitstand (zelfcentrerend).
  • Er zijn ongewone geluiden te horen in het stuursysteem.

Het gevonden symptoom is een belangrijke factor bij de volgende stappen van de diagnose. 

Abnormale bandenslijtage

Een andere belangrijke diagnosestap is een visuele controle van de banden, aangezien een ongelijk slijtagepatroon van het profiel gewoonlijk op een probleem met de stuurinrichting wijst.

Een analyse van deze slijtage kan helpen bij het bepalen van de oorzaak van de storing, die afhankelijk is van de locatie en de vorm. De abnormale slijtagepatronen die het meest voorkomen, zijn:

  • Onregelmatige slijtage aan één kant
  • Slijtage in de vorm van spits toelopende punten
  • Slijtage aan beide zijden
  • Slijtage in middendeel
  • Gegolfde slijtage (cuppen)

Onregelmatige slijtage aan één kant

Dit is een van de meest voorkomende storingen die te maken hebben met een probleem in de stuurgeometrie. In dit geval slijt het profiel aan een kant sterker, wat een probleem met de camber van dat wiel aangeeft. Afhankelijk van de kant waar de slijtage optreedt, is de camber:

bandenslijtage

Slijtage in de vorm van spits toelopende punten 

Dit wordt gewoonlijk veroorzaakt door een probleem met de stuurgeometrie. In dit geval ziet de slijtage eruit als naar de zijkant wijzende spitse punten (vanwege het slippen van het wiel) en het geeft een probleem met het toespoor of uitspoor van dat wiel aan. Om deze bramen te kunnen voelen, hoeft u alleen maar met uw hand over het profiel heen te strijken. Afhankelijk van de richting van de tanden, is er sprake van het volgende:

slijtage-banden

Slijtage aan beide zijden

Dit type slijtage heeft te maken met een te lage bandenspanning, want de contactvlakken tussen de band en de grond liggen aan de buitenkant van het profiel. Dit defect kan een negatief effect op de stuurinrichting hebben.

Bij het rijden met een voertuig waarvan een of meerdere banden te zacht zijn, kunnen de volgende problemen optreden: shimmy, driften, hard gevoel, ongewone geluiden, etc.

Slijtage in middendeel

Dit type slijtage heeft te maken met een te hoge bandenspanning aangezien het enige contactvlak tussen de band en de grond in het midden van het profiel ligt. Deze situatie kan een negatief effect op de stuurinrichting en de ophanging hebben.

Tijdens het rijden met een voertuig waarvan één band te hard is, is er sprake van minder grip en neemt het rijcomfort af. In beide gevallen is de veiligheid van het voertuig minder.

Gegolfde slijtage (Cuppen)

Dit is een onregelmatig slijtagepatroon langs de hele omtrek van de band, waarbij de slijtagepunten gewoonlijk op gelijke afstand van elkaar liggen.

gegolfde-slijtage-cuppenDit probleem is gewoonlijk te wijten aan slijtage of een defect in de schokdemper, waardoor het wiel te sterk tegen het wegdek slaat.

Binnenkort de volgende diagnosetips op mijngrossier.nl:

  • Defecten aan de wielen
  • Controleren van mechanische onderdelen
  • Afmetingen stuurinrichting controleren en afstellen
  • Diagnose van hydraulische stuurbekrachtiging
  • Diagnose van elektronische systemen

Sleuteltip: Krukaspoelie check

Krukaspoelies zijn aan slijtage onderhevig. Om trillingen en extra slijtage van andere onderdelen te voorkomen, is regelmatige controle noodzakelijk. Enkele tips.

krukas-poelieVia de krukaspoelie wordt de riem aangedreven die de aandrijving verzorgt van onder meer de dynamo, de stuurbekrachtigingspomp en de aircocompressor. Krukaspoelies hebben echter meer taken: ze dempen sinds jaar en dag ook de torsietrillingen van de krukas. In moderne dieselmotoren voldoen deze traditionele poelies echter niet meer. Een moderne krukaspoelie van topkwaliteit moet ook lage frequentietrillingen van de motor bestrijden. Deze trillingen zijn een direct gevolg van de maatregelen die de autofabrikanten nemen om dieselmotoren schoner en zuiniger te maken. Het stationair toerental loopt terug, de compressieverhouding stijgt. Daardoor nemen de lage frequentietrillingen van de motor toe. Krukaspoeliefabrikant Corteco heeft dit probleem opgelost door de krukas en de riemaandrijving van elkaar los te koppelen. De krukaspoelie bevat twee rubber delen, die effectief de torsietrillingen en de lage frequentietrillingen bestrijden. Met krukaspoelies van Corteco worden de trillingen tot wel 90 procent verminderd.

Aan slijtage onderhevig

Ook de moderne, ontkoppelde krukaspoelie met geïntegreerde trillingdemper is aan slijtage onderhevig. Het advies luidt daarom om moderne krukaspoelies elke 60.000 kilometer te controleren. Daarnaast is het aan te raden om de krukaspoelie tegelijkertijd met de distributieriem te vervangen. Bij het vernieuwen van de distributieriem moet de krukaspoelie in de meeste gevallen immers toch gedemonteerd worden. Een versleten krukaspoelie leidt niet alleen tot meer geluid en trillingen, die de automobilist en zijn passagiers kunnen irriteren. Doordat de trillingen van de motor onvoldoende worden gedempt, worden de riemaandrijving en de aangedreven componenten ook zwaarder belast. Dat beperkt de levensduur van de diverse onderdelen. Ook daarom is het verstandig om niet op de vervanging van een krukaspoelie te bezuinigen.

Elke 60.000 km: visuele controle

Een simpele visuele controle kan defecten aan het licht brengen. Let op zaken zoals:

  • scheurtjes in het elastomeer
  • beschadiging van de riem
  • versleten bevestigingspunten
  • afwijkende vibratie van de riem
  • afwijkende bewegingen van de spanrol
  • ongebruikelijke geluidsproductie
  • afwijkende vibraties kunnen tot een riembreuk leiden en uiteindelijk aanzienlijke motorschade tot gevolg hebben
  • tijdige vervanging voorkomt toekomstige schade.

Elke 90.000 of 120.000 km

Vervang de riem samen met de krukaspoelie en de loop- en spanrollen. Neem daarbij de volgende tips in acht:

  • gebruik nooit een bandenlichter om de poelie te demonteren, maar trekgereedschap
  • gebruik een rubber hamer
  • vervang gebruikte bouten door nieuwe
  • draai de bouten niet met pneumatisch gereedschap aan
  • gebruik altijd een momentsleutel
  • vervang altijd de v-riem
  • volg de montage-instructies zoals Corteco die bij een nieuwe poelie meelevert.

Dynamisch testen

Wanneer een koude motor stationair draait en er is een snerpend gefluit of een gedreun hoorbaar aan de distributiezijde, is het hoog tijd om de krukaspoelie te controleren.

  1. Markeer de poelie als de motor niet draait.
  2. Start de motor en activeer tijdens het stationair draaien de elektrisch ramen, de airco, de verlichting en het stuurwiel.
  3. Stop de motor en controleer of de poeliemarkering nog in lijn ligt.

Als de poeliemarkering in lijn ligt, is de krukaspoelie in orde. Indien dit niet geval is, moet de krukaspoelie vervangen worden.

dynamische-poeliesKeuze voor Corteco

Dat mijngrossier.nl voor krukaspoelies van Corteco kiest, is niet zo vreemd. Corteco is namelijk een belangrijke eerstemontageleverancier die topproducten levert. De krukaspoelies van Corteco zijn geen standaard poelies: integendeel. Zij voldoen aan de modernste eisen wat betreft techniek, kwaliteit en comfort. Bovendien levert Corteco voor elk motortype een specifiek afgestemde poelie. De verschillen worden onder meer zichtbaar door toepassing van verschillende soorten rubber, afhankelijk van de trillingfrequenties die gedempt moeten worden. Verder levert Corteco het nagenoeg breedste assortiment krukaspoelies van OE-kwaliteit op de vervangingsmarkt. En dit aanbod wordt continue verruimd. Wie bestelt via mijngrossier.nl profiteert rechtstreeks van deze voordelen.

Veel pechgevallen door accu

Bij een derde van de pechgevallen is volgens ADAC de accu de oorzaak. Dankzij milde winters halen ook de zwakkere de ‘veilige’ zomer niet waarin ze echter nóg hoger worden belast. Garages doen er volgens producent Johnson Controls goed aan hun klanten juist nu een accucheck te bieden.

accuBehalve voor extra omzet zorgt zo’n controle volgens Eberhard Meissner, batterijexpert bij de fabrikant, ook voor tevreden klanten en daarmee een hogere loyaliteit. verder lezen

Midtronics Accutester MDX-335P

Een accu is geen seizoensgebonden product! Met de accutesters van marktleider Midtronics test u het hele jaar door snel en gemakkelijk elke accu. Door accu’s die aan het einde van hun levensduur zijn tijdig te vervangen, voorkomt u  dat uw klant binnenkort stil staat met een defecte accu.

accu tester

Problemen met de accu treden over het algemeen in de winterperiode op. Dat weet iedere automobilist. Minder bekend is dat de meeste accu’s in de zomer, onder invloed van de hoge temperaturen, stuk gaan. Zo lang de temperatuur niet te veel daalt, heeft de accu ogenschijnlijk nog voldoende capaciteit. Bij de eerste nachtvorst geeft de batterij het vervolgens veelal op. U kunt dit voorkomen door de accu van elke auto bij u in de werkplaats snel en gemakkelijk te testen met een Midtronics accutester. U kunt het testresultaat direct printen en aan de klant uitleggen. Als de accu nog in een goede staat verkeert, is dat goed nieuws voor de klant. Indien de levensduur van de accu zo goed als voorbij is, kunt u de klant meteen een nieuwe accu verkopen. De omzetkansen zijn groter dan u denkt; volgens Midtronics heeft gemiddeld één op de vijf auto’s een accuprobleem. Met een nieuwe accu komt de automobilist zonder startproblemen de winter door, u stelt uw omzet veilig. Bovendien voorkomt u de (begrijpelijke) ontevredenheid van een klant die kort na een onderhoudsbeurt met zijn auto strandt vanwege een defecte accu.

Voor personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s, de MDX 335P.

Met de Midtronics MDX-335P accutester meet u nauwkeurig de staat van de accu en de starten laadkwaliteit. De tester is uitgerust met een geïntegreerde printer, die de testresultaten op een duidelijke en overzichtelijke manier weergeeft. De Midtronics MDX-335P test 12 volt accu’s (loodzuur accu’s, AGM- en Gel-accu’s) in de range 100-550 DIN (100-900 EN). De tester test accu’s met een spanning van ten minste 1 volt, detecteert defecte cellen en is beveiligd tegen verkeerd aansluiten (Artikel MDX-335P).

Voor personenauto’s, trucks en motoren, de MDX-655P.

De Midtronics MDX-655P accutester is geschikt voor het testen van loodzuur-, AGM-, AGM spiraalen Gel accu’s. De tester is ontwikkeld voor 6V en 12V accu’s en voor 12V en 24V laadsystemen. De MDX-655P is voorzien van een printer en een testfunctie van het start- en laadsysteem. De accutester wordt geleverd inclusief een drie meter lange kabel, zodat de accu bijvoorbeeld vanuit de bestuurdersstoel getest kan worden. Het testbereik bedraagt 100-1200 DIN (100-2000 EN). (Artikel MDX-655P).

Art. MDX-335P

Art. MDX-655P

Bekijk hieronder de video van de Midtronics Accutester MDX-335P:

Arnott is bekroond met TÜV-certifcaat voor luchtvering

Arnott is bekroond met TÜV Rheinland Product Safety and Quality Certification voor zijn luchtvering producten. Voor de fabrikant is daarmee het objectieve bewijs geleverd dat partners en eindgebruikers een product kopen dat voldoet aan de hoogste normen.

arnot-luchtvering“In de afgelopen twee jaar hebben we nauw geluisterd naar wat deze markt en haar klanten vroegen. Een van de dingen die werd genoemd was de behoefte aan een soort van kwaliteitscontrole of certificering. We besloten te streven naar het hoogste doel; TÜV certificering.”

TÜV Rheinland Product Safety and Quality Certification geeft aan dat de producten van een fabrikant aan veiligheidseisen en kwaliteitsnormen voldaan. Het geeft bij de klant aan dat ze een veilig product kopen, dat voor bepaalde veiligheidseisen is onderzocht door een derde partij.

In de afgelopen maanden heeft de fabriek van Armott een intensieve audit ondergaan. Die moest leren of het bedrijf met zijn kwaliteitsbeheersysteem en productieproces inderdaad voldoet aan de eisen van het internationale wegverkeer.

Toolspecial bus vuurdoop op Transport Compleet

Tijdens de vakbeurs Transport Compleet in de Evenementenhal te Gorinchem op 6, 7 en 8 september presenteert Toolspecial de Toolspecial bus en zijn nieuwe eigenaar; Technisch Tool specialist Maurice Ennik. Beiden krijgen hun vuurdoop op de Transport Compleet.

toolspecial-bus verder lezen

Wat is de staat van de stuurinrichting?

Troubleshooting met betrekking tot de stuurinrichting. Wat kun je aflezen van bepaalde problemen met de stuurinrichting? En wat is de oplossing? Stuurhuizenspecialist ERA Benelux geeft advies.

stuurhuisEen stuur dat moeilijk terugdraait naar het midden of zeer zwaar draait bij snel draaien. Wat zegt dit over de stuurinrichting? verder lezen

Luchtvering goed voor de werkplaatsomzet

Klanten met een kapotte of versleten luchtveer worden nog te vaak doorverwezen naar de merkdealer. Niet nodig. Mijngrossier.nl levert een omvangrijke lijn luchtveringproducten van Arnott Europe.

luchtveringSteeds meer personenauto’s en bedrijfswagens worden uitgerust met luchtvering, in plaats van de traditionele springveer met schokdempers. verder lezen

Uit de praktijk: daling turboprestaties door roetfilter

Het is noodzakelijk om voor het monteren van een nieuwe turbo het roetfilter te inspecteren. Een goede doorstroming van de uitlaatgassen is zeer belangrijk voor een goede en betrouwbare werking van de turbo.

monteur-turboDoor verbranding ontstaan extreem kleine roetdeeltjes die in het roetfilter opgevangen worden. verder lezen