F1 Insight: remmen tijdens de GP van Silverstone

Remmenfabrikant Brembo heeft naar aanleiding van de F1-race in Groot-Brittannië weer interessante informatie over remmen op het hoogste niveau.

Silverstone behoort met 50 F1-Grand Prix’s tot het rijtje klassieke racecircuits, hoewel er pas 7 GP’s op de huidige baan zijn afgewerkt. Leuk detail: in de jaren ’70 werd het circuit voorzien van meerdere bochten om de snelheid van de bolides omlaag te krijgen. De gemiddelde snelheid die er nu wordt gereden om op pole-position te komen is 237 km/u. In 1979 was dat 236 km/u. Het circuit van Silverstone kent vele snelle bochten, waarbij Formule-auto’s bij 10 bochten vaak niet eens hoeven te remmen. Er zijn twee bochten waar serieus geremd moet worden: resultaten van de aanpassingen die in jaren ’70 zijn doorgevoerd.

Andere remkarakteristieken

Als we Silverstone vergelijken met andere circuits, behoort de Britse asfaltstrook tot de minst veeleisende op het gebied van de remmen. Omdat er op Silverstone relatief weinig geremd wordt, spelen hier andere remkarakteristieken een grote rol. Zoals verglazing van het wrijvingsmateriaal, vooral bij regen als de temperaturen snel dalen. De koolstofschijven en remblokken koelen dan zover af dat de wrijving, nodig voor optimale remvertraging, niet meer gegarandeerd kan worden. De coureurs kunnen dan niet meer remmen zoals ze gewend zijn.

Remvertraging

Van de 8 remsecties op Silverstone worden er 2 gekwalificeerd als veeleisend voor de remmen. Vooral bocht 16 springt eruit met een remvertraging van 284 km/u naar 101 km/u in slechts 2,3 seconden. Om dit voor elkaar te krijgen, oefenen de coureurs een remdruk uit van 162 kg op het rempedaal. Daarbij ondergaan zij een vertraging van 4,6G. Bij bocht 3 (Village) is de vertraging weliswaar 4,7G, maar is de remsessie langer zowel in termen van tijd (2,41 seconden) als afstand (53 meter). De belasting op het rempedaal is hier ‘slechts’ 154 kg, bij een vertraging van 295 km/u naar 109 km/u. Een andere interessante bocht is Brooklands (bocht 6): vertraging van 320 km/u naar 164 km/u na 2,03 seconden remmen.