‘2000 bar raildruk’ maar geen brandstof? Dat riekt naar kortsluiting

Kangoo

De monteur van een garagebedrijf heeft een probleem met een Renault Kangoo 1.5 DCI waarvan de motor is afgeslagen en die met geen mogelijkheid meer wil aanslaan. Bij het uitlezen van de auto verschijnt weliswaar foutcode DTC128, maar geen omschrijving van de storing. Omdat de monteur een probleem vermoedt met de druksensor van de common rail, heeft hij deze vervangen, echter zonder resultaat. Tijd voor advies van de Automotive Techline.

Gegevens voertuig in dit artikel:

Renault Kangoo 1.5 DCI 2005

Noodloopwaarde

De helpdeskmedewerker adviseert de monteur de auto nog eens uit te lezen via de EOBD. Dit levert geen foutcodes op, maar de monteur heeft intussen wel vastgesteld dat er geen brandstof uit de rail komt, terwijl er een raildruk wordt aangegeven van 2000 bar. Desgevraagd stuurt de monteur er een foto van mee. De helpdeskmedewerker wijst erop dat de 2000 bar geen gemeten druk betreft, maar een noodloopwaarde. De monteur vraagt vervolgens om een elektrisch schema, dat hem per e-mail wordt toegezonden. Het advies van de Automotive Techline hierbij: ‘meet de druksensor na op 5V-voeding, het signaal en de massa en koppel deze gemeten waarden terug.’

Geen spanning op sensoren

Zo gezegd, zo gedaan. De monteur meldt dat hij geen 5 volt heeft kunnen meten op de druksensor en turbodruksensor, maar wel 5 volt heeft op de signaaldraad. Hij zegt hierbij te twijfelen aan de juistheid van het elektrisch schema en/of de penbezetting. Hierop adviseert de helpdeskmedewerker de verschillende sensoren los te nemen en te controleren of de 5V-spanning zich hierdoor herstelt. Hij legt ook uit dat de gemeten 5 volt niet de voeding betreft, maar een open spanning op de signaaldraad vanuit de ECU. De medewerker bevestigt ook dat het schema klopt en dat er meerdere sensoren op de 5V-lijn zijn aangesloten, waaronder die van de EGR.

Stekker tegen uitlaat

In de wetenschap dat alles volgens het elektrisch schema klopt, en dat ook de EGR op de 5V-lijn zit aangesloten, besluit de monteur daar nog eens verder te zoeken. De boosdoener wordt snel gevonden: de EGR-stekker blijkt los te zitten en is tegen de hete uitlaat aan gekomen. Hierdoor is de stekkerbehuizing gesmolten en kortsluiting ontstaan. De stekker wordt vervangen en goed vastgeklikt en hiermee is de storing verholpen. De foutcode wordt gewist, de motor van de Kangoo slaat aan en loopt weer als een zonnetje.

basisinstelling

De Automotive Techline is powered by AutoNiveau.

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?