Eerste montagekwaliteit bij remschijven met lagers

De zogenaamde ‘kant-en-klaar remschijven’ met geïntegreerde naaf, wiellagers en ABSring zijn populair bij autofabrikanten. Bij een vervanging is het verstandig om ook voor deze voorgemonteerde, geïntegreerde sets te kiezen. Het liefst met officiële OE-goedkeuring, zoals SNR die heeft.

SNR_remschijf _met_lagerBij een vervanging van remschijven met een geïntegreerde naaf en wiellagers is raadzaam om opnieuw kant-en-klare remschijven met geïntegreerde wiellagers te monteren. Het zelf samenvoegen van losse componenten tot één unit levert vaak problemen op met passing, uitlijning en speling. Bij montage van de remschijf met losse componenten is het haast onmogelijk om beschadiging van de lagers te voorkomen. Het advies luidt daarom om speciaal samengestelde kits te gebruiken. Deze bevatten niet alleen de geïntegreerde schijven met voorgemonteerde wiellagers, maar ook alle nodige montageaccessoires, zoals bouten en een naafdop. Bepaalde sets beschikken ook over een ABS-ring of de gepatenteerde ABS-sensor, die geïntegreerd is in het wiellager. Dat deze sensoren goed functioneren is van groot belang. De innovatieve ASB-technologie meet immers de rotatie en snelheid van het wiel en speelt deze gegevens door om de prestaties van ASR- en ESP-systemen te verbeteren.

Geïntegreerd SNR-lager

Mijngrossier.nl levert uitsluitend remschijven met geïntegreerde wiellagers die voor 100 procent gelijk zijn aan de OE-specificaties. Dit betekent het meest uitgebreide assortiment remschijven (26 referentienummers) van topkwaliteit met geïntegreerd SNR-lager. SNR behoort tot van ‘s werelds grootse producenten van lagers en is de enige leverancier wereldwijd die de geïntegreerde wiellagers levert voor eerste montage. Bovendien is SNR de fabrikant van de gepatenteerde ABS®-magneetsensor en daarnaast de enige leverancier die de officiële goedkeuring heeft van PSA en Renault. Koppel deze pluspunten aan een verzameling remschijven van uitzonderlijke kwaliteit en je hebt een werkelijk topproduct in handen. Niet alleen omdat aan de hoge kwaliteitseisen van de autofabrikanten wordt voldaan, maar ook omdat montage van zo’n perfect product eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger is. Er is sprake van een perfecte passing waardoor klachten over trillen en lawaai veroorzaakt door de remmen voorkomen worden. Bovendien wordt de levensduur van de lagerschijfcombinatie aanzienlijk verlengd.

Montagetips

Hoewel de montage van remschijven met geïntegreerde wiellagers eenvoudiger, sneller en nauwkeuriger is, blijft een zorgvuldige montage nodig. Monteer daarom altijd behoedzaam en zorgvuldig.

  • Schuif de remschijf met geïntegreerd wiellager met de hand (lichte druk) op de binnenring van het lager op de astappen.
  • Pas geen mechanisch geweld toe en voorkom kantelen. De binnenring van het lager kan er makkelijk opgeschoven worden. Gereedschap, met name slaggereedschap, is niet noodzakelijk en mag ook niet worden gebruikt.
  • De aanloopring, indien aanwezig, in de juiste positie plaatsen en een nieuwe naafmoer (of naafschroef) plaatsen en met de hand tot aan de aanslag indraaien. Hierbij moet de remschijf continu worden gedraaid om een exacte centrering van de lageronderdelen te garanderen. Let op: geen slagschroevendraaier gebruiken.
  • Naafmoer of schroef (met inachtneming van de specificaties van de voertuigfabrikant voor de aanhaalprocedure) met het juiste draaimoment vasttrekken. Het aanhaalmoment moet exact worden aangehouden. Hierbij mag het voertuig niet op de wielen staan en de remschijf moet ook hierbij continu worden gedraaid.
  • De ABS-sensor mag niet worden blootgesteld aan magneetvelden, anders bestaat er gevaar voor beschadiging.