Alles over het werken aan het luchtveringssysteem

luchtveringssysteem

Met de merken Arnott en Anschler biedt mijngrossier.nl een zeer uitgebreid pakket aan onderdelen voor het luchtveringssysteem. In dit artikel geven we u een aantal tips en wetenswaardigheden mee over het werken aan het luchtveringssysteem. 

Denk aan de veiligheid!

Wanneer u werkzaamheden aan de luchtvering gaat uitvoeren is het altijd verstandig om beschermingsmiddelen te dragen. Denk hierbij aan een veiligheidsbril, handschoenen en gehoorbescherming. De druk in luchtveringssystemen kan erg hoog zijn en wel oplopen tot 18 bar! Controleer voordat u aan het werk gaat of deze druk is afgelaten en of de stroomtoevoer naar de compressor is losgekoppeld. Wanneer er componenten vervangen worden, zorg er dan voor dat de hefbrug correct gebruikt wordt en dat het voertuig spanningsvrij gemaakt is. Hiermee kunt u persoonlijk letsel of schade voorkomen.

Haal de druk van het systeem

Om de druk van het systeem te halen kan het aangesloten worden op de compressor of luchtbalg. Het is niet verstandig de luchtfitting in een keer helemaal los te draaien! Het is beter om dit gedeeltelijk te doen, zodat de druk geleidelijk afneemt. Afhankelijk van het merk en model van het voertuig kan het noodzakelijk zijn om met behulp van een diagnostisch hulpmiddel de magneetventielen te activeren om de druk uit de luchtbalgen te halen. Dit is te herkennen aan de aanwezigheid van een connector op de luchtbalg.

Visuele controle

Het is vaak al mogelijk om met het blote oog een lekkage in het systeem te constateren. Als een auto ’s nachts bijvoorbeeld 2,5 cm of meer zakt, dan zit er een lekkage in het systeem. Deze lekkage kan vaak eenvoudig worden gevonden met een oplossing van water en zeep. Als de auto aan een of meerdere zijdes is gezakt, kan dit ook komen door een defect kleppenblok.

Krik modus

Controleer of de auto is uitgerust met een “krik modus”. Indien dit het geval is, activeer deze functie dan om te voorkomen dat er ongewenst lucht uit de balgen ontsnapt bij het opkrikken van de auto. Als er geen krik modus aanwezig is, kunt u de auto zonder voorzorgsmaatregelen opkrikken. Er bestaan ook systemen die automatisch herkennen dat een auto wordt opgekrikt, waardoor de gewenste hoeveelheid druk in de luchtbalgen vastgehouden wordt.

Problemen bij het oppompen

Laat het autogewicht nooit volledig op de luchtvering rusten als het luchtveringssysteem nog drukloos is. De luchtbalg kan zich dan tijdens het oppompen incorrect uitvouwen, waardoor de krimpring eraf kan klappen. Tevens kan het zo zijn dat een verouderde compressor niet genoeg druk meer heeft om de auto vanaf 0 op hoogte te brengen. Hierdoor kan het relais beschadigen en kan zelfs de compressor doorbranden!
Monteer de luchtbalgen ook altijd zoals ze uit de doos komen! Rek ze niet uit en zet ze niet onder druk om het installeren gemakkelijker te maken. De luchtbalg is namelijk af-fabriek zo gevouwen dat deze zich correct uitvouwt.

VOSS connector

Voss connectoren hoeven in de regel niet aangedraaid te worden. Respecteer altijd het aanhaalmoment dat de fabrikant voorschrijft. Een verkeerd (te hoog) aanhaalmoment beschadigt het schroefdraad, wat vervolgens weer lekkage veroorzaakt.

Vergeet niet de oorzaak te zoeken

Als de compressor wordt vervangen, vervang dan ook altijd het relais! Een relais wordt den duur “plakkerig”, waardoor de (nieuwe) compressor continue lucht blijft pompen. Dit leidt uiteindelijk tot een uitgebrande compressor.

Vergeet niet dat een compressor meestal niet de oorzaak is van een niet functionerend luchtveringssysteem, maar vaak een gevolg van een lekkage in een ander deel van het systeem. Daarom is het belangrijk de juiste diagnose te stellen. Controleer na het vervangen van de compressor ook alle leidingen, connectoren en luchtbalgen op lekkage.

Veerpoten en schokdempers

Inspecteer de luchtveerpoot of schokdemper kritisch op functionaliteit en olielekkage bij vervanging van de luchtbalg. Olie verslechtert het rubber van de luchtbalg en verkort de levensduur van het nieuwe onderdeel. Ten tweede, als de schokdemper niet meer adequaat functioneert, krijgt de luchtbalg een groot deel van de klap te verwerken en raakt deze snel beschadigd.

Diagnose apparatuur en software updates

Verifieer met behulp van een diagnose apparaat of er geen foutcodes meer zijn teruggekomen na het maken van een proefrit. Tevens bevelen we aan om de parameters van de hoogte sensoren te controleren en indien nodig aan te passen. Dit zorgt ervoor dat iedere hoek de juiste rijhoogte heeft waardoor het systeem correct op input reageert tijdens het rijden. Voer daarnaast een wieluitlijning uit indien een schokdemper of veerpoot is vervangen.

Voer altijd een Dealer software update uit als dit wordt aangegeven in de montagehandleiding. Anders werkt de compressor niet zoals het hoort. Dit kan leiden tot een slecht functionerend systeem of zelfs een defecte compressor.

Meteen onderdelen bestellen voor het luchtveringssysteem? Klik hier!

Bron: Arnott Europe

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?