Bottas wint in Japan, Mercedes wereldkampioen constructeurs, Verstappen uitgeschakeld door Leclerc

Opnieuw domineerde Ferrari de kwalificatie, maar ook in Japan ging Mercedes weer met de prijzen aan de haal. Bottas won de race voor Vettel en Hamilton, waardoor Mercedes zich nu al wereldkampioen bij de constructeurs mag noemen. Vettel verprutste zijn start op poleposition door bijna te vroeg te vertrekken. Bottas pakte na een wereldstart gedecideerd de kop en ook Verstappen schoot als een raket naar voren. Dit leek hem op P3 te brengen, totdat Leclerc met zijn Ferrari een einde maakte aan de podiumplannen van Max. 

Kwalificatie op zondag

Bijzonder aan de Grand Prix van Japan: al op vrijdag werd besloten de kwalificatie naar zondagmorgen te verschuiven, omdat tyfoon Hagibis op zaterdag over het land zou razen. Een verstandige beslissing want op vele plekken in Japan vielen slachtoffers en ontstond er veel schade. Op het circuit van Suzuka viel het relatief mee, ook al omdat de organisatie veel preventieve maatregelen had genomen.

Vettel pakt pole

Op zondag scheen de zon en dat gold figuurlijk ook voor Ferrari. Op Suzuka bleek hun topsnelheid opnieuw niet te kloppen voor de concurrentie. In Q1 en Q2 deden Mercedes en Red Bull nog mee om de eerste vier plaatsen, in Q3 stelden Vettel en Leclerc orde op zaken: P1 en P2. Daarachter Bottas voor Hamilton, waarbij opvallend was dat de Fin zijn teamgenoot het hele weekend al te snel af was. Op de derde rij beide Red Bulls met exact dezelfde tijd, bijna 8 tienden achter de pole-tijd van Vettel. Sainz en Norris deelden met hun prima presterende McLaren de vierde rij en Gasly in zijn Toro Rosso en Grosjean met de Haas maakten de top 10 compleet.

Superstart Bottas en Verstappen

Zoals gezegd, had Bottas een superstart, terwijl Vettel onder rood licht al een stukje naar voren rolde. Hij moest inhouden en kon ternauwernood een anti-stall van zijn Ferrari voorkomen. Velen vonden dat de Duitser hiervoor een straf verdiende maar de wedstrijdleiding bleek mild voor Ferrari. Dat bleek ook enkele seconden na de start, toen Leclerc met een lompe actie Verstappens kansen op een goede klassering om zeep hielp. Max was eindelijk weer eens goed vertrokken – volgens eigen zeggen zijn beste start van het seizoen – en ging knap buitenom bij zowel Hamilton als Leclerc. Zo gingen zij de eerste bocht in, met voorsprong van Max op Leclerc.

Leclerc ramt Verstappen

Verstappen hield aan de buitenkant in bocht 2 het gas er vol op en positioneerde zich zo optimaal voor bocht 3. Zover zou het echter niet komen, want Leclerc aan de binnenkant weigerde gas terug te nemen en schoof vol onderstuur midscheeps bij de Red Bull van Max binnen, waarmee deze van de baan werd gekegeld. Verstappen kon door, maar door de schade aan onder meer zijn vloer en rechter side pod was hij zijn snelheid kwijt. Ook Leclerc kon zijn race vervolgen, maar moest in de vierde ronde naar binnen voor een nieuwe neus. Pas na de race zou hij worden gestraft voor zijn onbezonnen actie, met 15 strafseconden. 5 voor de touché met Max en 10 voor het doorrijden met schade waardoor hij onderdelen verloor en Hamilton ook schade aan zijn Mercedes opliep. Leclerc verloor een plaats in de einduitslag, 7e in plaats van 6e, maar voor Verstappen was de race voorbij. In de 15e ronde parkeerde hij zijn Red Bull in de pit.

Bandenstrategie

Interessant voor het verloop van de race waren de verschillen in bandenstrategie. Vettel wisselde zijn rode Softs in de 17e ronden voor nieuwe Softs en moest dus sowieso nog een keer naar binnen voor gele Mediums om aan het bandenreglement te voldoen. Van anderen, die bij hun eerste pitstop van rood naar geel wisselden, bleef lang onduidelijk wat de strategie zou zijn. Zo vermoedde men dat Hamilton het bij een éénstopper zou houden, terwijl Bottas in de 37e ronde zijn tweede pitstop maakte voor rode Softs. Hierdoor kwam hij achter zijn teamgenoot terug op de baan. Vettel had vijf ronden daarvoor al zijn tweede stop gemaakt voor Mediums en lag derde. Toen kwam toch ook Hamilton in de 43e ronde nog een keer binnen voor rode Softs. Hierdoor zakte hij terug naar P3, achter Bottas en Vettel.

Hamilton jaagt op P2

Hamilton kwam nog dicht achter Vettel, vocht voor wat hij waard was, maar moest toch het hoofd buigen voor de hogere topsnelheid van de Ferrari. Albon eindigde met zijn Red Bull als vierde, voor Sainz en Leclerc, die dus nog een plaats zou zakken door zijn tijdstraf na de race. Pérez vloog in de voorlaatste ronde nog van de baan na een touché met Gasly, maar had geluk dat de elektronische finishvlag een ronde te vroeg werd getoond. Hierdoor werd hij geklasseerd als negende. Mercedes pakte de constructeurstitel, de zesde op rij. Hamilton kan de titel nauwelijks meer ontgaan. Ferrari is snel maar maakt tactisch en technisch te vaak fouten en Red Bull kan de top net niet bijbenen. Misschien wordt dat anders in Mexico over twee weken, de baan die Max en zijn Red Bull goed ligt. We gaan het zien!

Bekijk hier de volledige uitslag en hier de stand van de rijders en teams.

Weinig werk voor de remmen op Suzuka

32 jaar geleden debuteerde de Formule 1 op Suzuka International Racing Course, maar al in 1962 werd het circuit, eigendom van Honda, in gebruik genomen. In 2007 en 2008 werden er geen Grand Prix’ Formule 1 gereden.

In de beginjaren vielen vaak auto’s uit als gevolg van remproblemen, iets wat tegenwoordig niet meer voorkomt. Het circuit van Suzuka ligt in de gelijknamige stad en het is viermaal aangepast, de laatste keer in 2003. In dat jaar werd de ligging van de 130R veranderd, de bocht die de coureurs vol gas nemen. Daarnaast werd ook de chicane aangepast, waarvoor hard moet worden geremd. Zoals elk snel circuit dat uitdagend is om te rijden, beschikt Suzuka over veel snelle bochten, waarvoor niet krachtig hoeft te worden geremd.

Voor 10 bochten wordt zelfs helemaal niet geremd, zoals voor de Dunlop-bocht. Bij 5 andere bochten is de remafstand niet langer dan 90 meter. Er zijn slechts een paar remzones waarvoor de coureurs flink moeten afremmen en waar de auto’s met bijna 200 km/u vertragen. Het verschil tussen winst en verlies ligt juist op deze rempunten waar je als coureur het verschil kunt maken. Soms gaan rijders hier over de limiet en vliegen ze van de baan. Volgens de Brembo-technici is Suzuka het minst zwaar voor de remmen van alle circuits op de F1-kalender. Op een schaal van 1 tot 5 scoort het een 2 wat betreft de moeilijkheidsgraad.

Remkrachten tijdens de Grand Prix

Voor de 18 bochten op het circuit hoeft er slechts 8 maal per ronde te worden geremd, in totaal slechts 13 seconden. Het remmen voor bocht 2 duurt korter dan 1 seconde. Van start tot finish remmen de coureurs in totaal 13,5 minuten. Omdat het circuit nauwelijks over uitdagende remzones beschikt, is de gemiddelde piekbelasting bij het remmen 2,8 G, de laagste waarde van alle F1-circuits. Omdat er niet veel krachtig hoeft te worden geremd, is de gegenereerde remenergie ook relatief laag: 120 kWh. Dit is bijvoorbeeld minder dan de helft van de remenergie tijdens de GP van Singapore. Ook de kracht die de rijders uitoefenen op het rempedaal is bescheiden: minder dan 29 ton gedurende de hele race.

Meest veeleisende remzones

Van de 8 rempunten op Suzuka gelden er volgens de Brembo-technici slechts 2 als veeleisend voor de remmen en 6 als licht. Veruit de meest uitdagende remzone is die voor bocht 16. Hier remmen de bolides af van 315 km/u tot 103 km/u over een afstand van 120 meter. Hierbij remt de coureur 2,41 seconden met een pedaalkracht van 164 kg en ondergaat hij een vertragingskracht van 5,3 G. Bij de hairpin (bocht 11) wordt met meer dan 200 km/u afgeremd, van 284 km/u tot 80 km/u. Dit neemt 2,82 seconden in beslag over een remafstand van 121 meter. Hierbij ondergaan de coureurs lagere vertragingskrachten: 3,5 G en zij trappen met een kracht van 128 kg op het rempedaal.

Brembo-erelijst

Tot afgelopen weekend werden 21 van de 34 Japanse Grand Prix’ gewonnen door een auto waar ten minste één Brembo-onderdeel op zat. 7 overwinningen hiervan gingen naar Ferrari, maar tijdens de eerste race in Fuji in 1976 verloor Ferrari het wereldkampioenschap, waar Niki Lauda toen naar op weg leek. Sinds 2004 heeft Ferrari niet meer gewonnen op Suzuka, maar Sebastian Vettel pakte hier wel 4 maal de overwinning met Red Bull. Met nog 1 overwinning erbij zou hij Michael Schumachers record van 5 GP-zeges evenaren, de enige coureur die hier 5 maal won met Brembo-remmen.

Bron en animatie: Brembo.com

Afbeelding: Shutterstock

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?