Gekoelde uitlaatgasrecirculatie: functie en toepassing

Door de strenger wordende uitlaatgasvoorschriften worden de methoden om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen voortdurend verbeterd.

Pierburg_gekoelde_uitlaatBij dieselmotoren geldt dat in het bijzonder voor de reductie van stikstof (NOx). Dit is met name belangrijk bij de gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR). Door de gekoelde uitlaatgasterugvoer daalt de temperatuur in de verbrandingsruimte en daarmee wordt deĀ  vorming van stikstof verminderd. Bouwend op de jarenlange ervaring in de ontwikkeling en productie van EGR-systemen heeft Pierburg een serie EGR-koelmodules ontwikkeld, die een gerichte koeling van de uitlaatgassen toestaan. Veel EGR-koelersĀ  hebben een elektrisch of pneumatisch geschakelde bypassklep. Door de bypassklep kunnen de uitlaatgassen tijdens de warmloopfase aan de EGR-koeler voorbij worden geleid, zodat de motor en de katalysator snel op bedrijfstemperatuur komen. Hierdoor wordtĀ  bovendien de geluidsontwikkeling, het zogenaamde kloppen, en de uitstoot van koolwaterstoffen in de warmloopfase verminderd. Een bypass is ook mogelijk als er hoge uitlaatgastemperaturen nodig zijn, bijvoorbeeld voor de regeneratie vanĀ  dieselpartikelfilters.

gekoeldeuitlaat_wk48bBij de vorming van gassen is een direct verband tussen druk, temperatuur en volume:
ā€¢ Indien een bepaald volume gas wordt opgewarmd, zet dit uit. Als het wordt gekoeld, krimpt het volume.
ā€¢ Als het volume begrensd is, zoals bijvoorbeeld in een cilinder, dan stijgt de druk als de temperatuur stijgt. En vice versa: de druk daalt bij afkoeling.

Met dit principe wordt duidelijk dat je bij een vast volume ā€˜meer gas binnenkrijgtā€™ wanneer je dit koelt. Het gevolg is dat als zich meer uitlaatgas in de cilinderlading bevindt, het aandeel zuurstof geringer wordt. Het uitlaatgas maakt zelf geen deel uit van hetĀ  verbrandingsproces, maar kan door de hoge warmtecapaciteit grote hoeveelheden warmte opnemen. Beide effecten veroorzaken een daling van de temperatuurpieken bij de verbranding alsmede een verlaging van de verbrandingssnelheid. Hierdoor wordt deĀ  uitstoot van stikstof gereduceerd.

Ā  Wist u datā€¦
Het begrip ā€˜stikstofā€™ is een verzamelnaam
voor de gasvormige oxiden van stikstof.
Ze worden met NOx afgekort, omdat er op
grond van de vele oxidatietreden meerdere
stikstof-zuurstof-verbindingen zijn. Stikstof
irriteert en beschadigt de ademhalingsorganen,
is mede verantwoordelijk voor smogen
ozonvorming en draagt bij aan de vorming
van zure regen.
Ā