Geplande revanche van de baan door bandenproblemen.

De op één na laatste etappe van de zwaarste rally ter wereld heeft coureur Martin van den Brink niet de revanche gebracht waarop hij zijn zinnen had gezet. Ook in de slotfase van de rally werden zijn plannen doorkruist door problemen met de banden, waardoor het team deze Dakar voorlopig als dertiende zal eindigen.

dakar_etappeHet lijkt een beetje de rode draad te worden voor Mammoet Rallysport: Een goede start, die dan gevolgd wordt door problemen met de truck, waardoor de goede positie afgestaan moet worden… Etappe dertien bleek daarop geen uitzondering te vormen, en bracht truck 510 opnieuw niet de inhaalslag die de mannen in de cabine hoopten te gaan maken. Teamleider van den Brink vertelt: “We begonnen vrij goed, en stonden ook mooi in het klassement. We hebben zelfs tijd gezien om Wuf even recht te trekken, die stond schuin op een duin.” Daarna sloeg opnieuw het onheil toe voor de eerste truck: “We hebben er in totaal vier banden afgereden, en drie lekke banden gehad… Het is echt onbegrijpelijk”, legt de Harskamper uit. De equipe moest in totaal zes keer stoppen om de enorme banden te verwisselen.

Het verwisselen van banden is in de woestijn geen prettige bezigheid: qua gewicht zijn ze gelijk aan twee volwassen mannen, en dan zijn ze vaak ook nog te heet om beet te pakken: “Ik heb overal de blaren op de handen staan van die dingen”,  noemt Martin. Vlak voor de finish meldde het systeem dat de bandenspanning in de gaten moet houden dat één van de banden opnieuw lek was. “Maar we zaten vijftien kilometer voor de finish. Dus zijn we gewoon doorgereden. Maar anderhalve kilometer voor de eindstreep verloren we ook die band. Zo konden we opnieuw stoppen en aan de slag”, aldus van den Brink: “Het is zo apart… we leggen er nieuwe banden om, en die zijn dan ook weer lek…” Deze demotiverende omstandigheden vormen ook weerslag op de coureur: “Ik ben er goed zat van. Maar aan de andere kant: de finish is in zicht, en als we kijken naar alle problemen die we hebben gehad, hebben we toch niet te klagen,” besluit de optimist.

De etappe vormden wederom het ultieme decor om nog die felbegeerde hogere plaats in de ranglijst te bemachtigen: veel zand en duinen en dus gesneden koek voor de Ginaf waarmee het team de aanval hoopte in te zetten. “Het lukte ook zo mooi in het begin: al die MAN-trucks zaten vast en reden we zo voorbij. Tot de problemen met de banden begonnen.” Hoe pittig de etappe was voor overige teams bleek wel in het telefonisch contact met van den Brink. Hij wist te melden dat op dat moment Peter Versluis met een kapotte motor stond en Joseph Adua met zijn Iveco op de zijkant lag. Voor een aantal trucks zal het opnieuw donker in de duinen worden, alvorens de finish wordt bereikt. Onze Martien Hol heeft daar echter geen last meer van: Hij bereikte als 17e de finish, drie plaatsen achter Martin van den Brink.

In de allerlaatste Dakar-etappe van 2012 heeft de organisatie ervoor gekozen om de uitgeputte bestuurders geen zware etappe meer voor te schotelen: De verbindingsroute van 254 kilometer zal onderbroken worden door slechts 29 kilometer special. De voorbije problemen zullen dan plaats kunnen maken voor het plezier in het succesvol finishen van de rally, met beide trucks. Hoofdstad Lima zal alle deelnemers verwelkomen met een groot feest, waar gelijk de huldiging zal plaatsvinden. Misschien juist wel dankzij de uitdagingen van de afgelopen weken een belangrijk moment voor Mammoet Rallysport. Hoe dan ook: het zal ongetwijfeld gevierd door de mannen, maar niet te lang… Maandag vliegen team én sponsors terug naar het koude Nederland, om hun geliefden weer in de armen te sluiten.