De evolutie van wiellagers

Wiellagers

Wiellagers hebben de taak om aandrijvende en niet-aandrijvende assen met zo min mogelijk wrijving en slijtage te geleiden en te ondersteunen. Lagers kunnen zowel radiaal als axiaal worden belast. Naast de verschillende belastingstoestanden spelen ook factoren zoals rotatiesnelheid, temperatuur, smering, vibraties, en onderhoudbaarheid een belangrijke rol bij de bepaling van de vereiste eigenschappen waaraan een wiellager moet voldoen. Als gevolg hiervan bestaat het huidige assortiment wiellagers binnen mijngrossier.nl uit wiellagerontwerpen van verschillende generaties.

Generatie 0 (standaard rollagers):

Eenrijige kegelrollagers waarbij de binnen- en buitenring afzonderlijk kunnen worden gemonteerd. Aangezien kegelrollagers axiale krachten slechts in één richting kunnen opnemen, is voor de axiale contrageleiding een tweede, in spiegelbeeld geplaatste kegelrollager vereist. Het toepassen van een eenrijig kegelrollager in dubbele opstelling komt tegenwoordig steeds minder voor. Deze generatie lagers heeft opvolging van de compacte wiellagers ter verbetering van het opvangen van de verschillende belastingstoestanden, het vergemakkelijken van de vervanging, en integreren van meerdere functies.

Wiellagers

Generatie 1:

Bij de tweerijig hoekcontactkogellager of tweerijig kegelrollager (Gen 1T) kunnen door de dubbele rij lagers zowel radiale als axiale krachten beter opgevangen worden. Dit wiellager, ook wel perslager genoemd, kan met of zonder multi-polige ABS -encoder uitgerust zijn. Daarnaast biedt het gesloten ontwerp van dit type lager als voordeel dat het vooraf gesmeerd is en minder kans heeft op vervuiling in het lager tijdens de montage.

Wiellagers

Generatie 2:

Deze generatie wiellagers heeft, net als de 1e generatie, een tweerijige configuratie. Echter zijn deze lagers geïntegreerd in de wielflens, in tegenstelling tot de generatie 1 lagers welke separaat in de naaf (hub) geperst dienen te worden. Er kan gekozen zijn voor een getande ring of multi-polige encoder ter behoeve van het ABS-systeem. Deze generatie wiellagers heeft voor een belangrijke stap gezorgd om de vervangingstijd te reduceren. Men monteert het gehele naafdeel op het wiel en de remschijf.

Wiellagers

Generatie 3:

Als evolutie op de generatie 2 wielhubs hebben de generatie 3 wiellagers twee flenzen. Één flens wordt aan het wiel en de remschijf gemonteerd, en de tweede flens zorgt voor de montage aan de ophanging van het voertuig. Wiellagerhubs van deze generatie kunnen al dan niet met een geïntegreerde ABS-sensor uitgerust zijn.

Wiellagers

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?