Fiat kiest NGK als exclusieve toeleverancier van bougies en lambdasensoren voor de nieuwe Panda

NGK Spark Plug, de toonaangevende fabrikant van bougies en lambdasensoren, is de exclusieve toeleverancier van bougies en lambdasensoren voor FIAT, met de edelmetaalbougie LKR7DI-12 en met de sprong- en breedbandlambdasensoren voor de nieuwe, vrij-aanzuigende TwinAir-motor, die zijn debuut zal maken onder de motorkap van de nieuwe Panda.

FiatNGK heeft de LKR7DI-12 bougie speciaal ontworpen om tegemoet te komen aan de eisen die de nieuwe, vrij-aanzuigende TwinAir-motor van FIAT, debuterend onder de motorkap van de nieuwe Panda, stelt. Deze motor zal de nieuwe standaardmotor zijn voor de compact cars van de FIAT-groep. Omdat de gedownsizede tweecilinder buitengewoon compact is en voorzien is van grote koelkanalen, is er maar weinig ruimte over voor een bougie. De LKR7DI-12 bougie is daarom voorzien van een slanke en 26,5 mm lange schacht met een M12 schroefdraad.

Omdat de vrij-aanzuigende TwinAir-motor is uitgerust met variabele klepregeling om de vullingsgraad aan te kunnen passen aan de actuele rijomstandigheden,  ziet de LKR7DI-12 zich geplaatst voor uitdagende verbrandingscondities, zoals een sterk wisselende belasting en snel veranderende lucht/brandstofverhoudingen. Om aan deze eisen te kunnen voldoen, is de bougie voorzien van een  middenelektrode met lasergelaste iridium tip. Dankzij het hoge smeltpunt (2.466°C) en de hardheid, is dit edelmetaal buitengewoon goed bestand tegen vonkerosie, waardoor een middenelektrode met een diameter van slechts 0,6 mm mogelijk werd. Als gevolg van het slanke design kan er meer ontbrandbaar lucht/brandstofmengsel dicht bij de vonk komen, waardoor een betrouwbare ontsteking en een hoog motorrendement gegarandeerd zijn, zelfs bij extreem hoge verbrandingsdrukken, gedurende de totale levensduur.

Verder is NGK de enige leverancier van lambdasensoren voor de nieuwe Panda respectievelijk de vrij-aanzuigende TwinAir-motor. NGK levert aan FIAT de UAA0001-FA003 van het merk NTK als regelende lambdasensor. Hij is gekozen vanwege zijn snelle opwarmtijd, snelle reactie en grote nauwkeurigheid en zijn goede bestendigheid tegen opspattend water. De tweede generatie breedband lambdasensor kan niet alleen bepalen hoeveel zuurstof er aanwezig is en of het lucht/brandstofmengsel rond de stoichiometrische waarde ligt, maar kan dat ook nog eens doen onder sterk uiteenlopende bedrijfsomstandigheden. Hij vormt hierdoor een belangrijk onderdeel van het TwinAir-systeem, dat een hoge nauwkeurigheid vereist bij verschillende belastingen. Als diagnosesensor die de prestaties van de regelsensor na de katalysator controleert, heeft FIAT gekozen voor de NTK zirconiumoxide sprongsensor OZA629-A3. De samenwerking van de LKR7DI-12 bougie, de UAA0001-FA003 breedbandsensor en de OZA629-A3 sprongsensor levert een aanzienlijke bijdrage aan het feit dat de FIAT Panda met vrij-aanzuigende TwinAir-motor een van de schoonste auto’s is van dit moment.