APK wijzigingen 2016

Op de valreep van het oude jaar een vooruitblik op de APK 2016. Wat gaat er veranderen per 1 januari?

apk

Om alvast een tipje van de sluier te lichten: de wijzigingen per 1 januari 2016 zijn niet zo spannend. ‘APK-watchers’ hebben hun blik gericht op de wijzigingen van 2018. Dan moet de EU-richtlijn van mei 2014 door de lidstaten in hun regelgeving zijn opgenomen. We krijgen dan te maken met andere keuringseisen, zoals controle van continue werkende veiligheidssystemen, zoals TPMS. Maar ook de afstelling van de mistlichten of de controle van de roetemissie voor EU 6-voertuigen. Worden vanaf 2018 de emissies bij de voertuigen aan de uitlaat en via EOBD gecontroleerd? En gaan we banden checken op loadindex, E-keurmerk en snelheidscodering? De toekomst zal het leren.

Veranderingen 2016

Terug naar de wijzigingen per 1 januari 2016. De belangrijkste veranderingen op een rijtje:

* Tachograaf bij lichte bedrijfs- en personenauto’s
Het kan zijn dat een tachograaf is gemonteerd in een personen- of bedrijfsauto. Bij een APK2-keuring controleer je dan als er een installatieplaatje voor een tachograaf aanwezig is de volgende zaken:

  • de geldigheidsduur op het installatieplaatje;
  • de juiste verzegeling van de tachograafinstallatie (alleen snelheidsgever);
  • de juiste verzegeling van de tachograafinstallatie;
  • de omtrek van de banden, die niet meer dan 4% mag afwijken van de gegevens op het installatieplaatje.

* Meerdere brandstoffen in raadpleegscherm
In het ‘Raadpleegscherm voertuigen’ kun je vanaf 1 januari 2016 maximaal zes brandstofsoorten te zien krijgen voor een voertuig. Tot nu toe waren dat er maximaal twee. Alle brandstofsystemen waarop een motor van een voertuig afzonderlijk kan draaien, worden getoond. De volgorde van het tonen van brandstofsystemen is niet meer van belang, de term ‘hoofdbrandstof’ wordt daarom niet meer gebruikt.

* Alle brandstofsystemen controleren
Alle brandstofsystemen van een voertuig moeten gecontroleerd worden op lekkage. Als een motor van een voertuig is uitgerust met meerdere brandstofsystemen moet het voertuig op lekkage beoordeeld worden wanneer het voertuig afzonderlijk loopt op de verschillende brandstofsystemen. Als de controle van lekkage niet op alle brandstofsystemen mogelijk is, registreer je dit met code OP2 tijdens de melding.

* Controle uitlaatgassen verbrandingsmotoren met elektrische ontsteking
Als een uitlaatgastest noodzakelijk is, beperkt deze controle van de uitlaatgassen zich tot de voertuigen die als één van de brandstoffen LPG of benzine gebruikt. De milieueisen beoordeel je alléén op LPG als er een G in het kentekenregister is vermeld. De milieueisen beoordeel je alléén op benzine als er een B (niet in combinatie met G) in het kentekenregister is vermeld.

* Aanpassingen in apk-rapport
Ook zijn per 1 januari 2016 een paar kleine aanpassingen doorgevoerd op het APK-rapport:

  • de term ‘kilometerstand’ is gewijzigd in ‘tellerstand’;
  • toevoeging van de tekst: ‘Onderdelen die vervangen of gerepareerd zijn, vallen buiten de beoordeling van artikel 91 WvW’, in het geval de voertuigeigenaar het niet eens is met de goedkeuring van zijn voertuig;
  • bij een afkeurmelding komt er boven de afkeurpunten te staan ‘in het kader van de APK zijn de volgende gebreken geconstateerd’;
  • als er een duplicaat wordt geprint van het APK-rapport van een voertuig waarop een steekproef is geweest, wordt op de plek waar normaal gesproken de handtekening van de RDW-medewerker staat de volgende tekst geprint: ‘Dit keuringsbewijs is automatisch gegenereerd en bevat daarom hier geen handtekening’.

* Vulaansluiting cng-installatie
Vanaf volgend jaar moet de vulaansluiting van een CNG-installatie zijn voorzien van een stofkap, tenzij deze al is beschermd tegen vuil en vocht.

* Trottoirspiegel
Vanaf 1 januari 2016 is een trottoirspiegel niet langer verplicht als het onmogelijk is de gehele spiegel op tenminste 2,20 m hoogte te monteren of als de spiegel niet volledig zichtbaar is vanaf de bestuurdersplaats.

* Niet te openen of niet te verwijderen voertuigonderdeel
Vanaf 1 januari 2016 zijn de volgende onderdelen toegevoegd aan artikel 5.1b.3:

  • kofferdeksel;
  • motorkap;
  • tankklep;
  • beschermdop koppelingskogel;
  • overige onderdelen.

Samen met de bestaande onderdelen uit de lijst moet je deze eventueel openen of verwijderen om alle keuringsaspecten te kunnen beoordelen. Het kan voorkomen dat een keuringsaspect niet te beoordelen is, doordat het onmogelijk is een onderdeel te openen of te verwijderen. Het voertuig moet je dan op dit aspect afkeuren. Gebruik bij het niet kunnen beoordelen van een keuringsaspect de code O06, een toelichting is hierbij verplicht. Bij sommige voertuigonderdelen uit de lijst is beschreven dat de controle achterwege blijft, als dit niet zonder beschadigingen kan. In deze situatie gebruik je code OP1 ‘afgedekt onderdeel niet beoordeeld’.

* Overige wijzigingen in de APK-regelgeving
In de aanvulling op de APK-regelgeving staan ook tekstuele wijzigingen. Deze wijzigingen hebben een markering in de kantlijn. De meest actuele tekst vind je op www.rdw.nl/apkregelgeving.

(bron RDW)