Tips om turbo problemen op te lossen

Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.

turbo

Turbo’s kunnen nog zo goed zijn geconstrueerd, gemonteerd en onderhouden; schade aan de turbo blijft altijd mogelijk. Omdat de ervaring leert dat de ene schade de andere niet is, is er voor vrijwel elk probleem een andere oplossing. Hieronder vindt je enkele tips voor het oplossen van problemen omtrent de turbo. Of download de tips om turbo problemen op te lossen.


Motorvermogen neemt af/ motor houdt in 

Oorzaak Oplossing
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat Vervangen/schoonmaken
EGR klep is vervuild Vervangen/schoonmaken
Lekkage in in/uitlaatspruitstuk Aansluitingen en afdichtingen controleren/repareren
Turbodruksensor of luchtmassameter is defect Vervangen
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Overdrukklep is verkeerd afgesteld Afstellen
Uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp en/of katalysator zijn verstopt Schoonmaken en/of vervangen
Verstuivers zijn vervuild of stuk Testen, reinigen of vervangen
Motorproblemen met kleppen, zuigers of zuigerveren Analyseren en/of reviseren
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld Controleren

Uitlaat rookt zwart 

Oorzaak Oplossing
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat Vervangen/schoonmaken
Lekkage in in/uitlaatspruitstuk Aansluitingen en afdichtingen controleren/repareren
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Uitlaatspruitstuk, uitlaatpijp en/of katalysator zijn verstopt Schoonmaken en/of vervangen
Verstuivers zijn vervuild of stuk Testen, reinigen of vervangen
Motorproblemen met kleppen, zuigers of zuigerveren Analyseren en/of reviseren
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld Controleren

Turbo maakt lawaai 

Oorzaak Oplossing
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Luchtinlaatsysteem en/of uitlaatspruitstuk is verstopt Schoonmaken
Lekkage in in/uitlaatzijde Aansluitingen en/of afdichtingen controleren en/of repareren

Olielekkage aan de turbo

Oorzaak Oplossing
Verstopping in luchtfilter en/of luchtinlaat Vervangen/schoonmaken
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Verstopping in olie-afvoerkanaal of carterventilatie Reinigen en/of vervangen
Lagerhuis turbo is dichtgeslibd of dichtgekoold Turbo vervangen, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Verstopping in uitlaatspruitstuk en/of uitlaatpijp Reinigen
Lekkage tussen de motor en de turbinezijde Aansluitingen controleren en repareren

Uitlaat rookt blauw/ te hoog olieverbruik

Oorzaak Oplossing
Turbo is beschadigd Turbo vervangen, oorzaak schade achterhalen
Compressorkant turbo is vervuild Schoonmaken/ reviseren, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Verstopping in olie-afvoerkanaal of carterventilatie Reinigen en/of vervangen
Lagerhuis turbo is dichtgeslibd of dichtgekoold Turbo vervangen, olie en lucht- en/of oliefilter vervangen
Luchtinlaatsysteem en/of uitlaatspruitstuk verstopt Schoonmaken of luchtfilter vervangen
Luchtlekkage tussen de turbo en de inlaatzijde motor Aansluitingen en/of afdichtingen controleren en/of repareren

Foutieve onderdruk inlaatspruitstuk

Oorzaak Oplossing
Turbodruksensor of luchtmassameter is defect Vervangen
Overdrukklep zit vast Gangbaar maken en afstellen of vervangen
EGR-klep of katalysator zijn vervuild Schoonmaken en/of vervangen

Motor gaat in noodloop of laaddruk wordt te hoog

Oorzaak Oplossing
Brandstofpomp en/of verstuivers zijn verkeerd afgesteld Controleren
Roetaanslag op variabele turbogeometrie Turbo vervangen

4 thoughts on “Tips om turbo problemen op te lossen

  1. hoi, ik heb een megane station uit 2005. heb laatst de turbo laten vervangen door een gereviseerde. sinds dien heeft de auto niet gereden, er is totaal geen vermogen meer. ik hoor de turbo niet eens en de garage waar ik het heb vervangen zegt dat het niet door de turbo komt. wie weet waar het wel door kan komen? nu vul ik elke week een liter olie bij en tijdens het rijden komt er zwarte rook uit.

  2. Auto trekt en rijd zeer goed maar zo 2 a 4 keer per maand als je goed knvoegd op snelweg bokt die ineens in kort en soms zinder die rookt trekt niet meer gaal met moeite dec120 en dan na 5 minuten rijd en trekt die terug kei goed wagen perfect onderhouden 187000km 1.6 hdi turbine proper turbo geen druppel olieverbruik

  3. Mijn Nissan xtrail lekt olie via het kleppendeksel. De caterdruk lijkt te hoog. Ik denk aan twee mogelijke oorzaken. Of een uitlaatprobleem of een drukregelaar van de turbo. Laatst is de egrkoeler al afgescheurd. Deze vervangen. Egr schoongemaakt maar toch nog steeds lekkage en een keer tijdens rijden vermogen plotseling weg. Iemand idee om dit uit te sluiten?

  4. Probleem transporter t5 mengt olie en diesel en blauwe rook en bij olie pijlen te veel olie

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *