APK: strengere regels voor schokdempers?

Uit onderzoek blijkt dat één op de vier auto’s met één of meer versleten schokdempers rijdt. Verdienen schokdempers dan niet wat meer aandacht tijdens de APK?

schokdempers-apk
Als een of meerdere onderdelen uit de veiligheidsdriehoek (sturen, stoppen, stabiliteit) een defect vertoont, werken andere onderdelen ook niet meer goed. Door defecte schokdempers hebben bijvoorbeeld de banden minder goed contact met de weg, werken de remmen minder efficiënt en is de auto moeilijker te handelen. Een regelmatige inspectie van deze onderdelen uit de veiligheidsdriehoek is daarmee uit het oogpunt van veiligheid volledig op zijn plaats. Tijdens de APK gebeurt dit echter niet voldoende. Terwijl remmen, banden  en ophangingsdelen stevig aan de tand worden gevoeld, worden schokdempers met fluwelen handschoenen benaderd. De keuringseisen voor schokdempers zijn nu vooral visueel: zitten ze goed vast, lekken ze niet overmatig, zijn de  schotels verroest? Een inspectie van de daadwerkelijke werking van de schokdempers is volgens de keuringseisen niet nodig. Vreemd, vooral als blijkt dat 25 procent van het wagenpark met versleten schokdempers rijdt.

Schokdempertestbank

Waarom worden alle delen uit de veiligheidsdriehoek tijdens de APK-keuring uitvoerig getest en schokdempers niet? Waarom is er geen schokdempertest in de APK? We leggen de vraag voor aan Tenneco, de fabrikant van Monroe-schokdempers. Volgens Tenneco wordt de functie van schokdempers onderschat. Aan versleten schokdempers kleven veel nadelen: langere remweg, eerder optreden van aquaplaning, extra bandenslijtage, wagenziekte, vermoeidheid en verblinding van de tegenligger. Kortom: als schokdempers slecht zijn, zijn ze een gevaar voor de verkeersveiligheid. De vraag is echter hoe je nu eenduidig vaststelt dat een schokdemper versleten is? Welke eis neem je op in de APK-regels? Tenneco pleit voor tests op een schokdempertestbank. Dit geeft uitsluitsel over de prestaties van de schokdempers en dat dient de veiligheid. Met de nieuwe generatie schokdempertestbanken zijn de prestaties van een schokdemper eenduidig te meten. Bijvoorbeeld door onafhankelijk van de bandenspanning te  meten en de resonantiefrequentie als kritische waarde te gebruiken. Dit zou volgens Tenneco eenvoudig in de APK-eisen opgenomen kunnen worden.

Bewustzijn

De ervaring leert dat veel autobedrijven door de minimale APK-eisen te weinig aandacht schenken aan schokdempers. Zij zijn zich wel bewust dat schokdempers een belangrijke invloed hebben op de veiligheid van een auto en zijn inzittenden. Het is dan ook van groot belang om dit met de klant te communiceren. Bijvoorbeeld wat de gevolgen van slechte schokdempers kunnen zijn. Automobilisten staan er immers niet bij stil dat een schokdemper per kilometer tussen de 5.000 en 7.000 op en neer gaande bewegingen maakt. En dat slijtage, die zo geleidelijk gaat dat de bestuurder het nauwelijks merkt, een logisch gevolg is. De praktijk leert dat het schokdemperbewustzijn van klanten ook toeneemt als hij wordt gewezen op het feit dat de schokdempers van zijn auto wel voldoen.