Werken aan het aircosysteem

Erick Braat, eigenaar van Braat Auto’s bv in Sprang-Capelle, heeft veel ervaring met het werken aan het aircosysteem. Zoveel ervaring dat hij zelfs zijn eigen werkwijze heeft ontwikkeld. Het enige wat hij nodig heeft is zijn gereedschap en mijngrossier.nl voor razendsnelle levering van alle aircodelen.

vakgarage-braatBraat Auto’s van Erick Braat in Sprang-Capelle organiseert elk jaar een unieke klantenverwendag. Tijdens de barbecue gaan de hapjes van de slager en de heerlijke toetjes grif van de hand. Meer dan 350 mensen genieten van een gezellige zaterdag en drinken samen een biertje of een wijntje. De organisatie kost Braat een paar duizend euro, maar het levert hem stapels controle-afspraken op. Braat: “Op de verwendag blijft de auto buiten staan. We maken alleen maar afspraken voor gratis autocontroles. De controle zelf kost twintig minuten per auto: we geven advies, vullen een litertje olie bij, vervangen een lampje, kijken naar de banden en controleren of de airco nog goed werkt. Die controles leveren ons ontzettend veel werk en omzet op.” Braat Auto’s bv is Kia- en Daewoo/Chevroletspecialist en sinds 2009 lid van mijngrossier.nl. Braat: “Dat bevalt me uitstekend. Ik heb in mijn grossier een goede partner en kan met hem honderd jaar worden. Ik vind mijngrossier.nl een fijn programma om mee te werken. De lijn met producten is breed en er wordt alles aan gedaan om mij de onderdelen te leveren.”

Een airco moet je regelmatig controleren

In het voorjaar organiseert Braat een aparte aircocontrole. Braat: “Ik heb na de winterbanden-wissel een dipje in de werkplaats en die vul ik met aircocontrole.” Braat begint de airco-controle door met een infrarood temperatuurmeter de koeling van de airco te controleren. Braat: “Ik controleer ook de microriem – moet de riem vervangen worden, is de spanning goed? – en ik kijk of de systeemdruk voldoende is door de nippel even met een schroevendraaiertje in te duwen. Ik merk aan de tegendruk of er genoeg druk in het systeem zit. Ik geef toe dat het geen wetenschappelijk methode is, maar het werkt. Het is een gevoel, zoiets als een timmermansoog. De aircocontrole is ook niet meer dan een momentopname, maar door mijn ervaring en omdat ik de onderhoudshistorie van de auto ken, zit ik in 99 procent van de gevallen goed.” Een goed werkende airco zorgt voor een gezond klimaat met frisse, droge lucht. Braat vervangt voor z’n klanten jaarlijks het pollenfilter en adviseert regelmatig een spuitbusreiniging. De reinigingsspuitbussen hebben een lange slang, die tot de verdamper reikt. De verdamper van een airco-installatie is vochtig en daardoor een uitstekende voedingsbodem voor micro-organismen. Veel reinigingsproducten behandelen alleen het luchtkanaal en eventueel de omliggende pollenfilterbehuizing, maar het doden van micro-organismen kan het beste gebeuren op de verdamper zelf. Vandaar die lange slang.

airco-systeemTe weinig koudemiddel zorgt voor problemen

Braat heeft een volautomatisch aircoserviceapparaat. Het apparaat doorloopt alle functies automatisch, zoals ledigen, vacumeren, olie en detectievloeistof vullen en tot slot het koudemiddel vullen. Sommige machines hebben een diagnosemodule, die een snelle print geeft over de gemeten drukken en temperaturen. Is de druk niet voldoende, dan moet de installatie worden geleegd, gevacumeerd en opnieuw gevuld met R134a. Braat: “Het hele programma duurt een half uur, maar de monteur hoeft er maar vijf minuten bij te zijn.” Jaarlijks verdwijnt er vijf tot twaalf procent koudemiddel uit het systeem. Te weinig koudemiddel zorgt voor te weinig olietransport en die olie is nodig om alle pakkingen en de zuigzijde van de compressor te smeren. Een lek is op te sporen met stikstof en een beetje zeepsop (alleen op de plaatsen waar je bij kunt), met een koudemiddelafhankelijke lekzoeker of met formeergas. Dit gas bestaat uit 95 procent stikstof en 5 procent waterstof, waarna speciaal apparatuur naar waterstof gaat snuffelen. Erick Braat gebruikt een UV-lekvloeistof in de vorm van fluorcapsules. Braat: “Wellicht is de condensor kapot, lekt de pomp of lekt een slang. Als er lekkage is, dan laat het fluor een geel spoor achter. Je ziet het met een speciale UV-lamp en-bril. Heel CSI-achtig.”

Mijn grossier biedt service op maat

Van de tien airco-storingen gaat het negen keer om het vloeistofsysteem. Braat: “De tiende keer is het elektronica, een schakelaar of een module. Door stapsgewijs te zoeken met een spanningsmetertje kom je al snel tot een diagnose. Bij sommige auto’s controleer ik ook de kabelboom Ik weet dat die van Chevrolet een beetje te kort zijn en dat kan na een paar jaar problemen geven. Heb ik een airco eenmaal gerepareerd, dan laat ik de klant een week later terugkomen om te controleren of alles naar wens functioneert.” Braat koopt niet alleen de airco-onderdelen bij mijngrossier.nl. “Als Kia en Daewoo/Chevroletspecialist kan ik via mijngrossier.nl ook alle Nipparts onderdelen bestellen. Mijn grossier zorgt voor service op maat; ik kan voor al mijn bestellingen bij hem terecht, krijg snel geleverd en tegen een goede prijs. Daar profiteren wij als garages allemaal van.”

nipparts-interieur-filterMijngrossier.nl en AutoTools

Als lid van mijngrossier.nl is Erick Braat met AutoTools verzekerd van de laatste technische informatie om elk type auto te onderhouden en beschikt hij over afstelgegevens, flat rate tijden, elektrische schema’s en checklijsten. In mijngrossier.nl is AutoTools gekoppeld aan de onderdelencatalogus, waardoor onderdelen en technische informatie slechts een muisklik van elkaar verwijderd zijn. Zo zijn alle aircodelen te vinden en te bestellen, van condensors tot compressors, van aircoleidingen tot filterdrogers en van verbruiksmaterialen tot werkplaatsuitrusting.