Wijziging APK-regels

Er zijn enkele wijzigingen in de APK-regelgeving. Omdat de noodzakelijke aanpassing van de wet- en regelgeving niet op tijd klaar was, zijn de wijzigingen niet op 1 januari maar op 1 april 2011 in werking getreden.

APK_regelsActueel nieuws: wijziging APK regels

Vaststelling afmetingen, 5.1a.1, 2b (verlichting)

Bij vaststelling van de breedte van bedrijfsauto’s en aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg wordt de complete verlichtingsuitrusting buiten beschouwing gelaten.

Alcoholslot, Algemeen, 7 en REK artikel 24

U kunt een voertuig ter keuring aangeboden krijgen dat is voorzien van een alcoholslot. Het alcoholslot is een startblokkering die wordt opgeheven na een positieve blaastest. Om het voertuig tijdens de keuring te kunnen starten, dient u gebruik te maken van een blaastest of de ‘overbruggingscode’. De overbruggingscode heeft echter de voorkeur van de RDW. De code wordt aangevraagd door de klant en wordt aan de APK-keurmeester bekend gemaakt. Maakt u gebruik van de overbruggingscode, dan  dient u deze ook te beëindigen.

Controleapparaat, 5.3.15, lid 6

Indien er bij een bedrijfsauto met een maximummassa van meer dan 3.500 kg geen installatieplaatje aanwezig is, ten behoeve van het controleapparaat, worden de eisen die gesteld zijn aan het controleapparaat niet getoetst tijdens de keuring.

Wielafscherming, 5.3.48, < 3.500 kg

De eis dat de wielen en banden niet meer dan 30 mm buiten de afscherming mogen uitsteken, is toegevoegd aan de eisen over wielafscherming van bedrijfsauto’s met een maximummassa van niet meer dan 3.500 kg.

Stootbalk, 5.3/12.49, lid 1 vuilniswagen als uitzondering toegevoegd

De verplichting van een stootbalk aan de achterzijde geldt niet voor vuilniswagens met een laadmogelijkheid aan de achterzijde. Deze uitzondering is zowel van toepassing op bedrijfsauto’s als op aanhangwagens.

Stootbalk, 5.3/12.49, lid 3 mataanduiding

Per 1 april 2011 is in de onderstaande tekst de afstandsmaat 3,00 m gewijzigd naar 2,00 m. Indien de bedrijfsauto of aanhangwagen in gebruik is genomen na 31 december 2004 mag de stootbalk niet meer dan 45 cm voor het achterste punt van het voertuig zijn gelegen. Hierbij worden voertuigdelen boven 2,00 m gemeten vanaf het wegdek buiten beschouwing gelaten.

Dimlichtafstelling, 5.*.55, lid 7 tekst verduidelijkt

De tekst in artikel 5.*.55, lid 7 is aangepast, ‘eenvoudig’ is vervangen door ‘vanaf de bestuurderszitplaats’. Dit wil dus zeggen dat er bij de keuring gecontroleerd wordt of er vanaf de bestuurderszitplaats de inrichting waarmee de dimlichtafstelling aan de beladingstoestand van het voertuig is aan te passen goed werkt.

Luchtveerbalgen

Bij personenauto’s is een eis toegevoegd met betrekking tot luchtvering. De koordlagen van de luchtveerbalgen mogen wel zichtbaar zijn, maar niet zijn beschadigd.

Ligplaats taxi, 5.2.79 toegevoegd

In de aanvullende eisen taxi’s is een eis toegevoegd, artikel 5.2.79. Als er in het voertuig een ligplaats aanwezig is, moet deze zijn voorzien van een vastzitinrichting voor een draagbaar.

Bandenprofiel B/A, 5.3/12.27 eis bandenprofiel 1,6 mm

Ook bij bedrijfsauto’s met een maximummassa van meer dan 3.500 kg en aanhangwagens met een maximummassa van meer dan 3.500 kg wordt nu de eis gesteld met betrekking tot de minimale profilering van de hoofdgroeven van 1,6 mm.

Achteruitrijlicht A, 5.12.51, lid l

Helaas zat er een fout in het artikel 5.12.51, lid1, onderdeel l, maar deze eis is nu aangepast. Een aanhangwagen moet zijn voorzien van één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 2012 in gebruik is genomen.

Geluid, artikel 5.*.11

De eisen met betrekking tot geluid zijn uitgebreid, maar aangezien deze eisen niet getoetst worden tijdens de keuring, gaan we hier niet verder op in en zijn de artikelen waarnaar verwezen wordt niet opgenomen in het APK-boek onder Aanvullende permanente eisen.

Aanvullende permanente eisen Extrapolatiedruk, APE artikel 65

De te hanteren extrapolatiedruk voor de bepaling van de remvertraging is gewijzigd. Bij bedrijfsauto’s is de extrapolatiedruk vastgesteld op 7,0 bar, tenzij uit documentatie van de voertuigfabrikant of uit de ALR/ABSEBS sticker of plaat blijkt dat de extrapolatiedruk hoger ligt. Bij aanhangwagens is de extrapolatiedruk vastgesteld op 6,5 bar en bij éénleidingremsysteem 4,5 bar. Hiermee vervalt, bij de bepaling van de remvertraging, dat er teruggerekend moet worden indien op een bepaalde as de druk is begrensd.

Loadindex, artikel 50, lid 3b

Het is niet meer toegestaan om bij een aanhangwagen die bestemd is voor recreatieve doeleinden, in verband met de loadindex, de maximum aslast met 10% te verlagen.

Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid APK Bandenprofielmeter, artikel 11

Doordat de minimale profilering nu voor alle te keuren voertuigen geldt, is de eis van het hebben van een doelmatige bandenprofieldieptemeter opgenomen in artikel 11, lid i en verwijderd uit artikel 12.

Kilometerstand, artikel 30, lid 3d

Het is verplicht, indien het voertuig is voorzien van een kilometerteller, de afgelezen kilometerstand bij alle afmeldingen in te voeren. Dit betekent dat u de afgelezen kilometerstand in het afmeldscherm aangeeft bij een goed- en afkeurmelding. (bron: RDW)