Ferrari’s snel in Bakoe, Mercedes pakt de dubbel, Bottas nieuwe leider

Wat is er toch aan de hand met het team van Ferrari? Met hun hoge topsnelheid leken ze zaterdag op het snelle circuit van Azerbeidzjan moeiteloos op weg naar de eerste startrij. Toch was het Bottas die met zijn Mercedes pole position pakte, voor zijn teamgenoot en leider in het tussenklassement Lewis Hamilton.

Bakoe F1

Ruim 2 kilometer vol gas

Het stratencircuit van Bakoe is een bijzondere op de F1-racekalender. Enerzijds is het krap en bochtig, waar elk foutje genadeloos wordt afgestraft. Anderzijds bloedsnel, met een recht stuk van ruim 2 kilometer, het langste van alle circuits. Vooral dit laatste bleek bepalend tijdens de kwalificatie op zaterdag. Wie erin slaagde te slipstreamen achter zijn voorligger, behaalde een aanmerkelijk hogere topsnelheid dan auto’s die ‘zelfstandig’ een tijd moesten zetten. Bottas en Hamilton deden dit het slimst en plaatsten hun Mercedessen naast elkaar op de eerste rij, waarbij de auto’s de 340 km/u aantikten. Vettel, die het hele weekend worstelde met zijn teamgenoot Leclerc, maar ook met de set-up van zijn Ferrari, kwalificeerde zich als derde, naast Verstappen op P4. Max was in Q2 nog de snelste geweest.

Gridstraffen

Op de derde rij startte Pérez in zijn Racing Point-Mercedes, naast de verrassend snelle Kvyat in de Toro Rosso-Honda. Lando Norris had zijn McLaren-Renault op P7 gezet en door de gridstraffen van Giovinazzi en Raikkonen in Alfa Romeo-Ferrari, schoof Charles Leclerc door van P10 naar P8. Carlos Sainz (McLaren-Renault) en Daniel Ricciardo (Renault) bezetten de vijfde startrij. Robert Kubica, Kimi Raikkonen en Pierre Gasly startten vanuit de pitsstraat. De laatste kreeg dit weekend maar liefst drie straffen. Eerst voor het negeren van de weegschaal, toen voor het wisselen van een versnellingsbak en tijdens Q1, waarin hij verrassend de snelste tijd zette, was het brandstofverbruik van de Honda-motor te hoog.

Opmars Leclerc

Na de start bleven de posities voorin gehandhaafd al moest Verstappen, die niet lekker was weggekomen van de grid, Pérez na bocht 2 voor zich dulden. In de zesde ronde pakte Max de Mexicaan echter weer terug. Dat de Ferrari’s snel waren in Bakoe bleek wel uit de opmars van Charles Leclerc. In de zevende ronde pakt ook hij Pérez, waarna hij snel inliep op Verstappen op P4. In de tiende ronde wist hij op het lange rechte stuk met zijn geopende DRS de Red Bull eenvoudig voorbij te rijden. Op dat moment was Leclerc, die als een van de weinigen op de gele Medium-band reed, anderhalve à twee seconden per ronde sneller dan de twee Mercedessen op kop. Vettel was toen al in de twaalfde ronde naar binnen gegaan om zijn Soft-banden te wisselen voor Mediums. Bottas en Hamilton volgden twee ronden later zijn voorbeeld en Verstappen weer een ronde daarna. Leclerc, nog altijd op de Mediums kwam hierdoor op kop.

Red Bull snel op Mediums

De Red Bull van Verstappen deed het goed op de Mediums. In het midden van de race hield hij lange tijd de snelste ronde. Hij liep flink in op Vettel, die op zijn beurt dicht achter de Mercedessen en zijn teamgenoot Leclerc reed. Die had echter het beste van zijn banden verbruikt en werd zo in de 32e ronde een makkelijke prooi voor Bottas en een ronde later haalde ook Hamilton de Ferrari in. Leclerc moest de pits in voor een set nieuwe Softs. In deze fase verbeterde Verstappen keer op keer de snelste rondetijd.

Aanval Verstappen gestuit

Max leek in de slotfase de aanval op Vettel te kunnen openen voor de derde plaats, maar een aandrijfasprobleem van zijn teamgenoot Gasly gooide roet in het eten. Na de Virtual Safety Car-situatie die hierdoor ontstond, kreeg Verstappen zijn banden niet meer op temperatuur en ook moest hij uit voorzorg zijn aandrijflijn sparen. Meer dan een vierde plaats zat er voor hem niet in, achter Bottas, Hamilton en Vettel. Bottas voert het klassement nu aan met 1 punt verschil op Hamilton, dankzij Bottas’ snelste ronde in Australië. Leclerc perste er in de voorlaatste ronde nog de snelste ronde uit, het was een schrale troost voor de Fransman. Volgende race: Grand Prix van Spanje van 10 t/m 12 mei.

Bekijk hier de volledige uitslag en hier de huidige stand van de rijders en teams.

In Bakoe trappen de coureurs per ronde bijna 20 seconden lang op de rem

De vierde Grand Prix van de F1-kalender werd verreden op het Baku City Circuit. De eerste race op dit stratencircuit in Azerbeidzjan was in 2016, als de Grand Prix van Europa. Het circuit, ontworpen door Hermann Tilke, slingert zich door de pittoreske straten van de stad. Op het eindeloze rechte stuk van ruim 2 kilometer, dat eindigt op start/finish, bereiken de auto’s zeer hoge topsnelheden.

Plankgas

De coureurs rijden vrijwel overal plankgas, wat neerkomt op 56% van de hele race. In 2017 haalde Lewis Hamilton een gemiddelde snelheid over een ronde van meer dan 214 km/u. Daarnaast heeft het circuit ook diverse technische bochten, zoals bocht 8 en 15. Hier moeten de coureurs hun rempunt zeer precies bepalen om uit de muur te blijven die hier pal aan de baan grenst. Vanaf de start nemen de coureurs vier 90-gradenbochten, waarvoor hard moet worden afgeremd. Hierna volgen diverse bochten met steeds variërende hoeken en rondingen, waardoor de remkrachten voortdurend wisselen. De Brembo-technici kwalificeren het stratencircuit van Bakoe als zeer zwaar voor de remmen.

Remkrachten tijdens de Grand Prix

Het circuit telt 11 rempunten. Hierdoor en door de extreme lengte van de baan (ruim 6 km) bedienen de coureurs de remmen elke ronde bijna 19,5 seconden lang. Dat is bijna 7 seconden langer dan op het Circuit Gilles-Villeneuve in Montreal, dat geldt als een van de zwaarste circuits voor de remmen. Toch is het percentage in tijd dat er tijdens de race wordt geremd vrijwel gelijk: 19% in Bakoe, 18% in Canada.

De gemiddelde vertragingskracht is echter 3,7G, omdat er slechts bij één rempunt 4,8G wordt bereikt. Daartegenover zijn er twee bochten waarvoor een vertragingskracht is van 1,7G. Elke auto genereert tijdens de Grand Prix 249 kWh aan remenergie, op drie circuits na de hoogste waarde van de racekalender. Volgens Brembo-technici oefent elke coureur tijdens de race een totale kracht uit op het rempedaal van 53 ton.

Meest veeleisende remzones 

Van de elf remzones op het stratencircuit van Bakoe gelden er vier als zwaar voor de remmen, vier zijn gemiddeld zwaar en de overige drie licht. De lastigste bocht om aan te remmen, is bocht 3. Hier komen de F1-bolides aan met zo’n 320 km/u en binnen slechts 2,31 seconden moeten de coureurs afremmen tot 99 km/u. Hiervoor moeten zij het rempedaal intrappen met een kracht van 141 kg, waarbij ze een kracht van 4,7G moeten doorstaan. De remafstand is hierbij slechts 115 meter.

Bij bocht 1 is de pedaaldruk lager (131 kg), maar de vertraging veel groter: 5,5G. Dit ondanks dat er korter en minder krachtig hoeft te worden geremd: 1,84 seconden om af te remmen van 330 km/u tot 124 km/u. Hierdoor is de remafstand ook korter: 106 meter. De remzone voor bocht 15 is de langste van allemaal: 125 meter in 2,67 seconden. De coureurs krijgen ook hier flinke krachten te verduren: de vertraging is 4,7G en de kracht op het rempedaal 161 kg.

Bakoe

Brembo-erelijst 

De Grand Prix van Azerbeidzjan ging de boeken in als de 35e F1-race die gewonnen werd door een auto met Brembo-remmen aan boord. De Grand Prix van Monaco voert de lijst aan met maar liefst 26 overwinningen van de Italiaanse remmenfabrikant. Sinds 1975, het jaar waarin Brembo debuteerde in de Formule 1, stond de teller tot Azerbeidzjan 2019 al op 407 GP-overwinningen, waarvan er 91 werden behaald door Michael Schumacher.

Animatie en bron: Brembo.com

Afbeelding: Shutterstock

Meer van dit onderwerp weten?

Ander nieuws?