Defecten aan schokdempers

Als tijdens een onderhoudsbeurt blijkt dat de schokdempers defecten vertonen, moeten zij nauwkeuriger worden onderzocht om na te gaan wat de oorzaak van het probleem is. Als de oorzaken van het defect bekend zijn, kunnen er maatregelen worden genomen wanneer ze worden vervangen door nieuwe eenheden, zodat dit defect niet opnieuw optreedt.

Roest op de schokdempers

Wanneer een schokdemper roest, betekent dit dat de chroomlaag op de stag beschadigd is. Wanneer de roestige stang de oliekeerring van de scholdemper raakt en deze breekt, ontstaat er een olielek, waardoor de schokdemper niet meer werkt.

roest op schokdempers

Oxidatie van de schokdemper is relatief zeldzaam, omdat er in de fabriek roestbestendige lak wordt aangebracht. Ook is er de chroomcoating op de stangen. Dergelijke defecten verschijnen gewoonlijk aan het einde van de garantieperiode voor de scholdemper en gewoonlijk in voertuigen die in zeer koude klimaten worden gebruikt, waar een groot deel van het jaar zout wordt gestrooid. Ook is het vaak te zien in voertuigen die boten of jetskiā€™s slepen, want bij deze komt er gewoonlijk zout water op de schokdempers wanneer er het water in wordt gereden.

Schokdempers beschadigd door problemenĀ wieluitlijning

Bij reparaties aan de stuurinrichting en de ophanging, worden over het algemeen de stuurhoeken gecontroleerd en afgesteld (camber, toespoor en uitspoor). Als deze afstelling niet correct wordt uitgevoerd, betekent dit in voertuigen waar de bovenkant van de schokdemperstang aan het stabilisatorlager is vastgezet (zoals in schokdempers met een veerschotel en McPherson veerpoten), dat het effect van de verkeerde camberhoek op de oliekeerring van de schokdempers desastreus is.

wieluitlijning

Als de camberhoek verkeerd is afgesteld, probeert de schokdemper van de verticale lijn weg te bewegen, maar omdat hij boven aan een vast onderdeel (het bovenste stabilisatielager) is bevestigd, lukt dat niet en trekt hij krom. Hierdoor komt de oliekeerring onder hoge druk te staan. In combinatie met de verticale compressiebeweging van de schokdemper, loopt de tempratuur hoog op door de wrijving tussen de stand en de oliekeerring. Vaak wordt de stang zo heet dat de chroomlaag blauw wordt. Door dergelijke problemen beschadigt de keerring, waardoor er olie weglekt en de schokdemper niet meer werkt.

Schokdempers die zijn beschadigd door problemen met de wieluitlijnen, zijn eenvoudig te herkennen: plaats de uitgerekte schokdemper voor een wit oppervlak (een muur, een stuk papier, etc.) en kijk of het chroom in de buurt van de oliekeerring donkerder is (tot 5-7 cm van de keerring).Ā  Als er in dit gebied sprake is van een kleurverandering, dan wijst dit op een verhoogde tempratuur door de wrijving tussen de keerring en de stang.

Verlies van functionaliteit door onjuiste bevestiging

Een dergelijke breuk treedt gewoonlijk op wanneer er conventionale schokdempers zijn geplaatst, waarvan de bussen met een oog of een tapeind worden vastgezet terwijl de wielen op een 2-koloms hefbrug vrijhangen.

De rubbere bussen in de metalen oog van de schokdemper voeren een zeer belangrijke aanvullende functie uit. Door deze flexibele verbinding kan de schokdemper bij deze verbindingspunten tot 45 graden te draaien om bewegingen van de carrosserie op te vangen.

defect shcokdemper

Wanneer dergelijke schokdempers worden geplaatst terwijl de wielen loshangen en het voertuig wordt weer op de grond geplaatst, dan verdraaien de bussen van de schokdempers 45 graden om zich aan de nieuwe positie aan te passen. Ze worden dus direct tot aan hun maximumlimiet verdraaid. In deze situatie kan het voertuig niet verder naar beneden zakken en blijft de achteras zeer vaak hoog staan. In deze positie staat de schokdemper gebogen, wat betekent dat de wrijving tussen de stang en de oliekeerring heel hoog is. Gewoonlijk betekent dit dat de keerring oververhit raakt en de olie weg lekt.