Storing MAP-sensor. Wat te doen?

Foutmeldingen die te maken hebben met de druk in het inlaatspruitstuk komen vaak voor bij benzinemotoren die deze druk meten via een MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure). Niet onder alle omstandigheden wordt een foutcode opgeslagen. Wanneer wel een storingscode wordt uitgelezen zet deze je soms op het verkeerde been.

map sensor vw golf

Hoe los je dit op?

De klachten:

  • Schommelend stationair toerental
  • Flink vermogensverlies
  • Haperen tijdens accelereren 
  • Storingslampje brandt

Een MAP-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk. Het motormanagement gebruikt deze waarde samen met het motortoerental en de inlaatluchttemperatuur om te bepalen hoeveel lucht de motor binnenkomt.

Als je de bron van een storing wilt bepalen, gebruik je natuurlijk een diagnose apparaat om de meetwaarde met de te verwachten waarde te vergelijken. Wanneer de gemeten druk in het inlaatspruitstuk afwijkt van de te verwachten waarde, dient de meetwaarde gecontroleerd te worden met behulp van een aparte vacuümmanometer.

  • Als de gemeten druk (manometer) in het inlaatspruitstuk overeenkomt met de meetwaarde, moeten de MAP-sensor en de elektrische bedrading worden gecontroleerd. 
  • Als de gemeten druk (manometer) in het inlaatspruitstuk niet overeenkomt met de meetwaarde, dient de reden voor het drukverlies bij de motor te worden gezocht.

 Mogelijke foutbronnen in de omgeving van de motor

  • Valse lucht door een lekkage in het inlaat traject vanaf de gasklep.
  • (denk bijvoorbeeld aan defecte pakkingen, inlaatbuis, slangen enz.)
  • Defecte uitlaatkleppen
  • Lekkende rembekrachtiger
  • Lekkages in het vacuümsysteem (zoals vacuümbediende actuatoren, rembekrachtiger, vacuumleidingen, etc.)
  • Defecte EGR-klep(pen) (permanent open)
  • Defecte stationair toerental actuatoren
  • Stationair toerental wordt niet herkend door de regeleenheid (defecte gasklep-potentiometer, gasklepschakelaar)
  • Defecte of vervuilde gasklep(pen)
  • Verkeerde of niet goed functionerende luchtfilterelementen
  • Koolaanslag of andere verstoppingen in het inlaatspruitstuk

Mogelijke foutbronnen in de motor

Als het probleem niet in de omgeving van de motor te vinden is, zal er een mechanisch probleem aan het drukverlies ten grondslag liggen.

  • Zuigerveerslijtage of zuigerschade (vastlopen van de zuiger of soortgelijke schade). Kenmerkend is de hoge carterdruk die waarneembaar is bij stationair toerental bij verwijderde olievuldop.
  • Lekkende inlaat- en uitlaatkleppen
  • Onvoldoende klepspeling
  • Versleten klepzittingen (in het bijzonder auto’s op LPG)
  • Onjuist functioneren van hydraulische klepstoters 
  • Verkeerd afgestelde kleptiming of overgeslagen distributieriem 
  • Lekkende cilinderkoppakking(en)
  • Verkeerde of versleten nokkenassen

Wat moet je in ieder geval checken?

  • Klepspeling
  • Kleptiming 
  • Compressietest (relatief)
  • Cilinder compressietest (druk meten)

3 thoughts on “Storing MAP-sensor. Wat te doen?

  1. Het verhaal klopt maar vertel er dan bij hoe de monteur het in de data kan achter halen of het de map sensor is.
    Het geen niet meer word geleerd op het VOC is de waarden van de atmosferische druk, Min 0,980 Max1040 Bar .De waarden voor een motor die stationair loopt en warm is zijn gemiddeld tussen 0.300-0.400 Bar
    Heeft men twijfels hier over dan de druk hand matig meten en dan weet je zeker dat de map sensor defect is , wel de stekker aansluitingen van de map sensor doormeten op kabelbreuk.

  2. kunt u mij vertellen waar de map sensor zit bij een vw golf 4 1.6 1998 zou u mij daar een e-mailtje over kunnen sturen
    b.v.d Martin

  3. De volgende delen staan verkeerd om. Als de druk op de manometer gelijk is aan de meetwaarde van de sensor is de sensor dus goed en moet naar de oorzaak van de verkeerde druk gekeken worden.
    ◾Als de gemeten druk (manometer) in het inlaatspruitstuk overeenkomt met de meetwaarde, moeten de MAP-sensor en de elektrische bedrading worden gecontroleerd.
    ◾Als de gemeten druk (manometer) in het inlaatspruitstuk niet overeenkomt met de meetwaarde, dient de reden voor het drukverlies bij de motor te worden gezocht.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *