Top 5 meest gestelde vragen over airco en koeling


Als nr.1 speler in de markt op het gebied van ventilatie, airconditioning en klimaatbeheersing mag Nissens zich een terechte specialist noemen. Vragen uit de praktijk zijn dan ook een waardevolle bron voor Nissens als het gaat om de ontwikkeling van hun producten. Mijngrossier.nl zet de 5 meest gestelde vragen op een rij. Met tips voor de oplossing.

 

 

 

1-Het AC systeem koelt slechts enkele minuten en stopt daarna. Wat kan dit betekenen?

In dit geval is er vocht in het systeem aanwezig. Het systeem moet worden leeggemaakt en goed worden gevacumeerd waarna het weer kan worden afgevuld. Hierdoor zal het overtollige vocht zijn verdwenen en het AC systeem weer werken.

2-De drukwaarden zijn correct maar de lucht is niet koud. Hoe kan dit?

Indien de waarden juist zijn dan werkt het systeem correct. De oorzaak moet worden gezocht in de ventilatieroosters of de electronische bediening hiervan. Controleer ook de regulator van het kachelcircuit. Indien deze constant open staat zal het de inlaat van koude lucht in het interieur beïnvloeden

3-Als ik de motor uitschakel hoor ik een geluid in de motorruimte. Is het de compressor?

Indien het geluid van de compressor komt kan het worden veroorzaakt door een lekkende drukschakelaar. Dit gebeurt bij een druk van meer dan 28-32 bar. Ook kan de compressorpakking, O-ring of asafdichting lekken.

4-Wanneer ik het AC systeem inschakel hoor ik een fluitend geluid. Wat kan dit zijn?

Dit gebeurt wanneer er een mix van gas en vloeistof door het expansie ventiel gaat. Dit moet 100% vloeistof zijn. Hierdoor onstaat het fluitend geluid.

5-Moet ik het AC systeem spoelen?

Wanneer een AC systeem heeft gewerkt onder een te hoge druk zal er vervuiling ontstaan. Daarom wordt het spoelen van het systeem dan ook aangeraden.  In ieder geval moet de oude olie en aanwezige UV lekdetectie worden verwijderd bij montage van een nieuw onderdeel.

Indien niet wordt gespoeld kunnen de nieuwe onderdelen na verloop van tijd weer beschadigd raken door de nog aanwezige vervuiling in het AC systeem.