Accu testen is werkplaatsroutine

Een klant mag er van uitgaan dat de accu van zijn auto in goede conditie is. Voor het autobedrijf de taak om bij elke onderhoudsbeurt de accuprestatie te testen, zodat het risico op uitval tot een minimum wordt beperkt.

accu-testen

Tijdens een koude herfst- of winterochtend krijgen de Wegenwachters van de ANWB in 1 op de 3 gevallen met accustoringen te maken. Terwijl deze auto’s doorgaans vaak keurig in onderhoud zijn bij een autobedrijf. Laat het autobedrijf een steekje vallen of is er sprake van een gemiste kans? Natuurlijk, de achteruitgang van een accu gaat heel geleidelijk en de levensduur van een accu is niet oneindig. De capaciteit van de accu daalt langzaam tijdens het gebruik in de auto. Zomerse hitte versnelt dat proces, net als meer dan normale ontlading. Zo gaat een accu in de zomer stuk en merk je dat pas in de winter. Bij lage temperatuur is de startcapaciteit van zo’n versleten accu onvoldoende om de auto te starten en moet de automobilist een beroep doen op de Wegenwacht. Een accutest in de maanden voorafgaand aan het pechgeval had de zwakte van de accu echter al kunnen aantonen.

  Tooltip: Testen kan gemakkelijk met de MDX-335P Accutester van Midtronics. Deze test 12 volt accu’s (standaard accu’s, AGM- en Gel-accu’s) in de range 100-550 DIN (100-900 EN). De tester test accu’s met een spanning van ten minste 1 volt, detecteert defecte cellen en is beveiligd tegen verkeerd aansluiten. Inclusief ingebouwde printer om uw klant heel makkelijk te kunnen overtuigen. ART. MDX-335P.   
     

Lekspanning

Als we kijken naar de belangrijkste redenen waarom een accu ‘leeg’ is, is dit vaak terug te voeren op een technische oorzaak, een gebruikersfout of slijtage. Technische oorzaken waarom een accu leeg raakt, zijn meestal te wijten aan het niet goed bijladen van de accu doordat de dynamo niet goed werkt of omdat er een lekspanning in het elektrisch systeem zit. Om een lekstroom te achterhalen, moet soms een hele zoektocht gemaakt worden. Vaak zit het probleem in een achteraf ingebouwd apparaat. Denk bijvoorbeeld aan de dvd-speler, het alarm of de stekker van de trekhaak. Soms is een van de vele regelmodules de schuldige. Uit de praktijk blijkt er ook regelmatig water in het spel, bij bedradingen en stekkeraansluitingen. Maar denk ook eens aan doorgeschuurde kabels of allerlei relais’ en schakelaars die blijven hangen. De voorbeelden van lekstroom veroorzaakt door verlichting van achterkleppen of handschoenenkastjes zijn talrijk. Door enorme variëteit aan oorzaken is het belangrijk om zo slim en efficiënt mogelijk te zoeken naar de lekkagebron.

  Tooltip: Het zoeken naar een lekstroom kan gemakkelijk met een multimeter, bijvoorbeeld de MT 07 van Leitenberger. Deze meet waardes zoals voltage en ampèrage, welke eenvoudig zijn af te lezen van het digitale scherm. ART. MT 07.  


Slijtage

Andere oorzaken dat een accu leeg raakt, zijn te herleiden naar slijtage van de accu. De slijtage van een accu wordt versneld door te diepe ontlading, lange inactiviteit, een te hoge of te lage laadspanning en zeer lage of hoge temperaturen. Te diepe ontlading is bijvoorbeeld vaak het geval bij de zogenaamde ‘boodschappenauto’s’, waarbij het starten relatief veel energie kost en de accu dan een langere periode nodig heeft om bijgeladen te worden. Maar ook door een verkeerde laadspanning kunnen problemen ontstaan. Denk daarbij aan een defecte spanningsregelaar of een niet goed werkende dynamo. Ook de temperatuur heeft een grote invloed op de werking en levensduur van een accu. Een temperatuursverhoging van zo’n 10 °C kan de levensduur van een accu tot 20 procent verkorten. Een hogere temperatuur heeft weliswaar een positief effect op de capaciteit, maar de accu gaat wel minder lang mee. Lagere temperaturen hebben juist het omgekeerde effect. Het spreekt voor zich dat met de montage van een premium A-kwaliteit accu het proces van accuslijtage geminimaliseerd wordt en de levensduur van de accu daarmee langer is. Een moderne accu moet met de huidige cyclische belastingen zonder moeite veelvuldig diep kunnen ontladen en ook gemakkelijk kunnen laden.

accu-winter

Energie op maat

De keuze van het soort accu hangt af van het type auto, de uitrusting, het gebruik en het klimaat. Zowel Bosch als Yuasa hebben hun assortiment volgens het “goed-beter-best” principe opgebouwd waardoor u altijd de juiste accu bij het juiste gebruik kiest. Bosch levert met zijn S3-, S4- en S5-accu’s en Yuasa met zijn YBX1000, YBX3000 en YBX5000 serie voor elke auto de juiste accu. De Bosch S3 of de Yuasa YBX1000 is een zeer betrouwbare accu die een optimale startcapaciteit levert. Deze accu is zeer geschikt voor compacte of wat oudere automodellen met een beperkte comfortuitrusting. De S4 van Bosch en Yuasa YBX3000 zijn een krachtige energiebron voor veilig starten en levering van een perfecte voeding voor de standaardauto’s met comfortuitrusting. De Bosch S5 en de Yuasa YBX5000 zijn speciaal bedoeld voor het leveren van topprestaties voor het starten van krachtige motoren en de voeding van luxe uitrustingsapparatuur. Zowel de Bosch S5, S4 en S3 alsook de Yuasa YBX5000, YBX3000 en YBX1000 voldoen ruimschoots aan de hoge internationale kwaliteitseisen met betrekking tot koudestartvermogen en capaciteit.
 bosch-accu's-family

family-yuasa