F1 Insight: remmen tijdens de GP van Oostenrijk

Remmenfabrikant Brembo heeft naar aanleiding van de F1-race in Oostenrijk weer een interessante infographic gepubliceerd over remvertraging op topniveau.

Als we het circuit van de GP van Oostenrijk bekijken, valt op dat lengte van het circuit ongeveer gelijk is aan dat van Boedapest en Montreal: +/- 4,3 km. Toch heb je in vergelijk tot deze twee circuits voor een rondje ‘Oostenrijk’ slechts 70 seconden nodig. Dat is vooral te danken aan de hoge snelheden en het kleine aantal bochten. Er zijn bijvoorbeeld maar drie bochten waar de F1-piloten langer dan 1 seconde moeten remmen. Maar dit vergt wel een juiste keuze van het remmoment, vooral ook omdat het verschil van het hoogste naar het laagste punt van circuit 65 meter bedraagt.

De technici van Brembo kwalificeren de Red Bull Ring als een van de meest veeleisende circuits voor de remmen (op een schaal van 1-10: een 8.) Gedurende een raceronde worden de remmen 7 maal gebruikt. Van start tot finish zijn de remmen zo’n 11 minuten actief.

De meest veeleisende bocht voor de remdelen is bocht 3, de Remus-bocht. De bolides vertragen hier van ongeveer 307 km/u naar zo’n 76 km/u in slechts 2,4 seconden. Om dit te bereiken moeten de coureurs een druk van 161 kg op de pedalen drukken en met 4,7 G vertragen.