Klapbanden zetten topklassering op spel

Twee klapbanden in de dertiende Dakar-etappe zetten een top tien klassering voor Mammoet Rallysport op losse schroeven. Tweemaal verloor de equipe van Martin van den Brink veel tijd, waardoor het team slechts 28 seconden overall verwijderd is van de elfde plaats…

VDBrink_Dakar2013_Etappe13“We balen ongelofelijk!” is het eerste wat Martin zegt in het telefoontje: “Twee keer een klapband gehad, één op de eerste, en één op de tweede proef… Terwijl we zo lekker begonnen”. Een reden van de explosieve banden kan de Harskamper nog niet noemen: “Misschien gewoon pech en twee keer een steen geraakt. De ironie wil dat we vanmorgen uit voorzorg alle vier de banden hadden verwisseld met nieuwe exemplaren. Daarmee hoop je deze ellende te ondervangen… Niet dus.”

De teamleider is duidelijk niet tevreden over vandaag: “Natuurlijk ben ik ontevreden, we gaan zo hard voor die top tien, en dat hangt nu wel aan een erg dun draadje.” Hiermee refereert de teamcaptain aan het fragiele tijdsverschil met Van den Bosch: die hoeft morgen slechts 28 seconden sneller te zijn, en Van den Brink is de top tien definitief kwijt. Aangezien het de laatste etappe betreft, is er geen kans op verbetering: de 9e positie heeft meer dan een half uur voorsprong op truck 511. De finish-etappe was niet eerder zo spannend voor Mammoet Rallysport: normaliter is het klassement dan wel zo gevormd dat veranderingen in het laatste uur niet meer plaatsvinden. De organisatie heeft bewust een grote vlakte uitgezocht om te finishen, wat voor spectaculaire beelden zal zorgen. Ditmaal is het past feest na de finish en hangt bijna alles af van de feestetappe, die Martin normaliter op klompen reed. Of hij dat morgen ook nog aandurft, is onbekend… 

Vannacht zal er in het laatste bivak met man en macht gewerkt worden om de oorzaak van de klapbanden te achterhalen, om herhaling te voorkomen. De veertiende etappe bestrijkt slechts 128 kilometer richting Santiago, hoofdstad van Chili. Gaat er dan iets mis, is er qua klassement niets meer te herstellen. De “race for the finish” krijgt een geheel nieuwe dimensie voor de truckers, die wel laten weten alles op alles te zullen zetten om die top 10 positie vast te houden. Het team poogt al jaren die felbegeerde top tien te bereiken, en leek er dit jaar zeker in te slagen. Of dat doel behaald zal worden weten we morgen; tot die tijd kunnen de mannen in de woestijn enkel hopen…