Aircoservice biedt volop kansen

De meeste nieuwe auto’s worden geleverd met een airconditioning. Voor het autobedrijf een uitstekende kans om ook een volwassen aircoservice te bieden.

Ondanks de langere service-intervallen en spaarzame contactmomenten met de klant laten veel autobedrijven nog vele kansen liggen om de werkplaatsbezetting op peil te houden. Het airconditioningsysteem biedt hiervoor volop kansen: een airco heeft immers regulier onderhoud nodig voor een langdurig storingsvrij leven. Een slecht onderhouden aircosysteem resulteert in een reeks problemen. Het gros is terug te voeren naar lekkage van het koudemiddel uit het systeem. Jaarlijks ‘verdwijnt’ er namelijk 5 tot 12 procent koudemiddel uit het systeem. Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit, is er tevens te weinig olietransport. Deze oliecirculatie is nodig om alle pakkingen en vooral de zuigzijde van de compressor te smeren. Gebeurt dat niet, dan komt vroeg of laat de compressor, het hart van het aircosysteem, in de problemen. Ook te veel koudemiddel in het systeem is niet goed, in dat geval gaat de compressor met te hoge drukken draaien en vroegtijdig slijtage vertonen.

Jaarlijks onderhoud

Als de compressor stuk draait, is dit steeds een gevolg van iets anders. Preventief onderhoud vermijdt deze oorzaken en lost vroegtijdig problemen op: het voorkomt dure reparaties en ongemakken achteraf. Een jaarlijks onderhoud van de aircoinstallaties is dan ook zeer aan te bevelen, iets wat ook in het OE-kanaal nog steeds geen gemeengoed is. In een aircokringloop werken maar liefst zestien verschillende componenten samen. Daarvan zijn de compressor, maar ook de condensor, de filterdroger, het expansieventiel en de verdamper het belangrijkste. En dan is er nog het belang van het interieurfilter. Al werkt de airco nog zo goed, als dit filter verstopt is, komt de koude lucht nooit in het auto-interieur.

Visuele controles doeltreffend

Er zijn tal van handelingen die verricht kunnen worden zonder dat er gevaar bestaat dat het koudemiddel ontsnapt en die van wezenlijk belang zijn voor het probleemloos functioneren van de installatie. Loop alle leidingen en vooral de verbindingen eens na en beoordeel of er ergens sprake is van overmatige vuil/smeervorming. Dit duidt op een lek. Controleer vervolgens de conditie van de (Poly) V-snaaraandrijving van de compressor. Bij installaties met een inschakelbare koppeling is de luchtspleet van belang, meet deze (max. 0,6 mm) en stel deze zo nodig bij. Schakelt de koppeling helemaal niet in dan kan dat ook een elektrische oorzaak hebben, bijvoorbeeld een kapotte zekering of een slecht contact.

Checkpoint

Check of de condensorventilator ook daadwerkelijk draait als de airco is ingeschakeld en controleer meteen of de condensor- lamellen niet beschadigd zijn en of er zich geen overmatig vuil heeft opgehoopt tussen condensor en radiateur. Inspecteer of de condenswaterafvoer van het kachelhuis voldoende open is en goed aflaat. Stankproblemen en lekkages in het interieur zijn vaak de oorzaak van een verstopte condenswaterafvoer. Sommige auto’s met een klimaatregeling (ECC) zijn voorzien van een interieur temperatuursensor, met of zonder ventilator. De werking van dit gevoelige stukje techniek kan verstoord worden door vervuiling. Maak het schoon, zodat een goede aansturing van het regelsysteem is gewaarborgd. Controleer de uitstromende lucht van de roosters bij ingeschakelde airco. Afhankelijk van buitentemperatuur en luchtvochtigheid moet deze circa 6 graden Celsius zijn.