De installatie van een turbo

Een turbo vervangen is makkelijk; als u een uitlaat kunt monteren dan kunt u ook een turbo monteren. Maar vergeet niet dat de turbo een integraal onderdeel is van de lucht-, brandstof-, koelings- en oliesystemen. Dus controleer of deze systemen goed werken, de juiste vloeistofniveaus hebben en geen lekkages of verstoppingen vertonen. Vervang alle defecte of twijfelachtige onderdelen. Het is belangrijk dit te doen voordat u de nieuwe turbo monteert anders loopt u het risico dat deze het ook begeeft.

Turbos_Hoet_banner

 

  • Volg altijd de meegeleverde montage-instructies. Dit niet doen kan schade aan de turbo of motor tot gevolg hebben en kan de garantie doen vervallen.
  • Controleer de luchtleidingen en het uitlaatspruitstuk om er zeker van te zijn dat er geen vervuild of loszittend materiaal aanwezig is.
  • Controleer of de olieaanvoer- en de olieafvoerleidingen schoon en niet verstopt zijn. Bij twijfel adviseren wij u de olieleidingen te vervangen.
  • Vervang de motorolie en het oliefilter. Vul het carter niet te vol – dit kan te veel druk op het systeem veroorzaken waardoor de olieafdichtingen van de turbo het begeven.
  • Controleer of de flens van de uitlaat vlak is en geen barsten vertoont. Controleer de behuizing van het spruitstuk op scheuren zowel aan de binnenkant als de buitenkant. Vervang het spruitstuk als u twijfelt.
  • Plaats nu de turbo op het uitlaatspruitstuk terwijl u controleert of de pakking goed past.
  • Gebruik nooit vloeibaar pakkingmateriaal wanneer u een Turbo plaatst!
  • Monteer eerst de olieafvoerleiding. Vul vervolgens de olieaanvoer-aansluiting van de turbo met olie door middel van de meegeleverde oliespuit.
  • Draai, voor een goede verspreiding van de olie, de rotor met de hand. Een olietekort tijdens het plaatsen kan er voor zorgen dat de turbo het vroegtijdig begeeft.
  • Verbind nu alle andere externe verbindingen aan de turbo.
  • Overtuig uzelf ervan dat de turbo voldoende smering krijgt alvorens de motor te belasten.
  • Laat de motor 2 minuten stationair draaien terwijl u controleert of het oliedruk-lampje uit is gegaan en dat alle olie-, lucht- en gasverbindingen lekkagevrij zijn.

Als uw turbo een overdrukklep heeft of het is een turbo met variabele turbine geometrie dan zal de turbo al ingesteld zijn op de juiste waarden. Pas deze instellingen niet aan. Dit zal de prestaties in gevaar brengen en de garantie doen vervallen. Na al  deze controles zal de turbo weer een lange tijd rijplezier garanderen.