Brembo combineert metalen voor nieuwe remschijf

Na high carbon en keramische remschijven introduceert remschijvenfabrikant Brembo opnieuw een noviteit: duometaal remschijven, een combinatie van gietijzer en aluminium.

Traditioneel worden auto’s met volledig gietijzeren remschijven uitgerust. Enkele jaren geleden werden echter remschijven geïntroduceerd met een compound van composietmateriaal om high performance auto’s beter te vertragen. Deze innovatie heeft het pad geëffend voor technische ontwerpen en nieuwe concepten die niet uitsluitend zijn voorbehouden aan high performance auto’s.

Brembo introduceert nu remschijven met een traditionele buitenmantel van gietijzer en een aluminium naaf. Deze duometaal remschijven zijn bedoeld voor alle typen auto’s; van sportieve roadsters tot bedrijfswagens. Brembo’s nieuwe schijven bieden vele voordelen: een gewichtsreductie van 15-20 procent, beter rijcomfort, minder roestvorming en betere remprestaties. De specialisten van Brembo zijn er in geslaagd letterlijk twee materialen samen te smelten met behoud van de pluspunten van beide ingrediënten. De hittebestendigheid van gietijzer in combinatie met het lichtgewichtkarakter van aluminium zorgen er voor dat de bijzondere remschijven zowel bij lage als hoge temperaturen optimaal presteren.

Behalve betere prestaties wordt met Brembo’s duometaal remschijf bovendien de roep naar lichtere componenten beantwoord. Autofabrikanten kunnen het onafgeveerde gewicht van een auto met deze remschijven aanzienlijk verlagen. Een gewichtsreductie van 1 kg kan immers al een aanzienlijke verbetering van het comfort en de rijeigenschappen betekenen. De combinatie van gietijzer en aluminium van Brembo’s nieuwe remschijf zorgt voor een meer gelijkmatige afvoer van warmte als er geremd wordt. Dit betekent dat de vervorming van de schijf na een remactie aanzienlijk minder is. Uit onderzoek blijkt dit zelfs circa 70 procent minder te zijn. Minder vervorming leidt vervolgens tot minder trillingen. Ondanks de aanwezigheid van de aluminium naaf kan het gietijzer tijdens het remmen gewoon uitzetten. De kenmerken voor een perfecte remvertraging blijven hierdoor behouden.