Goed spoelen van stuurhuizen voorkomt garantiegevallen

Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden: met het plaatsen van een nieuwe stuurhuis is het van groot belang om het hydraulische systeem goed te spoelen. Dit voorkomt lekkages en vervelende garantiegevallen.

stuurhuis 1

Het is een veel voorkomende klacht: na montage van een nieuw (gereviseerd) stuurhuis gaat het systeem lekken. Een belangrijke reden voor lekkages is te wijten aan het feit dat het systeem na montage van een nieuw stuurhuis niet grondig gespoeld is. Het spoelen wordt door tijdgebrek in de werkplaats wel eens vergeten, of het belang ervan wordt onderkend. Terwijl het spoelen juist zo belangrijk is. In de hydraulische leidingen van het stuursysteem bevinden zich vaak nog kleine (metalen) restdeeltjes, afkomstig uit het oude stuurhuis of de hydraulische pomp. Wanneer er niet gespoeld wordt, komen deze deeltjes opnieuw in het systeem terecht, wat tot schade of lekkages kan leiden. Daarnaast is spoelen om een andere reden van groot belang: de garantie op het nieuwe product vervalt als het systeem niet gespoeld wordt. Ook als er niet goed gespoeld wordt.

Alu-deeltjes

Het aandeel restdeeltjes in de leidingen groeit omdat de fabrikanten steeds meer gebruik maken van aluminium delen bij de stuurinrichting. Aluminium levert weliswaar winst in gewicht en dus minder emissies op, maar meer aluminium betekent ook een hogere slijtagegevoeligheid van de delen. Dit maakt het belang van het spoelen van het stuursysteem nog groter, omdat de aluminium deeltjes die vrijkomen funest zijn voor de leidingen, interne pakkingen en andere componenten van de stuurhuizen en –pompen. Als er niet goed gespoeld wordt, is de kans groot dat door de alu-deeltjes een goed gereviseerd onderdeel binnen no time weer lekt. Met alle gevolgen van dien.

Stuurbekrachtigingolie

Goed spoelen betekent het gehele hydraulische systeem na demontage van stuurhuis of –pomp volledig laten leeglopen, er 2 liter stuurbekrachtigingsolie doorheen laten lopen, het nieuwe onderdeel monteren en voordat het hydraulische systeem weer dicht is, nogmaals 2 liter stuurbekrachtigingsolie door het gehele systeem laten lopen. Na montage van een nieuw stuurhuis moet het systeem nogmaals gespoeld worden om restanten, zoals de testolie, goed te kunnen verwijderen. Andere onderdelen zoals de stuurbekrachtigingspomp en leidingen kunnen nog resten vloeistof van de oude olie bevatten. Het vervangen van de vloeistof is bovendien een goed moment om het eventueel aanwezige stuurbekrachtigingsfilter te vervangen of er een te monteren. Tip: door het plaatsen van een Magnefine inlinefilter wordt de levensduur van het stuursysteem aanzienlijk verlengd. Vergeet daarna niet het systeem met voldoende olie aan te vullen en het gehele systeem goed te ontluchten. De hoeveelheid gebruikte vloeistof lijkt veel, maar het weegt niet op tegen een tevreden klant. Hij zal niet geamuseerd zijn als blijkt dat het nieuw gemonteerde stuurhuis na korte tijd weer lek is.

Ontluchten

Na het spoelen, moet het stuurhuissysteem ontlucht worden. Wanneer dit niet of niet goed gebeurd ontstaat er een ‘grommend’ geluid. Zorg er daarom voor dat alle aansluitingen luchtdicht zijn. Dit kan door even los te halen en opnieuw aan te sluiten. Vul het reservoir tot het juiste niveau. Zorg er voor dat de voorwielen vrij van de grond kunnen draaien. Draai het stuur enkele malen langzaam van de linker- naar de rechteraanslag. Plaats de wielen op de grond. Start de motor en draai het stuur enkele malen langzaam van de linker- naar de rechteraanslag. Controleer het vloeistofniveau in het reservoir. Let er bij het ontluchten op dat het stuur niet te lang tegen de aanslag gehouden wordt. Dit kan een te hoge belasting van de stuurpomp tot gevolg hebben.

De meeste hydraulische systemen zijn zelf ontluchtend, toch is het ontluchten bij sommige automodellen lastig. Als het systeem na bovenstaande procedure niet goed is ontlucht, gebruik dan een vacuĂĽmpomp. Bekijk ook onderstaande video:

Checklist

  • Spoel nooit in een gesloten circuit. Koppel pas na het correct spoelen de retourleiding weer aan de stuurpomp.
  • Spoel voor Ă©n na montage van het nieuwe onderdeel.
  • Vervang het eventueel aanwezige stuurbekrachtigingsfilter. Gebruik hiervoor het Magnefine inlinefilter voor het verlengen van de levensduur.
  • Vul tijdens het draaien van de motor steeds olie bij tot er uit de retourleiding alleen nog maar duidelijk zuivere vloeistof komt.
  • De minimale hoeveelheid spoelvloeistof bedraagt vier liter.
  • Let tijdens het spoelen goed op dat de pomp niet “droog” draait.
  • Hanteer bij het vastzetten van de leidingen en montagepunten altijd de voorgeschreven aanhaalmomenten.