Belangrijke tijdwinst met Quick-Struts

Razendsnel schokdempers en hoofdveren vervangen? Het kan met de Monroe Quick-Struts. Deze voorgemonteerde veerpoten staan garant voor een snelle, veilige en optimale vervanging. Blijkt dit ook in de praktijk? We nemen de proef op de som.

Monroe_Quick-StrutElk autobedrijf streeft naar snelle doorlooptijden voor onderhoudswerk. Het vervangen van schokdempers of hoofdveren past niet in dit plaatje. Het kost veel tijd. Bovendien is het soms een lastige klus. Je moet gebruik maken van speciaalgereedschap zoals veerspanners; zonder zou het een zeer riskante klus zijn. Daarnaast moet je alle onderdelen bij elkaar sprokkelen. Hoe vaak komt het niet voor dat er dan toch bepaalde OE-ringen ontbreken, waardoor je de oude set eerst moet demonteren om bijvoorbeeld kleine ringen weer te hergebruiken. Is dat nu de ideale vervanging die de rekening van de klant recht doet? Dan liever direct een complete vervanging van alle onderdelen, die bovendien aanzienlijk veel werkplaatstijd bespaart.

Drie kwartier

Iedere monteur zal bij het zien van een Monroe Quick-Strut direct beamen dat deze voorgemonteerde veerpoot bij de montage tijdwinst oplevert. Simpelweg de oude veerpoot verwijderen en de nieuwe Quick-Strut monteren. Klaar. Dit voordeel is voor iedereen duidelijk. Maar de werkplaatschef denkt nu verder. Montage van een Quick-Strut betekent toch ook minder declareerbare werkplaatuurtjes en de klant op hogere kosten jagen. Niet juist! Een Quick-Strut kost minder dan diezelfde veerpoot met losse onderdelen. Dat is uiteraard meer dan de kosten voor een schokdemper. Maar met de vervanging van twee schokdempers is niet meteen een groot deel van de wielophanging compleet vernieuwd. Met montage van twee Quick-Struts wel. Bovendien kost een traditionele vervanging van twee veerpoten gauw twee tot tweeëneenhalf uur, terwijl montage van twee Quick-Struts, afhankelijk van het automodel, ongeveer drie kwartier in beslag neemt. Deze tijdwinst van anderhalf uur maakt het rekenplaatje al iets anders. Bovendien is de monteur en zijn brug veel sneller vrij voor een volgende opdracht, waardoor de volgende klant geholpen kan worden. Reken hier de extra omzet in materialen bij en de opbrengst van de werkuren stijgt. Het monteren van Monroe Quick-Struts levert niet alleen meer omzet, maar dus ook een hoger werkplaatsrendement.

De praktijk

Om de montage van twee Monroe Quick-Struts in de praktijk te zien, stappen we binnen bij M. Buijtenhek Autoservice in Dordrecht. Monteur Pim van Driel Vis gaat de uitdaging aan om te zien of met montage van de Monroe Quick-Strut veel tijdwinst geboekt kan worden. Op de brug staat een Citroën C2.
(De vastgestelde reparatietijd voor het op klassieke wijze vervangen van twee veerpoten bij een Citroën C2 is 2,25 uur. Montage van twee Monroe Quick-Struts staat voor 0,74 uur. Tijdwinst: 1,51 uur.)

Bekijk hier hoe het in de praktijk gaat