De taal van vakgenoten

Een van de vijf trainingslocaties van de Automotive Academy is gehuisvest in Amsterdam. Een gesprek met regiomanager Guido Touber over de praktische invulling.

aa

“Vanuit de grossierswereld merken wij hoe sterk bij autobedrijven de behoefte aan opleiding groeit”, zegt Touber. Hij schetst het bekende beeld van autotechnici die al een x-aantal jaren van school zijn, zichzelf weliswaar in de praktijk blijven ontwikkelen maar het nu toch steeds lastiger krijgen, vooral door de snelle verschuiving van mechanische naar elektronische problemen. Meer en meer draait het in de werkplaats om strenge richtlijnen en protocollen en de nieuwste uitleesapparatuur om moderne auto’s (zelf inparkeren, adaptieve cruise control) te onderhouden.

De centra van de Automotive Academy (Amsterdam, Naaldwijk, Breda, Hoensbroek, Veenendaal en Zwolle) bieden daarom up-to-date apparatuur, een harde voorwaarde om een gedegen opleiding aan te kunnen bieden. Denk daarbij aan theorie- en praktijkruimtes en een helpdesk. “Daarnaast hechten wij veel waarde aan no nonsens. Geen toeters en bellen maar trainers die vanuit de praktijk weten waar de behoeftes liggen en de taal van hun vakgenoten spreken.”

Actueel beeld

Zodra een garage bij een grossier aangeeft interesse te hebben, maakt de betreffende opleidingsspecialist een afspraak om samen een scholingstraject te bepalen. Dit start altijd met een entreetoets. Aan de hand van negentig multiple choice vragen krijgt zowel de eigenaar van het bedrijf als de aanstaande deelnemer een actueel beeld van het aanwezige kennisniveau. Wie op basis van zo’n ‘nulmeting’ aan het traject begint zal daardoor nooit op een te makkelijke of te moeilijke training aanwezig zijn en krijgt een programma met de juiste opbouw. Aan het einde maken de deelnemers een IBKI-toets, waardoor voor de meeste trainingen ook OOMT-subsidie beschikbaar is. Wie slaagt ontvangt automatisch een branche-erkend certificaat. “Goed voor de deelnemer én het bedrijf waar hij werkt”, vindt Touber.

Strategische ligging

Door de strategische ligging van de Automotive Academy-opleidingscentra hoeft een deelnemer nooit ver te reizen. Met trainingstijden van 14.00 tot 21.00 uur zijn er bovendien geen files, blijft het aantal verleturen beperkt en is de deelnemer niet te laat weer thuis. Die spreiding over middag en avond heeft volgens Touber als bijkomend voordeel dat de monteur “bewust eigen uren steekt in zijn persoonlijke ontwikkeling. Zodat niet alleen de werkgever zijn geld en tijd steekt in zijn personeel. Dankzij die constructie zien wij zeer gemotiveerde mensen bij ons trainen.”

automotive academy

Investeren in je belangrijkste gereedschap

In september vorig jaar ging de Automotive Academy van start – “bron van kennis voor garagehouder, monteur en baliepersoneel.” Een gesprek met Jeroen van Haaster, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf in Leimuiden. Hij en zijn team zijn actieve gebruikers van het cursus-, trainings- en opleidingsaanbod.

“We werken hier met vier man. Een receptionist met monteurservaring, een autotechnicus, 1e monteur en zelf draai ik volledig mee in de werkplaats. We doen onderhoud aan alle automerken. Het gaat gelukkig weer een stuk beter dan een paar jaar terug. Een half jaar geleden hebben we zelfs weer iemand erbij kunnen nemen. Die is wat ouder, we hebben ‘m voor een update op het traject van Automotive Academy gezet. Hij begon met een entreetoets, waaruit een programma op maat volgde. Er komt van alles aan bod. Diagnose, airco, remsystemen, stuursystemen, hybride voertuigen, CAN-bus, intelligente rij- en veiligheidssystemen, motormanagement benzine en diesel. Op jaarbasis zijn het vier cursussen. Telkens eerst een online training van anderhalf uur, daarna een middag en avond van twee tot negen. In ons geval bij de locatie in Amsterdam, dat is voor ons een kwartier rijden. Mocht je daarna even op een dood spoor zitten met een klus of willen checken of je de juiste aanpak hebt gekozen, dan is er de helpdesk van Automotive Academy. Training is een must. Ik ben 44, het is onderhand ruim twintig jaar geleden dat ik nog in de schoolbanken heb gezeten. Voor mijn personeel geldt min of meer hetzelfde. Uiteraard kun je een hoop nieuwe techniek aan met gezond verstand en learning by doing, maar wil je écht helemaal up-to-date blijven, dan moet je het systematisch aanpakken. Kijk nou eens naar wat er allemaal in en op nieuwe auto’s zit. Zonder training ga je echt achterlopen, moet je storingen doorschuiven naar een collega-bedrijf en wordt je eigen werkaanbod langzaam minder. Het is toch zot als je wel zou investeren in je gereedschap maar niet in je mensen? In het allerbelangrijkste gereedschap dat je hebt in de werkplaats? Nee, zolang de techniek zich blijft doorontwikkelen, en daar ziet het wel naar uit, zullen wij cursussen blijven volgen. Zelf zit ik nu aan het einde van een traject en ben ik aan het kijken hoe ik verder zal gaan. Want in dit vak zul je permanent bijgeschoold moeten worden. Trouwens, ‘moeten’? Het is gewoon leuk om te doen. Ook mijn mensen komen na een training altijd enthousiast terug met verhalen.”