Fiat 500 TwinAir loopt niet op alle cilinders door achterstallig onderhoud

Je verwacht het niet vanwege zijn jonge leeftijd en lage kilometerstand, maar een Fiat 500 TwinAir uit januari 2017 met 6.000 kilometer op de teller loopt niet op alle twee de cilinders. Het autobedrijf waar de auto staat schakelt Automotive Techline in dat na een gesprek met de monteur achter de oorzaak komt: achterstallig onderhoud.

Uitlezen van het IAW 8GSF motormanagementsysteem van de Fiat met motorcode 199B6.000 geeft foutcodes P0300-98 (Ontstekingsmisser) en P0301098 (Ontstekingsmisser cilinder 1). De motor loopt slecht en niet op alle twee de cilinders. De foutcodes kunnen gewist worden, maar na een proefrit zijn ze weer terug. Na verdere diagnose lijkt het alsof dit fenomeen zich alleen in de opwarmfase voordoet.

Controleer de motorolie

Voordat het autobedrijf contact opnam met de Automotive Techline, heeft de monteur het motormanagementsysteem uitgelezen, de bougies vernieuwd en de bobine gewisseld met een goed lopende auto. De Automotive Techline adviseert de monteur om de motorolie te controleren.

TwinAir en MultiAir motoren zijn erg gevoelig voor olieniveau, oliesoort, oliekwaliteit en de verversingstermijn. Olie in de motor moet de juiste specificaties hebben, moet precies op peil staan en mag maximaal één jaar oud zijn.

De Automotive techline adviseert om te beginnen met olie peilen. Als het olieniveau op peil is, is het mogelijk dat de klant als eens olie ververst heeft en er mogelijk de verkeerde oliesoort gebruikt is. Olie verversen, eventueel de motor reinigen door te spoelen (flushen) kan het probleem al oplossen.

Let op: ook verkeerde olie bijvullen kan het in dit artikel beschreven probleem veroorzaken!

Probleem opgelost na olie verversen

De inlaatkleppen van de TwinAir en MultiAir motoren worden per cilinder individueel elektrohydraulisch bedient. Iedere cilinder heeft zijn eigen hydraulische systeem die de inlaatkleppen afzonderlijk bedient om zo het meest optimale brandstofmengsel te genereren. De olie wordt hiervoor door minutieus kleine oliekanaaltjes naar de klep gestuurd.

Verkeerde of oude vervuilde olie kan de oliekanalen verstoppen waardoor de kleppen niet of niet goed meer werken. Olie van moderne motoren veroudert en vervuilt onder andere door uitlaatgasrecirculatie veel sneller dan van motoren zonder deze emissietechnologie. De TwinAir en MultiAir motoren zijn hier extreem gevoelig voor.

De juiste olie voor de Euro6 motor van deze auto is 0W30 C3. Voor Euro5 motoren adviseren Fiat en Alfa Romeo 5W40 C3 olie. Nadat de motorolie ververst was, was het probleem opgelost.

Automotive Techline is powered by AutoNiveau.