Het derde remlicht, hoe zat dat ook alweer?

Wanneer is een derde remlicht verplicht?

Een derde remlicht is bedoeld om achterliggers nog beter te waarschuwen wanneer hun voorligger remt. Voor personenauto’s die na 30-09-2001 in gebruik zijn genomen en voor bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa minder of gelijk aan 3500 kg die in gebruik zijn genomen na 31-12-2012 is een derde remlicht verplicht.

Wanneer is het niet verplicht?

Bij personenauto’s van voor 1-10-2001 en lichte bedrijfsauto’s voor 1-1-2013 is een derde remlicht niet verplicht, maar bij montage moet wel aan de verplichte plaatsingseisen worden voldaan (zie artikel 5.*.51)*. Ook op een driewielig motorrijtuig en een aanhangwagen is een derde remlicht niet verplicht. Wanneer er toch een derde remlicht wordt geplaatst, gelden de plaatsingseisen in artikel 5.*.57*. Bij bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa minder of gelijk aan 3500 kg is een derde remlicht niet verplicht bij een opleggertrekker, chassiscabine en een voertuig met open laadbak. Bij bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg mogen in plaats van een derde remlicht 2 extra remlichten worden gemonteerd.

Wat is de plaats van het derde remlicht?

Het derde remlicht moet altijd in het middenlangsvlak boven de verplichte remlichten zijn geplaatst. Het lichtdoorlatende gedeelte van het remlicht is hier bepalend. Soms is het niet mogelijk om het derde remlicht in het middenlangsvlak te plaatsen. In deze situatie mag het lichtdoorlatende gedeelte maximaal 15 cm naast het middenlangsvlak worden geplaatst. De meetvoorwaarde staat in artikel 5.1a.5* van de algemene bepaling. Is plaatsing in het midden of maximaal 15 cm uit het midden niet mogelijk? Dan moeten er twee extra remlichten zijn aangebracht.

Bron: RDW
* handboek APK RDW