Wat is de staat van de stuurinrichting?

Troubleshooting met betrekking tot de stuurinrichting. Wat kun je aflezen van bepaalde problemen met de stuurinrichting? En wat is de oplossing? Stuurhuizenspecialist ERA Benelux geeft advies.

stuurhuisEen stuur dat moeilijk terugdraait naar het midden of zeer zwaar draait bij snel draaien. Wat zegt dit over de stuurinrichting? ERA Benelux geeft een handig afstreeplijstje met veelvoorkomende problemen en wat je hieraan kunt doen. Wat is de staat van de stuurinrichting?

Moeilijk terugkomen naar het midden

  • Wrijving van de stuurkolom (Aanpassen volgens de voorschriften).
  • Versleten spoorstangen of spoorstangeinden (Vervang indien nodig).
  • Tandlat te strak afgesteld (Correct afstellen).
  • Te weinig druk van de pomp (Checken of de pomp correct werkt).
  • Bijzondere interne lekkage (Vervang stuurhuis).
  • Stuurkolom t.o.v. stuurhuis niet mooi op een lijn.
  • Te lage bandenspanning (Banden oppompen).
  • Versleten of vastgelopen koppeling tussen stuurhuis en stuurkolom (Vervang de koppeling).
  • Wielen niet uitgelijnd (Uitlijnen).

Stuur schokt en trekt tegen bij het draaien

  • Laag olieniveau (Bijvullen).
  • Losse riem aan de pomp (Correct vastzetten).
  • Klep in pinion die blijft steken (Systeem volledig spoelen of stuurhuis vervangen).
  • Motor draait stationair te traag, lucht in systeem (Ontluchten, alle verbindingen controleren of ze goed en stevig aangesloten zijn en of er geen lekkages zijn).
  • Lage druk van de pomp (Druk controleren en pomp vervangen indien nodig).
  • Glijdend gedeelte van stuurhuis dat een ander object raakt (Volledig vrijmaken).
  • De aanvoer- en retourleiding is verkeerd aangesloten (Correct aansluiten en controleren of er geen lek is na deze foutieve aansluiting, want de keerringen worden de verkeerde kant ingedrukt).

Zwaarder sturen bij snel draaien

  • Versleten of losse riem (Controleren en indien nodig vervangen).
  • Interne lekkage in stuurhuis (Ook controleren of de pomp niet te veel druk geeft, vervang pomp of stuurhuis indien nodig).
  • Laag olieniveau (Bijvullen).

Buitengewoon los sturen

  • Versleten of beschadigde stuurdelen of wiellagers (Vervang indien nodig).
  • Losse bevestigingen van het stuurhuis (Correct afstellen).
  • Versleten koppelstuk tussen stuurhuis en stuurkolom (Vervang onderdeel).
  • Lucht gemengd met olie (Ontlucht het systeem volledig).

Hard sturen

  • Lage druk van de pomp (Checken).
  • Verstopping in het systeem (Controleren en doorspoelen).
  • Losse riem aan de pomp (Aanspannen).
  • Laag olieniveau (Controleer op lekkages en vul bij).
  • Klep in pinion die blijft steken (Systeem volledig spoelen of stuurhuis vervangen).
  • Te lage bandenspanning (Banden op spanning brengen).
  • Versleten of vastzittende koppeling tussen stuurhuis en stuurkolom (Vervang de koppeling).
  • Tandlat te strak ingesteld (Correct afstellen).

De auto trekt naar één kant

  • Geen correcte uitlijning (Uitlijnen).
  • Stuurhuisklep versleten (Vervang stuurhuis).
  • Versleten of beschadigde stuurdelen of wiellagers (Vervang indien nodig).

Bij hoge snelheden geen probleem en bij stilstaan wel

  • Losse riem aan de pomp (Spannen).
  • Te lage druk van de pomp (Controleren en indien nodig vervangen).

Sturen aan één kant wel en andere kant niet

  • Wijst op interne lekkage (Stuurhuis vervangen en systeem volledig spoelen).