Check ook distributieriem regelmatig

Om de klant hoge kosten te besparen, is het verstandig om tijdens een onderhoudsbeurt ook de distributieriem aan een grondige inspectie te onderwerpen.

gates powergrip

Op de Europese wegen rijden meer dan 100 miljoen auto’s die zijn uitgerust met een distributieriem. Autofabrikanten kiezen vaak voor een distributieriem omdat deze vergeleken met een distributieketting lichter, geruislozer, efficiënter en economischer is en daarnaast niet gesmeerd moet worden. Bovendien is een riem uitermate goed bestand tegen corrosie en rek. De huidige generatie moderne en geavanceerde motoren ontwikkelt hoge temperaturen en een groter aantal omwentelingen per minuut dan voorheen. Verder worden er schijven met een kleinere diameter gebruikt om ruimte te besparen onder de motorkap. Deze werkomstandigheden hebben tot gevolg dat de distributieriem zwaarder dan ooit wordt belast. De kwaliteit en materiaalsamenstelling van de distributieriem spelen daarom een belangrijke rol in de levensduur van een distributieriem.

PowerGrip

Riemenfabrikant Gates kiest er voor om zijn PowerGrip-distributieriemen te vervaardigen uit een duurzaam rubbermengsel. Volgens Gates is HSN (highly saturated nitrile) de meest geschikte grondstof voor distributieriemen voor nieuwe motoren. Voorheen was polychloropreen het materiaal bij uitstek waaruit distributieriemen vervaardigd werden, totdat Gates in 1985 als eerste fabrikant distributieriemen van HSN introduceerde. Een HSN-riem lijkt uiterlijk op een polychloropreen-riem, maar functioneert duidelijk beter in de zeer warme motorcompartimenten van moderne auto’s. De HSN-riemen worden dan ook veelvuldig standaard affabriek gemonteerd.

powergrip

Checklijst

In het reguliere onderhoudsschema van een auto staat de vervangingsinterval van de distributieriem vermeld. Toch is verstandig om de distributieriem gedurende deze interval regelmatig grondig te inspecteren. Vooral om een verhoogd risico op motorschade en de bijbehorende kosten te voorkomen. Voor een distributieriem stukgaat, vertoont deze vaak reeds tekenen van een foutieve werking. Aan de hand van het onderstaande lijstje kun dit eenvoudig nalopen.

Lawaaierige aandrijving;

  • spanning te hoog of te laag
  • defecte lagers
  • verkeerde uitlijning van de riemschijf, de span- of meelooprol

Blinkende riem;

  • aan de rugzijde -> meeloop- of spanrol verkeerd uitgelijnd
  • aan de bovenkant vertanding -> spanning te hoog
  • aan de zijkant vertanding -> verkeerd ingrijpen van de riem (op de schijfvertanding); -> spanning te laag of te hoog
  • aan de riemflanken -> verkeerde uitlijning

Barsten;

  • aan de rugzijde -> probleem met temperatuur of afkoeling
    aan de basisvertanding -> vervuilde of verkeerd uitgelijnde riemschijf; -> verkeerde spanning

Vuile aandrijving;

  • defect distributieriemdeksel: indringing van olie, water of stof

Vibrerende riem;

  • verkeerde uitlijning
  • defecte lagers