Drie praktijktips: Hoe krijg ik meer klanten naar de werkplaats?

We zien steeds vaker dat een grote groep autobezitters van APK naar APK rijdt. Zonder reguliere onderhoudsbeurt of check-up bij een autobedrijf. Dit is geen goede ontwikkeling voor de verkeersveiligheid, de algemene toestand van het wagenpark Ă©n de werkplaatsomzet van het autobedrijf. Sommige autobedrijven laten het hier niet bij zitten nemen de handschoen op om meer klanten naar de werkplaats te krijgen. Op geheel eigen wijze. Drie voorbeelden.

erick-braat

In Sprang-Capelle organiseert Braat Auto’s elk jaar een unieke klantenverwendag. “Echt een dag waar de klant centraal staat”, onderstreept eigenaar Erick Braat. “Eigenlijk is het een soort braderie, waarbij we ons bedrijf presenteren en ook andere lokale ondernemers de ruimte geven hun producten te tonen. Wie had nou gedacht dat hij op bezoek bij een autobedrijf onder het genot van een hapje en een drankje meer te weten zou komen over zonnepanelen, elektrische fietsen of lokale streekproducten?” Erick Braat legt uit dat de klantenverwendag past in zijn bedrijfsfilosofie om de klant centraal te stellen. “Dat doen we bijvoorbeeld ook door de receptie altijd met twee personen te bemannen. Het goed en kundig te woord staan van klanten is net zoals de klantverwendag een visitekaartje van ons bedrijf.”

De klantverwendag

Erick Braat beaamt dat de klantverwendag ook commercieel succesvol moet zijn. “De auto’s blijven tijdens deze dag buiten staan. Maar we vragen onze bezoekers wel gebruik te maken van een gratis controlebeurt. Deze gaan we vervolgens in de weken daarna inplannen. De klant krijgt na de controlebeurt een checklijst met de punten die we gecontroleerd hebben. Hier staan ook adviespunten op, met onderdelen die aandacht verdienen. Maar we laten ook weten als de accu, de verlichting of de airco tiptop in orde zijn. De ervaring leert dat nagenoeg alle adviespunten van de controlebeurt door onze klanten opgevolgd worden. Daarmee is de klantverwendag ook commercieel gezien een succes.”

Sociale media

ben-de-rooy(1)

In Sint Philipsland gooit Auto-service Ben de Rooy het over aan andere boeg. Het autobedrijf dat zich in de communicatie-uitingen presenteert als benderooy.nl hecht veel waarde aan de nieuwe media als het om klantbenadering gaat. De Zeeuwen zijn dan ook al een jaar of drie zeer actief op social media-gebied, zoals op Facebook en YouTube. “Het is moeilijk te meten hoeveel nieuwe klanten je naar de werkplaats krijgt via de sociale media”, zegt eigenaar Ben de Rooy. “Maar we zijn wel heel bewust aanwezig op de nieuwe media. Vooral omdat het onder jongeren vaak de enige manier van communicatie is. En zij zijn toch de klanten van de toekomst. Met een ouderwetse papieren mailing is deze groep niet meer te ‘vangen’.”

Olievlek

De Rooy plaatst relatief veel filmpjes op YouTube, met name om occasions onder de aandacht te brengen. “Een bijkomend voordeel is dat veel hits via YouTube de ranking op Google positief beïnvloeden. Ons autobedrijf komt dan automatisch hoger in de zoekmachine te staan, wanneer een klant in de regio op zoek is naar een garagebedrijf.” Ook op Facebook is benderooy.nl zeer actief. “Het is een prachtig interactief medium”, meent Ben de Rooy. “We doen hier niet alleen aan reclame, maar beantwoorden bijvoorbeeld ook (technische) vragen, plaatsen grappige foto’s of spelen in op de actualiteit, zoals met het WK-voetbal. Natuurlijk ben je dan nog wel eens om 23.00 uur bezig om reacties te plaatsen, maar alle uitingen spreiden zich als olievlek uit over al onze volgers. En zo zien vrienden van onze vrienden dit ook. Je bereik wordt door een relatief simpele actie enorm groot. We zijn er van overtuigd dat dit in combinatie met goede reviews uiteindelijk nieuwe klanten oplevert.”

De specialist

joop-jacobs

Onder de rook van Europa’s grootste haven is in Rotterdam Charlois sinds 1951 autobedrijf Jacobs & Gouw gevestigd. Het familiebedrijf is sinds jaar en dag dieselspecialist, of zoals men in Charlois liever zegt ‘specialist in het oplossen van dieselproblemen’. Niet alleen particulieren, maar vooral ook collega-autobedrijven en merkdealers maken gebruik van de expertise van Rotterdammers. “We hebben de technische apparatuur, de knowhow en het vakmanschap in huis om elk dieselprobleem te tackelen”, zegt mede-eigenaar Joop Jacobs. “Maar ook voor dieseltuning van personenauto’s, bedrijfswagens en campers, motorrevisies en regulier onderhoud weet men ons te vinden.”

Onderscheiden van de rest

Op de vraag waarom Jacobs & Gouw zich ooit is gaan toeleggen op diesels, moet Joop Jacobs een beetje lachen. “Dat had je mijn opa moeten vragen, toen hij meer dan zestig jaar geleden de zaak begon.” Hij vervolgt: “Een feit is wij ons als specialist onderscheiden van de rest. We zijn de afgelopen decennia uitgegroeid tot een gerespecteerd en alom gewaardeerd dieselbedrijf dat de mogelijkheden en apparatuur heeft om een dieselprobleem op te sporen en te verhelpen. Binnen ons expertisegebied kunnen we een stap extra zetten, die andere autobedrijven niet kunnen maken. Daarmee ben je Ă©Ă©n van de weinigen, in plaats van Ă©Ă©n van de velen.”