Etappe 7: Mammoet Rallysport thuis in Chileense duinen

In een probleemloze zevende etappe passeerde de rode racetruck van Mammoet Rallysport voorlopig als zestiende de finish in Copiapo. Chili heette de Harskampse equipe van harte welkom met een flinke partij forse duinen: precies waar Martin van den Brink op zat te wachten. Zijn truck is gebouwd voor dit landschap, wat de tweede helft van de Dakar-rally zal domineren…

dakar_etappe7De special van dag zeven telde 419 kilometers voor de trucks en bezorgde Martin dan eindelijk een vrijwel probleemloze dag. De Veluwnaar startte de dag goed: “Het was een hele mooie dag. We hebben echt lekker gereden en begonnen al met kleine duinen. Op het einde waren de duinen echt flink, dan gaan de kilometers traag.” De Harskampse equipe heeft de eerste week van de Dakar problemen gehad met de banden en een kapotte aandrijfas. De vuurrode truck, die liefkozend “Ginaf 1” wordt genoemd, vroeg hen echter vandaag toch nog om even uit te stappen…

“Toen de race er ongeveer voor driekwart opzat, wilde de bandenspanning niet lager dan 1.5 bar. We hadden 0.8 bar nodig, dus moesten we uitstappen om het zelf te doen.” Ook monteur Erwin en navigator Peter moesten er tot drie keer aan geloven. “Na de derde keer stond één band op 0.3 bar, die was dus echt lek.” Na een vlugge bandenwissel gingen de duinen weer als vanouds: met kracht en snelheid. Desondanks is van den Brink optimistisch: “Ik ben erg tevreden. Na afgelopen week zie dit toch als een dag zonder echte problemen!”

Het euvel met het systeem dat de bandenspanning reguleert tijdens het rijden, wordt morgen opnieuw bekeken. De rustdag wordt een dagje sleutelen voor alle monteurs. “Maar we gaan de auto’s ook maar even wassen… En de Belg gaat patat voor ons bakken!”, lacht van den Brink, verwijzend naar zijn zuiderbuur en navigator Peter Willemsen.

Teamcaptain Martin hoopt dat de problemen die hij in de eerste helft van de race ondervond nu achter zich kan laten. De sportman benadrukt dat zijn turbotruck gebouwd is voor mul zand en steile hellingen, waar de paardenkrachten en het vermogen en echte rol gaan spelen. Vanaf de rustdag zullen juist die elementen het decor vormen. Hier liggen nog voldoende kansen en mogelijkheden voor beide trucks.

De persoonlijke wegenwacht van Martin, in de vorm van Martien Hol, lijkt ook een goede etappe te hebben gereden. Op het moment van schrijven is hij nog niet binnen, maar volgens het volgsysteem heeft ook hij de snelheid er opnieuw goed in gehad. Als debutant heeft Martien bewezen het gaspedaal ook diep onderin de cabine te durven trappen: zijn positie schommelt stabiel rondom de dertigste positie in het eindklassement.

De rustdag op 8 januari markeert de helft van de rally, en geeft de rijders en monteurs de gelegenheid om op adem te komen en zich voor te bereiden op dat wat komen gaat… De organisatie heeft al laten weten dat de tweede helft van de Dakar flink wat pittiger is dan het begin: het venijn zit zeker in de staart. Wat dat betreft komt die rustdag niet heel ongelegen: een goed moment van evaluatie, tactiekbespreking onder het genot van Vlaamse frieten voor de tweede ongetwijfeld zware week!