Distributiekits met waterpomp

Voorkom garantiegevallen na montage van nieuwe distributiedelen. Gebruik hiervoor de speciaal samengestelde distributiekits van SKF. Nu ook inclusief waterpomp.

SKF_VKMCWanneer het tijd is voor een nieuwe distributieriem, is het verstandig grondig te werk te gaan. Het advies luidt: doe het in één keer goed. Het is immers een tijdrovende en dus kostbare klus. Maak hiervoor gebruik van een complete vervangingskit met distributieriem, loop- en spanrollen en een waterpomp.Mijngrossier.nl levert nu voor bepaalde dieselmotoren van Ford en VAG speciale distributiekits inclusief waterpomp van SKF. De reden dat de waterpomp is opgenomen in de kits is simpel: de waterpomp is onderdeel van het distributiesysteem en heeft derhalve hetzelfde aantal kilometers afgelegd als de rest van het systeem. Bovendien speelt een goed functionerende waterpomp een belangrijke rol bij het handhaven van de juiste interne temperatuur en het beperken van het brandstofverbruik. Het is dus verstandig om ook de waterpomp meteen te vervangen.

Neem geen risico

Een groeiend aantal monteurs maakt gebruik van distributiekits, zoals de VKMA-kits van SKF. Uit de praktijk blijkt echter dat veel monteurs bij een distributiewissel de waterpomp niet vervangen. Door ervan uit te gaan dat de waterpomp wel mee zal gaan tot de volgende inspectiebeurt, neemt het autobedrijf een groot risico. Wat blijkt namelijk: de waterpomp raakt vaak kort na de tandriemwissel defect. Dan moet opnieuw de boel los om de waterpomp te vervangen. Vervelend voor de klant, omdat deze twee maal getrakteerd wordt op een gepeperde rekening. Ook een waterpomp heeft niet het eeuwige leven. Dat komt omdat de kwaliteit van het smeervet na verloop van tijd afneemt. Dit is het gevolg van voortdurende motortemperatuurschommelingen, van de draaisnelheid en de leeftijd van de pomp. Bovendien wordt een ‘oude’ waterpomp extra belast na montage van een nieuwe distributieriem. Afdichtingen en lagers komen onder een grotere hoekspanning te staan, waardoor de waterpomp op termijn gaat lekken. Ook als de distributiekit geen waterpomp bevat, is het dus raadzaam om er altijd een nieuwe waterpomp bij te bestellen.

Voorkom extra reparaties

Om te garanderen dat het distributiesysteem opnieuw optimaal functioneert, is het raadzaam alle belangrijke onderdelen correct te vervangen en zorgvuldig te monteren. Het kost bijvoorbeeld gemiddeld slechts 20 minuten extra tijd om ook de loop- en spanrollen te vervangen wanneer de distributieriem vervangen wordt. Deze extra inspanning levert een juiste werking van het distributiesysteem op en voorkomt op termijn zeer kostbare reparaties. De distributiekits van SKF zijn onder monteurs om meerdere redenen zeer populair. De kits van SKF zijn zeer compleet. Het grote voordeel is dat zij zijn samengesteld volgens eerstemontagespecificaties. Dit betekent dat de SKF-kits alle onderdelen bevatten die voor een volledige reparatie van het distributiesysteem nodig zijn: een distributieriem, alle loop- en spanrollen, oliekeerringen, splitpennen, eventueel een waterpomp en al het voertuigspecifieke bevestigingsmateriaal zoals moeren, veren en rekbouten. Met de kits van SKF heeft het autobedrijf alle noodzakelijke delen in één keer in huis en grijpt de monteur niet meer mis.

Handige handleiding

Daarnaast bieden de distributiekits van SKF nog een ander belangrijk pluspunt: een montagehandleiding die montagefouten voorkomt en zeer welkom is bij complexe klussen. De SKF-kits zijn altijd voorzien van een voertuigspecifieke montagehandleiding. In de handleiding worden onder meer de onderdelen van de kit opgesomd en visueel weergegeven. Daarnaast wordt via illustraties en tekstinstructies vermeld hoe de montagevoortgang het best verloopt. Hierbij worden aanhaalmomenten, montagetekeningen, vergrote afbeeldingen met de positie van kritieke onderdelen, noodzakelijk gereedschap en een stap-voor-stap montageprocedure opgesomd.