HUB-units onder de loep

HUB-units-onder-de-loep – De kwaliteitsverschillen tussen HUB-units zijn soms zeer groot. SKF deed vergelijkende tests.

SKF_GarageDe kwaliteitsverschillen tussen HUB-units zijn soms zeer groot. SKF deed vergelijkende tests.

Dat wiellagers het soms hard te verduren krijgen, is een understatement. Wiellagers moeten in staat zijn om gedurende lange tijd verschillende krachten te weerstaan, die tijdens het rijden inwerken op de wielen. Dit  vereist montage van lagers van topkwaliteit. Zoals HUB-units van SKF. Deze zijn ontworpen om te voldoen aan de speci eke eisen van autofabrikanten. Helaas beantwoorden niet alle in de aftermarket verkrijgbare  HUB-units aan dezelfde hoge normen. Sommige leveranciers beloven OE-kwaliteit tegen aantrekkelijk lage prijzen. Maar krijgt uw klant dan wel waar voor zijn geld? En zijn deze units wel van OE-kwaliteit? SKF besloot  daarom onlangs om een aantal van deze goedkopere HUB-units te onderwerpen aan dezelfde zware tests die HUB-units van SKF moeten ondergaan. 

hub1Vergelijkende test: warmtebehandeling
Door een slechte warmtebehandeling tijdens de fabricage kan het metaal broos worden en onder belasting gaan scheuren.

 

hub2Vergelijkende test: metaalanalyse
De goedkopere HUB-unit vertoont tekenen van aluminiumoxide die wijzen op de aanwezigheid van onzuiverheden in het staal. Deze afbrokkeling trad al na 1600 km op en kan leiden tot overmatig geluid, trillingen en voortijdige defecten.

 

hub4Vergelijkende test: sensorprestaties
Goedkopere HUB-units maken vaak gebruik van goedkope sensoren van slechte kwaliteit. Een slecht ontworpen sensorkop kan tot een breuk van de sensordraad leiden, zodat er water en vuil naar binnen kan dringen  en de sensorwerking wordt aangetast.

 

hub5Vergelijkende test: afdichtingen
• 60% van de defecten van HUB-units worden veroorzaakt door afdichtingsproblemen.
• De afdichtingen aan de binnen- en buitenkant van goedkopere HUB-units hebben vaak hetzelfde simpele ontwerp.
• De premium HUB-units van SKF zijn aan de binnen- en buitenkant uitgerust met speciaal ontworpen afdichtingen die het lager permanent beschermen tegen het binnendringen van water en vuil.

 

hub6Vergelijkende test: smeedproces
Een slecht gecontroleerd smeedproces kan leiden tot scheuren in het lager en voortijdige defecten.

  Mogelijke risico’s HUBunits zonder OE-kwaliteit
• Voortijdige defecten en kortere levensduur, waardoor de veiligheid ernstig in gevaar wordt gebracht.
• Mogelijk wielverlies als de  ens breekt.
• Overmatig geluid.
• Trillingen en schokken.
• Storingen in het ABS-systeem (veroorzaakt door sensoren van slechte kwaliteit) die kunnen leiden tot een langere remweg en verlies van controle over het stuur.
• Extra onderdelen en montagekosten.
Â