Hoe & wat: TPMS

Vorige week meldde de vakmedia dat TPMS het snelst groeiende product is in de aftermarket. Reparatie aan of het vervangen van het Tyre Pressure Monitoring System oftewel TPMS komt steeds vaker voor in de universele werkplaats. Hoe speel je hier als autobedrijf op in en haal je omzet uit TPMS?

tpms

Omzetkansen
De komende vijf jaar zal de wereldwijde vervangingsmarkt van TPMS-systemen groeien tot een omzet van 330 miljoen euro. In 2014 zijn er 1,4 miljoen TPMS-sensoren verkocht in de Europese aftermarket. De groei komt vooral door de bandenwissel, maar op den duur speelt ook de levensduur van de batterijen en sensoren een rol. Gemiddeld gaan deze 7 tot 10 jaar mee. In Noord-Amerika hebben ze al met lege batterijen te maken; TPMS is daar sinds 2007 verplicht.

Sinds november 2013 levert mijngrossier.nl TPMS sensoren en zag het met de nieuwe wetgeving TPMS nieuwe omzetkansen voor het garagebedrijf. Binnen de EU-landen is het wettelijk verplicht dat nieuwe automodellen vanaf 2012 voorzien zijn van een TPMS-systeem en voertuigen vanaf 2014 een werkend TPMS-systeem aan boord hebben. Vanaf januari 2015 wordt een voertuig zelfs afgekeurd op basis van de Europese norm 2010/48EC indien het TPMS-systeem niet werkt.

Het is dus duidelijk: TPMS biedt het autobedrijf extra omzetkansen de aankomende jaren. Denk bijvoorbeeld aan de montage van een extra set sensoren op de wielen met winterbanden. Of bij schade aan de bandensensor door foutieve demontage of een ongeval. Ook na gebruik van reparatievloeistoffen bij bandenlekkage dient de sensor vervangen te worden. Verder heeft de batterij in de sensor een beperkte levensduur. Deze is niet vervangbaar, waardoor de complete sensor dus vervangen moet worden.

Als autobedrijf dien je op TPMS voorbereid te zijn. Wanneer een klant in de werkplaats komt met een klacht zijn er drie dingen nodig:
1. De juiste tools voor diagnose;
2. Sensoren en tools voor eventuele vervanging;
3. Handleiding voor het vervangen.

Diagnose
Met het blote oog is er vaak niets te zien aan de sensoren en daarom is er een uitgebreide diagnose nodig. Dit kan met een daarvoor bedoelde diagnose serviceapparaat zoals de TPM-02 van Tecnomotor, welke geschikt is voor 9 van de 10 auto’s.

Het apparaat controleert of alle sensoren naar behoren werken, test de spanning van de batterijen en leest foutcodes uit. Elke sensor is afzonderlijk te testen. Na de test is het apparaat gemakkelijk aan te sluiten op de computer om alle resultaten op te slaan en uit te printen.

Sensor vervangen
Ter vervanging biedt mijngrossier.nl TPMS-sensoren van twee toonaangevende leveranciers: VDO en Schrader. Het assortiment is direct afkomstig uit de OE-bron. Naast de sensoren zijn ook de TPMS-servicekits beschikbaar, waarin alle benodigdheden zoals afdichtringen aanwezig zijn die noodzakelijk zijn bij een bandenwissel of -service.

Het vervangen van de sensor en dan voornamelijk het monteren is een nauwkeurige klus. Hiervoor is een momentsleutel met het juiste aanhaalmoment nodig. Deze zijn te vinden in de voordelige en complete set van Hazet (art. 669-2) of de uitgebreidere set van Laser (art. Z-5724).

Na het monteren moeten de sensoren opnieuw geprogrammeerd te worden. De TPM-02 kan de sensoren inleren of klonen. Bij bepaalde voertuigen is het nodig om de sensoren via de ECU te (her-) programmeren. Met de bijbehorende EOBD kit (art. KIT EOBD) van de TPM-02 is dit eenvoudig te doen.

Handleidingen?
Het autotechnische programma AutoTools binnen mijngrossier.nl heeft voor 8.000 autotypen, die standaard of als optie over een TPMS-systeem beschikken, TPMS-montagehandleidingen beschikbaar. Een dergelijke montagehandleiding bevat om te beginnen veiligheidsaanwijzingen, controlevoorwaarden en basisinstellingen op modelniveau van de verschillende TPMS-systemen. Verder is er montage-informatie te vinden hoe een bandenspanningssensor gemonteerd dient te worden. Bijvoorbeeld als het de wieldruksensor met apart ventiel of ingebouwd ventiel betreft. Uiteraard is ook snel te zien hoe je een bandenspanningssensor correct inleert en hoe je het bandenspanningscontrolesysteem in zijn geheel activeert. Dit alles is aangevuld met informatie die zeer bruikbaar is bij het oplossen van storingen.