Vijf vragen aan… MOOG


Mijngrossier.nl in gesprek met Yvo van Nieuwenhoven van MOOG.

 

 

Wat onderscheidt MOOG van andere stuurdelenfabrikanten?

Met MOOG zijn we marktleider wat wagenparkdekking betreft: maar liefst 95% beschikbaarheid in de belangrijkste productgroepen met meer dan 8.500 referenties. Elk jaar lanceren wij ruim 400 nieuwe referenties en zijn we vaak als eerste op de markt door onze “2 year to market policy”.
Als enige in de markt zijn al onze draagarmen uitgerust met bus en stuurkogel. Een belangrijk gegeven voor zowel de eigenaar van het autobedrijf als de eigenaar van de auto; alle onderdelen zijn nieuw en direct voorhanden bij de montage. MOOG is ook het eerste merk dat 3 jaar garantie biedt op alle personenwagenonderdelen.
Een aantal keren per jaar voeren wij toetsen wij onze producten ten opzichte van OE en andere merken in de aftermarket. Deze benchmark uitkomsten zijn in te zien op de MOOG website.

MOOG staat bekend om zijn kataforesecoating op de draagarmen. Kan je hier meer over vertellen?

MOOG staat garant voor kwaliteitsinnovaties. Al onze plaatstalen draagarmen hebben een kataforese coating, waardoor roestvorming de eerste 8 jaar geen kans maakt. Daarmee zijn we de enige leverancier met optimale bescherming voor alle draagarmen. Deze coating biedt optimale bescherming tegen roest en impact van vreemde voorwerpen die op de openbare weg kunnen liggen zoals stenen, metaal, stof en gruis. Bovendien is deze methode van coating uiterst ecologisch vriendelijk. De meeste aanbieders gebruiken nog steeds een electrostatisch gespoten coating waarbij roestvorming in een vroeg stadium vrij spel heeft.
We beschikken in Kontich over een eigen testcenter waar onze producten intensief worden getest alvorens ze worden opgenomen in ons programma. Hieronder de resultaten van testen in een spuitcabine waar we kataforese en electrostatisch gespoten draagarmen gedurende 720 uur bloot hebben gesteld aan de impact van een zoutoplossing.

 

 

Wordt de kataforesecoating ook op andere stuurdelen (m.u.v. draagarmen) aangeboden?

Momenteel wordt kataforese coating uitsluitend gebruikt voor plaatstalen draagarmen. Een draagarm is nu eenmaal het ophangingsdeel dat het meest veiligheid kritisch is; het verbindt de wielbasis met het chassis. Dit onderdeel zit heel kort bij het wegdek en krijgt dus het meeste te maken met impact van vreemde voorwerpen die op het wegdek liggen.
Het staat echter vandaag al vast dat we tegen eind 2017, begin 2018 deze kataforese coating-technologie ook gaan gebruiken bij ander productgroepen zoals stuurkogels, spoorstang-eind & stuurstangen.

Auto’s worden steeds complexer door nieuwe ontwikkelingen, geldt dit ook voor stuurdelen?

Het leidt geen twijfel dat het design van de ophanging van een voertuig steeds complexer wordt door de zoektocht naar meer veiligheid voor de inzittenden en het comfort van de bestuurder. Dit brengt een enorme uitbreiding van het gamma met zich mee dat MOOG aanbiedt voor de vervangingsmarkt. In het bijzonder de evolutie in de ontwikkeling van de achteras, waar vandaag veel meer stabilisatorstangen en ophangingsrubbers worden gebruikt dan ooit te voren.
Veel voertuigen hebben vandaag de dag tot méér dan 50 componenten die kunnen worden vervangen op zowel voor- als achteras. Stuur- en chassisdelen worden ook grondig geïnspecteerd tijdens de jaarlijkse technische controle, het is dan niet vreemd dat bij iedere inspectie wel één of ander onderdeel aan vervanging toe is.

Welke ontwikkelingen mogen wij op het gebied van stuurdelen verwachten de komende jaren?

Uiteraard gaan we door met productverbeteringen aan te brengen naar aanleiding van bekende probleemsituaties. Een goed voorbeeld is het uniek MOOG spoorstangdesign voor de populaire VAG, VO-ES-8227, waar het nieuwe MOOG design een betere levensduur biedt dan bij de andere aanbieders in de markt.
We hebben nog een aantal veelbelovende en innoverende kwaliteitsaanpassingen in het vooruitzicht. De hybrid core technologie bijvoorbeeld, waarbij de behuizing van de stuurkogel met koolstofvezel versterkt wordt. Hierdoor wordt de beweging van de kogel zachter, wat voor meer comfort zorgt en tevens de levensduur verlengt.