eXchange: zo goed als nieuw

Bij het vervangen van een defecte startmotor of dynamo wordt steeds vaker gekozen voor een vernieuwd exemplaar. Dat is niet zo vreemd: gereviseerde onderdelen zijn namelijk zo goed als nieuw.

Dat de professionele revisiemarkt sterk groeit, wordt goed zichtbaar in het originele vervangingskanaal van de automerken (OES). Nagenoeg elk automerk levert als originele vervanging van een startmotor of dynamo een gereviseerd exemplaar. De kwaliteit van deze onderdelen is zo goed dat zij de vergelijking met een nieuw exemplaar moeiteloos doorstaan. Het remanufacturingproces van vooraanstaande leveranciers zoals Bosch is door de strenge kwaliteitscontroles en OEexpertise van zo’n hoog niveau, dat een gereviseerd exemplaar niet van nieuw te onderscheiden is.

Topkwaliteit

Bosch levert voor OES en de vervangingsmarkt gereviseerde starters en dynamo’s via het eXchange-programma. Dit assortiment telt ruim 1.700 verschillende types. Voor het autobedrijf biedt het Bosch eXchange-programma een kostenefficiënt en milieuvriendelijk alternatief voor nieuwe onderdelen. Bovendien wordt er op kwaliteit geboden, die door strenge kwaliteitseisen gewaarborgd wordt. Tijdens het revisieproces worden de starters en dynamo’s volledig gedemonteerd. Alle delen worden vakkundig gereinigd, conform de bestaande milieuvoorschriften. Slijtagedelen worden vervangen door originele Bosch-delen. Bovendien wordt elk onderdeel visueel gecontroleerd, nagemeten en/of elektrisch gecheckt. Bij de montage en bij de controle van de werking worden dezelfde voorschriften gevolgd als bij de eerste montage. 

EĂ©n miljoen start/stop-starters

Een toenemend aantal automodellen is voorzien van een start/stop-systeem. Op termijn zullen de zware startmotoren ook vervangen moeten worden. Dankzij het start/stop-systeem van Bosch besparen voertuigen tot 5 procent brandstof. In het stadsverkeer loopt dit zelfs op naar 8 procent. In 2008 werd ongeveer 5 procent van het nieuwe wagenpark van zo’n systeem voorzien. Bosch verwacht dat dit aandeel in 2012 zal groeien naar 50 procent. Het is een logische trend. Het systeem is immers relatief goedkoop, omdat het verder bouwt op bestaande technologie: een aangepaste motor met krachtige elektrische startmotor, controlesoftware (geïntegreerd in de ECU), een robuustere accu én sensoren voor accu, pedalen en krukas.

Â