Homologatie van uitlaatsystemen

Homologatie is verplicht voor alle katalysatoren en uitlaatdempers die voor de vervangingsmarkt zijn geproduceerd. Maar hoe herken je dit? Romax biedt hulp.

Romax_katalysatorHet gebruik van niet-gehomologeerde katalysatoren en uitlaatdempers is sinds 1999 in de landen van de Europese Gemeenschap bij wet verboden. Dit betekent dat in Nederland alleen uitlaten en katalysatoren die aan strikte regels voldoen, verkocht en gemonteerd mogen worden. Het probleem is echter dat buiten de EU nog steeds niet-gehomologeerde uitlaatdelen geproduceerd en gemonteerd mogen worden en deze soms op de Europese markt worden aangeboden. De wettelijke aansprakelijkheid voor onwettige onderdelen in het uitlaatsysteem ligt geheel bij de installateur (het autobedrijf) en niet bij de fabrikant of de distributeur. Dit kan voor het desbetreffende autobedrijf dus ongewenste (juridische) consequenties hebben. Het advies luidt dan ook om altijd gehomologeerde uitlaatdelen te monteren. 

Voldoende edelmetalen en tegendruk

Het is niet alleen uit oogpunt van aansprakelijkheid nuttig om het kaf van het koren te scheiden. Gehomologeerde uitlaatdelen leveren ook belangrijke technische voordelen op. Het homologatieproces garandeert bijvoorbeeld dat katalysatoren een voldoende hoeveelheid edelmetalen bevatten. Dit is enerzijds belangrijk om het katalysatieproces te waarborgen, anderzijds weet de koper ook dat hij een juiste prijs betaalt. Nietgehomologeerde katalysatoren bevatten immers maar een fractie van de noodzakelijke hoeveelheid edelmetalen, die nodig is voor een optimale katalysatie. Verder garandeert een gehomologeerd uitlaatsysteem onder meer dat in het complete systeem de juiste tegendruk aanwezig is. Dit heeft een direct effect op de prestaties, het emissieniveau en het brandstofverbruik. Bovendien onderstreept officiële homologatie dat een onderdeel ten minste gelijkwaardig is aan het originele equivalent.

Herkenning

Hoe is een gehomologeerd product nu te herkennen? Bij twijfel is het verstandig om te kijken of de katalysator of de uitlaatdemper een e-keur bevat. Dit e-keurmerk met nummer moet in het uitlaatdeel of de katalysator geslagen zijn. Een sticker op het product is niet afdoende en daarom niet toegestaan! In de grote afbeelding hieronder zie je hoe de juiste codes zijn opgebouwd. In de kleine afbeelding rechts wordt getoond hoe foutieve en vervalste codes er uit zien.

romax_mijngrossier_AMT