Airco: let op met koelgas

Let bij airco-onderhoud goed op dat het juiste koelgas wordt gebruikt. Het afgelopen jaar zijn er op verschillende plaatsen in ons land gevaarlijke koelgas-mixen opgedoken. Deze werden verkocht als R-134a, maar bleken een mix van R40, R22, R142b en soms zelfs R30 (propaan) te zijn.

Cool-Car_Automotive_KoelgascilindersDe gevolgen hiervan zijn niet te overzien en soms zelfs zeer gevaarlijk. Bij hoge concentraties R40 wordt bijvoorbeeld aluminium zwaar aangetast. Daarnaast kan een combinatie R40, aluminium en lucht zich onder bepaalde omstandigheden zelfs explosief gedragen. Een mix van R-134a met R22 en R30 kan bij hogere temperaturen grote problemen veroorzaken: het olietransport wordt door R22 belemmerd en de aanwezigheid van R30 (propaan) verhoogt de kans op brand.

Wat te doen?

Normaal gesproken hebben andere gassamenstellingen doorgaans ook andere druk temperatuurverhoudingen. De verschillen zijn echter vaak klein en vallen tijdens een drukmeting dan ook niet op. Een bijkomend probleem is dat de huidige gasanalyse-apparatuur vaak niet in staat is om deze verdachte substanties (met R40) te detecteren, wat dus een valse indruk zou kunnen geven dat het zuiver R-134a betreft. Er wordt overigens door de fabrikanten hard gewerkt aan analyseapparatuur om deze mixen wel te kunnen identificeren. Maar wat nu te doen? Het is zeer ingewikkeld om zelf vast te stellen of de R-134a die u gebruikt helemaal zuiver is. Om problemen te voorkomen, is het daarom verstandig om alleen koelgas te kopen bij uw vertrouwde leverancier. Ga niet in op aanbiedingen waarvan u de herkomst niet kent. Bij twijfel over de zuiverheid van R-134a kunt u altijd een beroep doen op uw gasleverancier.